Hoeveel nieuwe klanten heeft jouw bedrijf nodig?
Klanten die er toe
Klanten waar jij en je medewerkers graag mee werken.
Klanten die jullie het beste helpen en resultaat leveren.
25, 20, 15, 10, 7, 5, 2 of 1?
De meeste klanten die jullie nu hebben blijven voor een lange tijd. Mooie en duurzame relaties.
Heb jij een beeld van:
Pak eens een pen en papier en schrijf het op.
Kijk door de omzetten van afgelopen jaar en tel op hoeveel klanten je had.
Laat door je collega uitrekenen hoe lang klanten gemiddeld klant blijven.
En hoeveel omzet ze in die periode afnemen.
Opmerking:
Laat de kleine klanten die niet veel invloed hebben op de totale omzet weg uit dit overzicht.
Haal ook de klanten eruit waar je liever niet meer mee werkt.
Hoeveel klanten heb je op dit moment die belangrijk voor je zijn en waar je blij van wordt?
Hoeveel nieuwe klanten heb je dit jaar nodig?
Is dit aantal een stuk lager dan je had verwacht?
Schrijf eens een paar ideeën voor jezelf op.
Hieronder heb ik een paar suggesties voor je.
Denk niet te ingewikkeld.
Denk vooral aan persoonlijk contact en aandacht.
Wanneer jij de mensen persoonlijk selecteert en uitnodigt dan komen daar genoeg nieuwe klanten uit. Zeker voor het onderdeel van je bedrijf waarin jij de meeste potentie ziet. Ik twijfel hier geen moment over.
Zelf heb ik het afgelopen jaar bijna iedere week ten minste één gesprek gehad.
Tijdens deze gesprekken leer ik veel van ondernemers.
Ik deel mijn kennis en vertel kort wat ik nu doe.
Door twee vragen te stellen aan het einde van de ontmoeting krijg ik nieuwe kansen.
P.s. In het boek Kern van de Zaak staan ook een aantal mooie voorbeelden voor echt contact met klanten en potentiele klanten. Zoals, vraag enkele klanten, met wie moet jij een keer koffie drinken? Vraag niet waarom maar alleen de contactgegevens, Daarover later meer.
Wat is jouw geheime en heel eenvoudige manier om nieuwe klanten te krijgen?
Deel het hieronder (geen zorgen, ik zal het geheim houden)
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.