Wat houdt je tegen om succesvol te zijn?

Door Erno Hannink | Keuzes

jun 07
Wat houdt je tegen om succesvol te zijn?

Wanneer ben je succesvol? Dat is een goede vraag om mee te beginnen. Het antwoord is voor iedereen verschillend en toch ook weer niet.

Wanneer ik jou vraag wanneer je succesvol bent, heeft je antwoord waarschijnlijk een directe link met persoonlijke prestaties en het effect daarvan op je naaste omgeving.

Wanneer ik je vraag wie de meest succesvolle voetballer, artiest, ondernemer, sporter is, dan worden de antwoorden veel algemener en hebben ze een nauwe relatie met:

  1. De resultaten
  2. De bekendheid van de resultaten

In 99% van de gevallen begint succes bij de kwaliteit van je werk en de resultaten die dit werk oplevert. Denk aan een voetballer die veel doelpunten maakt, een ondernemer die een groot bedrijf heeft, een investeerder die veel geld heeft, een verpleegster die veel mensen heeft geholpen, een uitvinder wiens uitvinding door veel mensen wordt gebruikt.

Een tennisspeelster die veel toernooien heeft gewonnen verdient veel geld, maar een tennisspeelster die daarnaast ook ambassadeur is voor verschillende merken verdient veel meer.

Wat betreft succes is de aandacht die deze tennisspeelster krijgt door de promotie van die merken belangrijker dan het winnen van toernooien. De promotie zorgt ervoor dat ze breder bekend wordt en dat geeft een beeld van succes. Dit heeft te maken met het feit dat de resultaten die ze bereikt door het promoten van bekende merken in beeld komen bij veel meer mensen.

Wanneer je dit omdraait, kun je ook de vraag hoe jij succesvoller wordt beantwoorden:

  1. Je moet opvallende resultaten boeken
  2. Je moet deze resultaten met zo veel mogelijk mensen delen.

Wat houdt je nu tegen om succesvol te zijn?

Zijn het de resultaten die je boekt? Zijn het nog niet de best mogelijke resultaten, die opvallen in de markt? Wat kun je doen om jouw resultaten aanzienlijk te verbeteren?

Boek je de beste resultaten, maar zien te weinig mensen dit? Wat kun je doen om meer bekendheid te genereren voor je resultaten?

Resultaten verbeteren

Bij betere resultaten spelen focus en herhaling een belangrijke rol. Kies een klein gebied waarop je resultaten wilt boeken en oefen iedere dag. Hoe goed je ook bent, train iedere dag met een coach.

Jouw resultaten worden alleen beter wanneer je heel vaak oefent onder het kritische oog van een trainer of coach. Zijn zien de details die je nog kunt verbeteren. Die kun je zelf niet zien.

Maak het gebied waarop je resultaten wilt boeken zo klein mogelijk. Het is dan veel eenvoudiger om je te ontwikkelen en het is eenvoudiger om je te onderscheiden.

Een tennisspeelster die veel toernooien wint traint dagelijks om haar tennisspel te verbeteren. Ze is daarnaast niet aan het trainen als voetbalster of violiste. Ze heeft een totale focus op haar unieke vaardigheid.

Alle onderdelen rondom het spel worden geoptimaliseerd. Telkens wordt er gekeken waar ze nog één procent kan verbeteren. Hoe kan ze beter slapen? Wat is betere voeding? Hoe wordt haar service beter? Hoe kan ze haar uithoudingsvermogen verbeteren? Alles staat in het teken voor een beter spel.

  • Op welk onderdeel in jouw werk ga je je concentreren om tot betere resultaten te komen?
  • Wat zijn alle onderdelen rondom deze focus die je één procent kunt verbeteren?

Een coach om je hierbij te helpen is belangrijk. Je ziet zelf niet waar je nog kansen laat liggen, waar jouw verbeteringen zitten.

Meer bekendheid

Hoe krijg je meer bekendheid? Bekendheid kun je kopen. Je kunt bijvoorbeeld adverteren. Je kunt zichtbaar worden op het belangrijkste platform van jouw doelgroep, samenwerken met bekende mensen in je doelgroep, netwerken met bekende mensen en ze bekend maken met jouw resultaten.

Je moet wel over een drempel. In een land als Nederland is het motto: ‘Doe maar gewoon, want dan doe je al gek genoeg.’ Wanneer je gaat opvallen en meer bekendheid krijgt bij mensen, kom je in aanraking met mensen die je naar beneden willen halen.

Ze zijn jaloers op het succes van anderen en willen zelf bekender worden door anderen naar beneden te halen. Daar moet je tegen kunnen of mee leren omgaan.

Wil je succesvol worden, dan is het belangrijk om aan de slag te gaan met beide onderdelen. Verbeter de resultaten van je werk en blijf de resultaten delen met de wereld.

Investeer dus in je resultaten én in de promotie van je resultaten.

Wat houdt je tegen om succesvol te worden?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno