Vorige week een mooi moment, 2.000 abonnees voor de nieuwsbrief van ErnoHannink.nl. Na een training van Get Clients Now! ben ik februari 2008 gestart met deze nieuwsbrief.
Nadat ik eerst gewerkt heb met Zookoda heb ik januari 2008 uitgebreid onderzoek gedaan naar de juiste nieuwsbrief oplossing, De juiste nieuwsbrief software oplossing. Daar kwam voor ernohannink.nl Aweber (aff) uit.
7 februari 2008 heb ik 13 adressen overgeschreven naar Aweber. Nu staan er ruim 2.000 adressen in. Per dag komen er gemiddeld 6 nieuwe abonnees bij. Mensen die allemaal zelf hebben gekozen om zich in te schrijven.
Alle inschrijvingen zijn met een dubbele opt-in gedaan. Dit betekent dat na de aanmelding de nieuwe abonnee een email krijgt waarin nog eens bevestigt moet worden dat ze werkelijk abonnee willen worden.
De nieuwsbrief zorgt er voor dat ik nieuwe klanten krijg en deelnemers voor mijn workshops. Bijna alle deelnemers voor mijn workshop Geef je Bedrijf een Gezicht op Facebook event kwamen via de nieuwsbrief.
Een nieuwsbrief geeft de geïnteresseerde lezer de mogelijkheid om eenvoudig jouw laatste artikelen in de inbox te ontvangen. En geeft jou de gelegenheid om aanbiedingen te doen vooral als ze tijd gebonden zijn. Zorg voor de juist verhouding van informatie en promotie (80/20 of 90/10).
Wat heb ik gedaan om dit voor elkaar te krijgen? Nog belangrijker, wat ga ik doen om dit verder uit te breiden.
Verder zijn statistieken van belang. Hoeveel mensen openen de nieuwsbrief, op welke link klikken ze zijn handige punten op te weten. Ook is het goed dat je links naar de sociale netwerken kunt opnemen in je nieuwsbrief.
Een dienst die goed bekend staat bij de ISPs (Internet Service Providers) is ook van belang, je wilt dat zo veel mogelijk van je nieuwsbrieven aankomen en niet vroegtijdig eindigen in de spam box.
Hierboven de zogenaamde lightbox van John Chow. Zie de resultaten van Darren Rowse (ProBlogger) met zijn nieuwsbrief, How to Drastically Increase Subscriber Numbers to Your Email Newsletter.
Hieronder zie je mijn resultaten. Andere resultaten dan Darren maar toch duidelijk een verschil tussen de gewone versie en de lightbox versie. Ook een duidelijk verschil tussen de versie met en zonder teller. De teller geeft een soort van vertrouwen, vanaf een paar honderd abonnees.
De popup komt naar 1 keer in beeld (als cookies worden opgeslagen) en verschijnt pas na 20 seconden. Dit is een bezoeker die langer leest en duidelijk meer interesse toont dan de bezoeker die na 10 seconden weer afhaakt.
Gebruik je een andere oplossing dan Aweber, kijk dan naar PopUpDomination. Een oplossing die hetzelfde effect geeft en eenvoudig in te stellen. Deze oplossing kost nu US$ 77 en is eenvoudig zelf te installeren. Stephanie Ward van Firefly Coaching (klant van mij) gebruikt deze oplossing ook en zag vanaf de eerste dag een stijging in het aantal abonnees.
Voorbeeld van de site van Chris Guillebeau waar je de gratis email serie ‘6 Ways to Change the World’ ontvangt:
Een mooie frequentie is een keer per maand. Wil je continue producten verkopen via de nieuwsbrief dan wordt 2-4 keer per maand vaak gebruikt.
Dit soort nieuwsbrieven gaan vaak ongelezen de prullenbak in. Voor lezer is het vaak ook nog eens eenvoudiger om je nieuwsbrief weg te gooien of erger op spam te klikken dan zich af te melden.
De nieuwsbrief die WEL gelezen wordt gaat niet over het bedrijf maar gaat over de lezer. Deze nieuwsbrief geeft de lezer informatie, meer kennis, helpt hem/haar verder op weg.
Besteed daarom tijd en aandacht aan het ontwerp van iedere pagina in je website en niet alleen de voorpagina. Als een bezoeker landt op een interessant artikel in je blog moet ze daar direct kunnen inschrijven op je nieuwsbrief.
Zorg er voor dat de inschrijfbox op iedere pagina snel is te vinden. Het liefst in de sidebar van iedere pagina op je site.
Vraag daarom alleen maar een e-mailadres en eventueel een naam voor de inschrijving van je nieuwsbrief.
Alle extra vragen die je stelt (bedrijf, telefoonnummer..) weerhouden mensen er van om in te schrijven. Ook al zijn deze velden niet verplicht in te vullen.
Als jij ze wel vraagt wat heb je er het afgelopen half jaar mee gedaan? Niets.
Een aantal mogelijkheden om je nieuwsbrief via social media te promoten:
Zo zie ik een aantal mensen op Twitter aankondigen dat ze met de nieuwsbrief bezig zijn en dat deze er ‘morgen’ uitgaat, met een link om je in te schrijven.
Ook kun je een bericht plaatsen op Twitter en Facebook bijvoorbeeld als je de nieuwsbrief verstuurd. Aweber en anderen kunnen dit automatisch:
Een andere mogelijkheid is de lezer de mogelijkheid geven om je nieuwsbrief met een klik te promoten. In onderstaande voorbeeld geef ik de lezer de mogelijkheid een event te promoten op de sociale netwerken met 1 klik.
Een Facebook like knop in de nieuwsbrief werkt ook eenvoudig en effectief.
De nieuwsbrief is als het ware voor ze gemaakt. Dat trekt aan.
Maak voor iedere nieuwsbrief een unieke, pakkende onderwerpregel.
Bijvoorbeeld:
Ondernemers die niet vragen, worden overgeslagen!
of:
Hoe je met meer gemak je groepen vol krijgt
Anders komt de nieuwsbrief niet aan en eindigt in de spam box zonder dat deze gezien wordt, laat staan gelezen.
Dit kan nog beter maar de box valt op:
In onderstaand voorbeeld van CopyBlogger zie je het inschrijfformulier links bovenaan. En rechts zie je dat je nog naar beneden kunt scrollen. Duidelijk boven de vouw geplaatst.
Help deze potentiële abonnees een handje door uit te leggen dat deze gegevens alleen gebruikt worden voor jouw nieuwsbrief.
Neem bijvoorbeeld iets op als:
“Privacywaarborg: we zullen in geen geval jouw gegevens aan derden verstrekken.”
Bonus:
Maak een extra tab of gebruik je welkom tab om nieuwsbrief abonnees te werven.
Dit is goed te doen met de static FBML applicatie van Facebook.
Zelf ben ik hier heel blij mee. Dat het nog beter kan weet ik. Een aantal van de genoemde punten heb kan ik zelf nog toepassen of verbeteren.
Ter inspiratie voor jezelf, Yaro Starak had na ongeveer een jaar 3.000 abonnees. Na de introductie van enkele producten en inzet van social media heeft hij nu 70.000 abonnees. Iedere dag ongeveer 100 nieuwe inschrijvingen.
En nog eens 8 redenen waarom je een nieuwsbrief zou gebruiken voor je bedrijf.
Inspiratie voor dit artikel:
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.
Eenvoudige videomarketing met deze 7 handvatten
Ik vind social media helemaal niet leuk