Weet jij hoe effectief jouw nieuwsbrieven zijn? Hoeveel % van jouw ezine wordt geopend?
Zoals ik uitgelegd heb maak ik gebruik van aWeber op ErnoHannink.nl.
Ik sluit dit artikel af met 5 tips hoe je er voor kunt zorgen dat meer abonnees de nieuwsbrief openen.
Het mooie van een dergelijke nieuwsbrief oplossing is dat je kunt zien hoeveel % van de abonnees de nieuwsbrief opent. Verder geeft aWeber elke maand inzicht in wat het gemiddelde is. Voor de maand april is het gemiddelde 13,6%
Average Open Rate Last Month: 13.6%
bron: Email Newsletter Open Rates: April 2008
Dat valt tegen he. Toch?
Of niet?
Bij mij is het open percentage ruim boven de 50% de laatste keer, maar de keren daarvoor boven de 100% (zelfde persoon opent vaker dan 1 keer de nieuwsbrief).
Darren Rowsen (ProBlogger) heeft open percentage voor zijn Digital Photography School van 57%, met meer dan 25.000 abonnees.
Reactie op Twitter van Rowsen:
Reading: Email Newsletter Open Rates http://twurl.nl/7df24m – average open rate is 13.6% – wow – on DPS’s newsletter it’s between 57% & 70%. I use Aweber – I should say that our open rates are going down – the last one was 57% but a few months back they were higher.
Ook kun je zien wat de beste dag is om te versturen. Alhoewel de verschillen zijn klein.
Zelf verstuur ik mijn nieuwsbrief op dinsdag en wel om deze reden:
Tuesday is the optimal day to send, because on Monday people are catching up from the weekend, and that on Tuesday morning you’ll have their undivided attention before they jump into their work for the upcoming week.
Volgens de statistiek van aweber voor april is donderdag de beste dag:
Dinsdag komt er eigenlijk helemaal niet zo goed af. Het belangrijkste is dat je dit gewoon zelf test. Jouw doelgroep leest misschien wel het liefst de nieuwsbrief op zondag. Test je eigen doelgroep gewoon door de nieuwsbrief 2 keer te versturen op iedere dag, 14 weken verder en je hebt inzicht wat voor jou de beste dag is.
Waarom 2 keer? Om toeval uit te sluiten maar het geeft je ook de gelegenheid om 2 verschillende tijden te testen, 08:00u en 14:00u bijvoorbeeld. Want aWeber april liet zien dat 14:00-15:00u het beste open resultaat gaf (19%).
Wat kun je doen om er voor te zorgen dat meer mensen je nieuwsbrief openen:
Wat is het openingspercentage van jouw nieuwsbrief?
Weet je het?
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.