Waarom vind ik hulp vragen zo lastig?

Door Erno Hannink | Keuzes

sep 30

Regelmatig worstel ik met een beslissing, een vraag die ik krijg van een klant of bijvoorbeeld een aanvraag voor iets wat ik nog niet eerder heb gedaan. Waarom vind ik het lastig om hulp te vragen bij dit soort vragen?

Wanneer ik met een dergelijke vraag worstel, kan ik verstrikt raken in mijn eigen gedachten. Dit gaat soms zo ver dat wanneer iemand mij tijdens een gesprek een lastige vraag stelt waar ik geen ‘goed’ antwoord op weet, ik zo druk bezig ga in mijn hoofd dat er geen woorden uit mijn mond komen.

Dit is onhandig, want de ander weet niet wat er in mij omgaat en ziet een soort angst uitbreken bij mij.

Wanneer ik dit soort vragen bijvoorbeeld via de e-mail krijg dan gebeurt er iets vergelijkbaars, alleen ziet de vraagsteller mij dan niet. In dit soort situaties sla ik dicht doordat er een heel denkproces start op de achtergrond, maar er komt niets ‘zinvols’ uit mij. Dit wekt soms de indruk dat ik geen interesse heb, nors ben of geen nee durf te zeggen.

Wat er gebeurt is dat ik zelf probeer een oplossing te bedenken, dan ga ik op onderzoek uit door te lezen, vooral door heel hard na te denken en naar binnen te keren. Na lang nadenken en veel uitstellen maak ik uiteindelijk een keuze voor het pad dat ik ga volgen, de keuze die ik maak of het voorstel dat ik doe. 

Eindelijk is dan het moment aangebroken dat ik ‘hulp’ durf te vragen. Nu heb ik zelf een keuze gemaakt en zoek ik hulp om te ontdekken of het de juiste keuze is.

Een onhandig en beperkend proces. Er zijn altijd mensen te vinden in mijn netwerk die al eerder te maken hebben gehad met de vraag waar ik mee worstel. Mensen die mij op weg kunnen helpen door uit te leggen hoe zij het doen. Mensen die mij nieuwe inzichten kunnen geven en ideeën kunnen aanreiken waar ik zelf nooit op was gekomen.

De oplossing lijkt eenvoudig. Zo snel mogelijk hulp vragen van mensen terwijl ik nog nauwelijks weet wat mijn richting is.

Zo kreeg ik gisteren een vraag voor een potentiële opdracht. Iets wat ik nog niet eerder heb gedaan, internationaal en op een onderwerp waar ik nog weinig ervaring mee heb.

Vanochtend heb ik het gelijk voorgelegd aan Gwen (buddy) en heb ik gevraagd: moet ik dit doen? Zij reageerde met een tegenvraag: “Waarom niet?”. Simpel en effectief, zodat ik op een andere manier ging kijken naar de mogelijke opdracht.

Daarnaast heb ik een afspraak gemaakt met iemand die iets vergelijkbaars doet. Ik heb een kwartier met haar gesproken om mijn onduidelijkheid voor te leggen en te vragen hoe zij dit zou organiseren.

Ik word er langzaam maar zeker beter in, maar mijn vermogen om om hulp te vragen is nog lang niet waar ik het hebben wil.

Herken je dit? Wat doe je om beter te worden in om hulp vragen?

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.