Hoe huur je een business coach in? 7 concrete tips

Door Erno Hannink | Keuzes

apr 05
business coach inhuren tips

Het is zover. Je bent tot de conclusie gekomen dat je iets wilt veranderen en verbeteren in je bedrijf. En belangrijker nog: je realiseert je dat je daar hulp bij nodig hebt.

De afgelopen maanden heb je geprobeerd het alleen op te pakken en een aantal zaken in je bedrijf te veranderen voor meer resultaat, maar het wil maar niet lukken. Je komt telkens weer terug bij de bestaande patronen, de vaste manier van denken en handelen in het bedrijf. Je wordt telkens weer de operatie in gezogen. Het omzetgroeiplafond waar je nu al een aantal jaren tegenaan loopt lijkt ondoorgrondelijk.

Van een andere ondernemer hoorde je over business coaching. Hij is samen met een business coach aan de slag gegaan om de huidige manier van werken binnen het bedrijf te veranderen. Dit spreekt jou wel aan. Je kunt wel iemand gebruiken die van buitenaf onafhankelijk tegen jullie bedrijf aan kan kijken, iemand die je verder kan helpen. Iemand die ervaren is, je focus geeft en je op het goede pad houdt.

Maar, waar vind je zo’n business coach? Via Google? Hoe weet je wanneer je de business coach kiest die het best is voor jou?

Het was al spannend genoeg om deze stap te zetten. Je voelt wat schaamte, want je zou dit toch eigenlijk zelf moeten kunnen. Je hebt al een aantal jaren een bedrijf en nu moet je iemand vertellen dat sommige dingen niet goed lukken.

Mogelijk kies je er maar één keer voor om een business coach in te huren en bovendien gaat het om een aanzienlijke investering in tijd, geld en energie. Het inhuren van een business coach vraagt dus veel vertrouwen van jou.

Wat als je de verkeerde business coach kiest? Wat als het systeem, de werkwijze, het raamwerk niet werkt voor jouw specifieke situatie? Wat als jou een mooie belofte is verkocht die goed voelde, maar die niet de kern van jouw probleem aanpakt? Wat als je eenmaal aan de slag gaat, met veel inzet en energie, maar concrete, meetbare resultaten uitblijven?

Hoe kies je de business coach die bij jou past en die jou echt gaat helpen?

Hieronder geef ik 7 tips die je helpen de beste business coach te kiezen.

1. Kies de persoon, niet het model/programma

Dit is belangrijk: kies voor de persoon. Voelt het contact goed? Heeft zij oog en aandacht voor jou?

Het model, raamwerk of programma dat een business coach gebruikt kan veel beloven, maar wanneer je je niet op je gemak voelt bij de persoon, blijft het lastig samenwerken.

Kies niet voor een bepaald (online) programma of model. Het gaat niet over de middelen. Heb jij het gevoel dat deze coach jou kan helpen? Vind je de coach leuk? Heb je vertrouwen in haar? Heeft ze de juiste ervaring, kwaliteiten en kwalificaties voor het probleem binnen jouw bedrijf?

Kies de coach en vertrouw erop dat ze het juiste gereedschap heeft om samen met jou het probleem aan te pakken.

Kies een coach die je kunt ontmoeten.

Maak met ten minste drie business coaches afspraken om kennis te maken voordat je begint. Ga dus niet in op een aanbod dat direct wordt gedaan in het kennismakingsgesprek.

Natuurlijk voelt het gesprek goed en heeft een coach direct een oplossing voor jouw probleem. Veel coaches zijn hierin getraind, zeker de business coach die goed is in verkoop.

2. Zoek uit of een coach zelf ook doet wat ze zegt

Vertrouwen in je business coach is belangrijk. Je moet er op kunnen vertrouwen dat ze zelf doet wat ze zegt.

Hoe weet je wanneer de business coach te vertrouwen is?

Er zijn vier elementen die helpen om dit te onderzoeken.

  1. Is ze op tijd voor de afspraken die jij met haar maakt? Is ze goed voorbereid en krijg je alle aandacht?
  2. Doet ze wat ze zegt? Wanneer ze belooft iets op te sturen of te mailen, krijg je het dan ook?
  3. Maakt ze af wat ze begint? Heeft ze veel projecten op haar lijst staan die niet zijn afgerond?
  4. Zegt ze alsjeblieft en dank je wel? Ziet ze jou graag als klant en heeft ze zin om je te helpen?

Je kunt deze vragen zelden allemaal beantwoorden na één ontmoeting.

Enkele vragen die je kunt stellen aan de business coach om te ontdekken of ze als coach ook doet wat ze verkoopt:

  • Wanneer heb jij voor het laatst met een coach gewerkt?
  • Waar werk je aan met je coach?
  • Hoe gebruik je de middelen die je de klanten adviseert voor je eigen bedrijf?

3. Vind de persoonlijke aansluiting

Een goede coach zorgt ervoor dat je je op je gemak voelt. Tegelijkertijd stelt zij ook vragen waardoor je buiten je comfortzone komt. Dit is belangrijk, want je wilt verandering, maar verandering voelt lastig. Ze duwt jou voorbij je eigen grenzen om de verandering vast te houden.

Een goede coach stelt lastige vragen. Ze staat buiten jouw bedrijf en is geen “ja-knikker”. Ze gaat dus niet altijd mee met jouw ideeën. Ze geeft eerlijke feedback om jou en je bedrijf beter te maken.

Een goede coach geeft je ook het gevoel dat het nieuwe doel dat je stelt te realiseren is. Ze geeft positieve ondersteuning om je de volgende stap te laten zetten.

Bij een business coach die bij je past is er na een gesprek sprake van een combinatie tussen een goed gevoel en gezonde spanning over de uitdaging die voor je ligt.

Een goede coach verkoopt zichzelf niet in het gesprek, maar laat jou de keuze. Een goede coach stelt vragen om zelf te bepalen of jullie goed kunnen samenwerken. Een goede coach zegt daarom zelf ook wel eens nee tegen een potentiële klant.

4. Vraag naar de relevante training, en ervaring en vraag of ze blijft leren

Voor veel beroepen is er een uitgebreide opleiding en zijn er examens, bijvoorbeeld voor het beroep van installateur, verpleegkundige of opticien. Je zou niet naar een arts gaan die zijn opleiding niet heeft afgerond.

Voor een coach is dat wat anders. Het is een vrije beroepsgroep. Je hebt geen opleiding nodig en tegelijk zijn er honderden verschillende coachingsopleidingen. Iedereen kan coach worden en soms lijkt het ook alsof iedereen coach is.

Stel opnieuw een aantal vragen:

  • Welke training heeft de business coach de laatste jaren zelf gevolgd?
  • Hoeveel uur heeft zij het afgelopen jaar besteed aan training?

5. Onderzoek vergelijkbare voorgaande resultaten

Hoeveel ervaring heeft de business coach met bedrijven vergelijkbaar met jouw bedrijf? Hoeveel ervaring heeft ze met vergelijkbare problemen die jij nu ervaart?

Zoek een coach die stappen heeft gezet op het onderdeel waar jij merkt dat je vastloopt en juist doorheen wilt. Zoek een coach die al ervaring heeft op het niveau waar jij naartoe wilt groeien.

Enkele vragen die je kunt stellen:

  • Hoe meet jij succes in het eerste halfjaar van de samenwerking?
  • Hoe meet jij resultaten na 1-2 jaar?
  • Wat zijn veelgehoorde resultaten van jouw klanten?
  • Wat doen jouw beste klanten waardoor ze deze resultaten bereiken? Wat is jouw rol hierin?
  • Waar ging het mis bij klanten die niet de gewenste resultaten behaalden?
  • Wie zijn jouw referentieklanten, die ik kan spreken over jullie samenwerking?

6. Zoek een vorm van garantie

Ga niet gelijk verplichtingen aan voor een halfjaar of een jaar. Probeer eerst drie losse afspraken te plannen zodat je zeker weet dat je een coach hebt gevonden die je echt verder helpt.

Dit is lastig, want je wordt door je coach getriggerd om stappen te zetten buiten je comfort zone, om te veranderen. Dat voelt oncomfortabel, maar dat moet niet de reden zijn dat je stopt. Jouw business coach laat je stappen zetten buiten je comfort zone en je moet er vertrouwen in hebben dat het goed komt.

Kies een coach bij wie je binnen een maand eenvoudig kunt opzeggen. Je weet nooit welke onverwachte dingen er gebeuren. Ik heb ervaringen met klanten bij wie er privé veel gebeurde waardoor de coaching voor langere tijd weinig zin had (er overleed bijvoorbeeld een ouder, of de ondernemer werd ernstig ziek). Op zulke momenten wil je kunnen pauzeren of voorlopig kunnen stoppen met de business coaching.

7. Neem een moment van rust voordat je een keuze maakt

Het moment van de keuze voor de juiste business coach is belangrijk. Heb je de verandering eigenlijk te lang uitgesteld en zoek je een redder in nood? Dan is het lastig om een objectieve keuze te maken. De programma’s met de mooiste beloftes met betrekking tot resultaten trekken als vanzelf de aandacht van je brein.

Probeer rust te vinden en neem altijd enkele dagen of een weekend rust als buffer. Zorg dat je na het gesprek met de business coach een moment hebt waarop je even rustig kunt nadenken. Neem een paar dagen de tijd, want die paar dagen gaan echt het verschil niet maken voor het resultaat.

Wanneer de business coach je probeert te stimuleren om nu in te stappen met een aantrekkelijke korting of met een programma dat nu start, neem dan zeker de ruimte. De korting gaat jouw bedrijf niet redden. Een langere, duurzame relatie met je business coach geeft meer kans op resultaat.

Business Coaching?

Het gaat niet alleen over de mindset, maar veel belangrijker is dat je door de business coaching verbetering ziet in de resultaten van je bedrijf. Wanneer je op persoonlijk vlak beter wilt functioneren, is het handiger om naar een levenscoach te gaan. Focus bij business coaching vooral op het business-gedeelte.

Ik twijfel ook over de vraag of de term business coaching wel helemaal correct is. Uit een gesprek dat ik had met Stan Lensen en uit zijn boek heb ik geleerd dat een goede coach alleen maar vragen stelt en luistert. De oplossing zit in de persoon zelf. Door goede vragen te stellen komt de persoon zelf tot de oplossing.

Bij business coaching heb ik de ervaring dat dit toch iets anders gaat. De coach gebruikt haar expertise om de ondernemer sneller vooruit te helpen op bepaalde onderwerpen. Uiteraard worden er veel vragen gesteld en wordt er goed geluisterd, maar er worden ook tips en richting gegeven.

Beginnen met business coaching

Ben jij op zoek naar een goede business coach? Stuur mij dan een berichtje, dan kijk ik samen samen met jou wie jou het beste zou kunnen helpen in deze fase van je bedrijf. Ook kun je een kennismakingsgesprek aanvragen.

Dit artikel van Mark Green gaf me inspiratie voor het hierboven beschreven stappenplan: https://performance-dynamics.net/how-to-hire-a-coach/.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno