Hoe Jan Jacobs als opvoedingscoach aandacht krijgt

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

okt 01

Jan Jacobs vertelt in het onderstaande interview hoe hij aan klanten komt en media aandacht krijgt door artikelen te schrijven op zijn websites en weblogs.

Via Facebook kwam ik in contact met een lezer van mijn websites. Facebook heeft namelijk een mooie optie om blogs die je leest of bijhoud toe te voegen. Zo krijg je een indruk van wie de lezers zijn van je blog. Als voorbeeld ErnoHannink.nl op Facebook.

Als lezer zie je daar dus Jan Jacobs tussen staan. Hij was nog geen contact op Facebook, nu dus wel. Daarop reageerde Jan met een uitleg dat hij ongeveer een jaar mijn blog volgt. Hij vertelde ook over een interview voor de nieuwsbrief van Vlaamse beroepsassociatie van coaches:

“Dankzij jouw tips om internet slimmer toe te passen, krijg ik niet alleen nieuwe opdrachten maar ook mediabelangstelling. De associatie was benieuwd hoe ik er in slaag in de media te komen, vandaar het interview. Ook de tips van Laura Babeliowsky helpen me hier enorm bij.”

De nieuwsbrief staat nu online en met toestemming (en bronvermelding) mag ik het hier plaatsen. Jan is een mooi voorbeeld welk effect online artikelen schrijven kan hebben op je bedrijf, nieuwe opdrachten en mediabelangstelling. Vandaar dat ik het artikel graag met je deel. Mogelijk kun je er je voordeel mee doen.

Jan Jacobs is opvoedingscoach én lid van de VAC

Opvoedingscoach Jan JacobsJan Jacobs is 29 jaar en naast trainer ook opvoedingscoach.

Kan je je in het kort even voorstellen? Wat voor soort coach ben je en hoe profileer je je aan je doelgroep(en)?
Als coach en trainer begeleid ik mensen of groepen naar meer kwaliteit en plezier in hun werk of prive-leven.
Mijn passie is werken met mensen, met groepen en dit doe ik eigenlijk al zo’n 15 jaar. De interactie die er tussen mensen is en steeds evolueert boeit mij enorm. Wanneer mensen mij als coach of trainer meenemen op hun persoonlijk groeiproces, is dat voor mij een hele eer!

Wat voor soort coach ben ik?
Een paar jaar geleden ben ik gestart met de website www.slimmerwerken.be en gaf ik regelmatig workshops rond het thema “slimmerwerken”.

Begin dit jaar ben ik met www.opvoedingscoach.be begonnen. Vanuit mijn ervaringen en kennis als gegradueerde in de orthopedagogie, coach ik kinderen, jongeren en ouders die een struikelblok ervaren bij de opvoeding.
Via de website geef ik gratis tips en tools (zoals een budgetplanner). Hierdoor trek ik behoorlijk veel bezoekers.

Daarnaast profileer ik me ook als “Coach Jan” via de website www.coachjan.be. Personal branding is tegenwoordig erg belangrijk om als zelfstandige aan de slag te gaan. Zelf voelde ik ook de noodzaak om een online visitekaartje te maken, waar mensen ook mijn andere projecten kunnen leren kennen.

Op welke manier is het je gelukt in krant en tijdschrift te komen? Hebben dergelijke artikelen een direct effect op je omzet of zijn de resultaten niet direct meetbaar? Welke verklaring heb je hiervoor?
Journalisten zijn op zoek naar experts over het thema waar zij iets over willen schrijven. Wanneer je zelf een artikel schrijft over jouw niche, je geeft er workshops over of je schrijft een boek, dan bekijken mensen je ook als een expert op dat vlak.

Alles begint dus met een niche, maar ook voldoende zelfvertrouwen en passie is erg belangrijk. Voldoende zelfvertrouwen is nodig om die stap te zetten, om jezelf ook als een expert te gaan beschouwen. Als expert is passie nodig voor jouw expertise. Je moet bezeten zijn van jouw onderwerp, er over lezen, studeren, nadenken, praten met anderen, etc.

Laura Babeliowsky, van www.GetClientsNow.nl, heeft mij enorm geholpen om mijn passie te ontdekken en dat ook op een betere manier te verwoorden.
Het hele proces is echter nooit af, het gaat met vallen en opstaan. Verlang dus niet naar onmiddellijke resultaten, maar geniet vooral wan het groeiproces!

Op deze manier lukt het me vrij goed om gevraagd te worden voor interviews in kranten of in tijdschriften. Regelmatig krijg ik telefoon van een journalist met een vraag. Meestal vraag ik dan even tijd om het antwoord voor te bereiden. Die contacten probeer ik ook goed te onderhouden door te bedanken.
Deze publicaties hebben niet onmiddellijk een effect. Maar, ze dragen wel bij tot het beeld van expert. Op termijn werpt dit zijn vruchten af.

Hoe belangrijk is een website voor de bekendmaking van een coach? Onderhoud je de website zelf? Wie heeft het ontwerp en het concept gemaakt? Verander je de inhoud van de website regelmatig en zo ja op welke manier? Of vind je dat de website weinig onderhoud behoeft? Zo ja, waarom?

Aanwezig zijn op het internet is belangrijk. Heel veel mensen “googelen” oplossingen via het internet. Maar overschat dit ook niet. De meeste clienten krijg ik nog steeds via mond aan mond reclame.

Ik doe alles zelf: van ontwerp tot onderhoud. Maar internet en websites bouwen is voor mij ook een passie. Een van mijn leermeesters is zeker Erno Hannink.

Erno Hannink leert eigenaren van een klein bedrijf en zelfstandigen om internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen. Via zijn blog www.ernohannink.nl of www.enthousiasmeren.nl heb ik enorm veel geleerd.
Als je zelf niet zo goed bent met websites bouwen, dan kun je bij hem terecht.

Zelf heb ik een aantal websites opgericht: www.slimmerwerken.be met gratis tips om slimmer te werken, www.opvoedingscoach.be met gratis tips ivm opvoeding, etc?
De meerwaarde hiervan is dat je naast tevreden klanten ook toont dat je een expert bent op een bepaald gebied.

Dit zijn toegangspoorten waar mensen gratis informatie vinden. Wanneer klanten erg tevreden zijn, hebben ze vaak ook interesse in meer. Op dat moment willen mensen ook graag betalen voor jouw service.

Deze websites vragen veel onderhoud. Zeker omdat ik er ook artikels voor schrijf. Op die manier is de website aantrekkelijker en keren de mensen gemakkelijker terug. Daarnaast is het voor mij een manier om te studeren op nieuwe thema’s, en om aan te tonen dat ik bepaalde expertise heb.

Hoe belangrijk zijn advertenties voor jou? Op welke specifieke doelgroep(en) richt je je?
Zelf adverteer ik minder. Uit onderzoek blijkt dat een advertentie veel minder effectief is dan zelf aan het woord zijn in een artikel. Dus investeer ik mijn centjes liever op een andere manier.
Veel coaches voelen schroom om zich te manifesteren en zichzelf bekend te maken. Welke tips zou je hen kunnen meegeven om deze drempel te overwinnen?

Een coach die een bepaalde schroom voelt om zich te manifesteren, kan misschien verder met de vraag: vanwaar komt die schroom?
Misschien heeft die te weinig zelfvertrouwen? Dan is de www.schoolvoorzelfvertrouwen.be een ideale manier om hiermee verder te gaan.

Of, misschien is er te weinig expertise? Dan is het nodig om zich bij te scholen.
Ofwel is het expertisegebied geen passie? Dan kan het helpen om samen met een coach op zoek te gaan naar jouw niche. Uiteraard zijn die mensen heel welkom in mijn praktijk om samen die niche, die passie te ontdekken.

Wat zijn jouw ideeën over de mate waarin coaching in Vlaanderen een door het publiek geaccepteerd fenomeen is? Wat zijn jouw ervaringen met journalisten om jezelf als coach in het nieuws te krijgen? Loop je tegen obstakels op, en zo ja, hoe los je dit op?
Op dit moment is het beroep van coach in volle groei. Er is ook steeds meer belangstelling vanuit de media. Om zelf in de media te komen ervaar ik weinig obstakels omdat ik net in een positieve spiraal zit. Ik geloof dat een artikeltje in de ene krant, een journalist van een andere krant ertoe aanzet om daar ook iets mee te doen. En op die manier ben je natuurlijk vertrokken.

De belangrijkste tip die ik kan meegeven is: start met het planten van zaadjes door een eigen blog op te starten, artikels te schrijven, proactief netwerken. Voor de rest is een portie geduld nodig en daarna kun je genieten van een mooie oogst.

Wat is jouw ultieme wens op het gebied van bekendheid als coach?
Het beroep van coach is het laatste jaar aan een enorme inhaalbeweging bezig. De belangstelling van de media is hierin belangrijk. Maar minstens even belangrijk is de inzet van een beroepsassociatie, zoals de Vlaamse beroepsAssociatie voor Coaches.

Het maakt het beroep aantrekkelijk en zorgt voor meer kwaliteit door de intervisiemogelijkheden, de ethische code, de PR-mogelijkheden, etc?
Mijn ultieme wens is dat de drempel om een coach te contacteren verlaagt, zodat meer mensen over obstakels kunnen klimmen en zo meer geluk kunnen ervaren.

Wat zou je nog willen toevoegen of wat heb je gemist in deze vragen?
Even had ik het over proactief netwerken en dit is volgens mij een erg belangrijk ingredient om te slagen als coach.
Een paar jaar geleden las ik het boek: Let’s connect van Jan Vermeiren. Door het boek te lezen kreeg ik inzicht in wat proactief netwerken is. Het is voor mij een driehoeksverhouding tussen: geven, vragen en bedanken.

Geven doe ik met heel veel plezier: ik geef gratis tips en andere tools via mijn websites: opvoedingscoach.be, slimmerwerken.be en coachjan.be.
Daarnaast probeer ik mensen verder te helpen waar ik kan. Maw, ik geef zonder er iets voor terug te willen. Het geeft een heerlijk gevoel!

Hierdoor leren mensen je ook kennen en krijg je een heel boeiend netwerk. Je kunt ook een beroep doen op dat netwerk, mensen aanspreken waarvan jij denkt dat ze je kunnen verder helpen. En uiteraard bedank je de mensen ook op een gepaste manier.

Dit artikel komt uit de Nieuwsbrief september 2008 van Vlaamse beroepsAssociatie voor Coaches. Je kunt je eenvoudig aanmelden op de nieuwsbrief van VAC mocht je als coach interesse hebben.

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.

Comments are closed