Woensdag 14 december gaf ik een webinar over Facebook zakelijk gebruiken met de titel ‘Facebook Succesvol Zakelijk Inzetten’. Met maar 3 verschillende e-mails aan mijn nieuwsbriefabonnees was het webinar vol.
Natuurlijk gaat dit alles niet zo maar en zit er wel wat voorbereiding in. Begin 2011 had ik al een webinar over Facebook gedaan in het Engels. Er was toen al vraag naar een Nederlandse versie van dit webinar.
Oktober 2011 heb ik 2 workshops verzorgt tijdens de Social Media School in Den Haag. De deelnemers waren zeer enthousiast over de workshop, de beoordeling was duidelijk beter dan de vorige workshop. Daarna kwam het idee dit in een webinar om te zetten.
Sinds de zomer van 2010 schrijf ik op ErnoHannink.nl regelmatig over Facebook en dan vooral hoe jij als zelfstandige Facebook kunt gebruiken voor je bedrijf. Dit zorgt voor veel verkeer naar mijn site. Het is een onderwerp dat leeft bij ondernemers en veel vragen oplevert in de reacties.
Voor deze Facebook interesse heb ik een aparte pagina over Facebook opgezet op ErnoHannink.nl Hier heb ik een overzicht gemaakt van de meest belangrijke artikelen uit mijn blog. Verder kun je ook aanmelden voor een speciale Facebook lijst.
Dit is een aparte lijst van mensen die geinteresseerd zijn in Facebook, ondertussen hebben 181 personen geabonneerd op deze lijst. Waarvoor ik geen promotie maak.
De workshop duurde 120 minuten met verschillende doe-momenten en het webinar moest voor mij korter duren anders verliezen de deelnemers de aandacht. Ik heb gekozen voor een 60 minuten webinar en aansluitend 10 minuten vraag en antwoord.
Wat moet er dan precies in het webinar? Of beter wat moest ik van de workshop verwijderen zodat het een goed webinar zou worden. Van Kendall Summerhawk had ik al geleerd dat de meeste coaches veel te veel willen geven. Verminder de inhoud met 40% en je levert meer waarde.
Ik wilde dus graag snijden in de presentatie maar had er ook wel weer moeite mee want je wilt zo veel mogelijk geven. Dus ik bedacht een korte enquete om te zien welke onderwerpen beslist aan bod moesten komen en waar ik kon snijden.
Via SurveyMonkey stelde ik een enquete op met maar 4 vragen, waarvan 1 open en 3 meerkeuze vragen. De opties van de meerkeuze heb ik gekozen op basis van de reacties tijdens de workshop en de vragen die ik krijg op de Facebook artikelen, chat en email.
17 november verstuurde ik onderstaande korte enquete naar de speciale Facebook lijst. Deze mensen zijn meer geinteresseerd in Facebook dan mijn grote lijst met 5.000 abonnees.
Mijn verwachting was dat deze mensen eerder de enquete zouden invullen en ook eerder zouden meedoen aan het webinar. Met 50 reacties zou ik voldoende informatie hebben zodat ik de inhoud van het webinar kan aanscherpen.
64 mensen hebben de enquete ingevuld
1. Ik wil graag zakelijk met Facebook aan de slag omdat: een open vraag beantwoord door 58 mensen.
2. Ik ben nog niet (echt) gestart met Facebook voor mijn bedrijf want
3. Als ik Facebook voor mijn bedrijf gebruik dan heb ik volgende problemen
4. Op mijn zakelijke Facebook pagina wil ik graag het volgende hebben
Met deze reacties, percentages en toelichtingen heb ik de verkooppagina voor dit webinar aangepast. Als basis had ik de verkooppagina van de Engelse versie, en met deze resultaten kon ik nog scherper zijn.
Maar 5 dagen nadat ik de enquete verstuurd had heb ik de eerste email verstuurd. In eerste instantie alleen aan de speciale Facebook lijst en de dag daarop dezelfde email aan de gehele lijst van 5.000 abonnees. Waarbij de abonnees van de Facebook lijst werden uitgesloten.
Deze mail was een echte verkoop mail. Ik deelde de resultaten van de enquete en aansluitend vertelde ik over het webinar. Naast een korte introductie ging deze nieuwsbrief alleen over het webinar.
Ik moest wel want het webinar was 14 december. Het was al 23 november, nog maar 3 weken te gaan.
Speciale mail over het webinar:
Deze is verstuurd aan de speciale Facebook lijst en aan de ErnoHannink.nl lijst.
De Facebook lijst abonnees klikten 68 keer op de link (eerst)
De lezers van de ErnoHannink.nl lijst klikten 435 keer op de link naar de verkooppagina (een dag later)
Na deze mail was het webinar voor ruim 50% gevuld.
Dit was een gewone nieuwsbrief met een blokje over het webinar:
Deze is alleen aan de ErnoHannink.nl lijst verstuurd aangezien het geen Facebook onderwerp was.
Deze lezers klikten 66 keer op de link naar de verkooppagina
Dit was een gewone nieuwsbrief met informatie van Le Web met Facebook als onderwerp:
Deze mail is verstuurd aan de speciale Facebook lijst en aan de ErnoHannink.nl lijst.
De lezers van ErnoHannink.nl klikten 107 keer op de link naar de verkooppagina
De lezers van de Facebook lijst klikten 6 keer op de link (ik had de abonnees van de ErnoHannink.nl lijst uitgesloten).
Het webinar was uitverkocht. Er was zelfs iets meer verkoop geweest dan er plek was in het webinar. Uiteindelijk was dit geen probleem want 63 van de 108 mensen hebben het webinar ook werkelijk live bijgewoont.
Iedereen heeft de volgende dag de video en een handleiding in PDF gekregen. De mensen die het webinar al hadden bijgewoond konden in alle rust het webinar opnieuw bekijken. De mensen die het webinar hadden gemist konden nu voor het eerst kijken.
Met leuke reacties als deze van Jose:
Hartelijk dank voor de video en je presentatie gisteren.
Ik vond het erg interessant en heb goede tips gekregen om een zakelijke pagina op te zetten.
Bedankt en tot een volgende keer.
Wil jij nu dit webinar ook bekijken?
Dat kan natuurlijk. Het webinar is hier te koop (E 47.00) – voor de opname van het 60 minuten webinar, 10 minuten vraag en antwoord en de Hoe Handleiding (PDF van 45 pagina’s)
Of lees meer over Facebook Succesvol Zakelijk Inzetten.
Hopelijk vind je dit kijkje achter schermen leuk. Benieuwd naar je reactie.
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.
Eenvoudige videomarketing met deze 7 handvatten
Ik vind social media helemaal niet leuk