Hoe mijn hulpvraag betere antwoorden krijgt van ondernemers

hulpvraag
hulpvraag

Ondernemer zijn brengt regelmatig een gevoel van eenzaamheid met zich mee. Er zijn keuzes die je maakt die je moeilijk kunt bespreken met je medewerkers of in je omgeving.

Er zijn zaken waarbij mensen die niet ondernemen mij niet kunnen helpen. De meeste mensen in mijn privé omgeving zijn risicovermijdend en zoeken zekerheid. Ze geven de voorkeur aan de veiligheid van een baan en denken niet als ondernemer bijvoorbeeld.

In je eenzaamheid loop je tegen beslissingen aan waarvan het lijkt dat je er bij niemand mee terecht kunt in je omgeving. Op dat soort momenten is het goed om met andere ondernemers te sparren.

Je hebt soms hulp nodig bij je beslissingen. Een andere ondernemer denkt meer zoals jij. Het liefst een ondernemer die op het gebied waar ik worstel al de juiste stap heeft gezet.

Bij problemen heb ik de neiging om lang na te denken over hoe ik dit moet oplossen. Wat de acties moeten zijn voor het vervolg. Dit doe ik met de beperkte kennis die ik op dat moment heb over mijn vraag.

Veel beter is het om zo snel mogelijk de vraag te veranderen in mijn hoofd, van hoe naar wie kan mij hierbij helpen. Met wie kan ik sparren over dit onderwerp? Wie kan mij helpen om de volgende logische stap te zetten? De stap die ik nu nog niet zie.

Om betere beslissingen te maken en meer de wie vraag te stellen heb ik een aantal processen opgezet. Een aantal ondernemers om mij heen en een ritme om ze te ontmoeten.

Buddy

Iedere ochtend bel ik met Gwen.
Oké, bijna iedere ochtend en in het weekend niet.

We bellen zoveel mogelijk om 8.45u maar altijd voor 9.00u.

Het gesprek is meestal niet meer dan 3-4 minuten waarin we kort de dag doornemen. We vertellen aan elkaar wat we vandaag gaan doen.

Dit helpt op veel manieren:

  • Door deze afspraak moet ik mijn plan voor wat ik vandaag ga doen klaar hebben.
  • Doordat ik het met haar deel voel ik meer druk bij mezelf om het ook daadwerkelijk af te ronden.
  • Ik kan geen smoesjes hebben.

Grappig want we controleren bij elkaar niet of we iets wel of niet hebben afgerond.

Soms is er de dag ervoor iets gebeurt en dat wil ik graag delen met haar. Het is fijn dat er dan een luisterend oor is van een andere ondernemer.

Mastermind

Sinds 2010 heb ik in verschillende masterminds gezeten. De langstlopende is in 2018 gestopt.

Een mastermind is niets anders dan een groep mensen, in mijn geval ondernemers, die ideeën met elkaar delen.

Volgens Napoleon Hill (Think & Grow Rich) ontstaat er een nieuwe mind doordat verschillende minds samen zijn, een master mind. Een gezamenlijk brein dat vele malen groter is dan de individuele breinen.

Zoals ik het de afgelopen 9 jaar heb ontwikkeld is het iets minder groots. We delen als ondernemers de plannen voor de komende tijd met elkaar. Een groep ondernemers die ik vragen kan stellen. Een veilige plek waar ik altijd oprechte feedback krijg.

Als ondernemer heb ik een plan voor het komende kwartaal, halfjaar, jaar. Het plan is ontstaan in mijn hoofd. Voor mij is het goed om dit met anderen af te stemmen. Kloppen mijn aannames? Is het duidelijk? Vergeet ik iets?

Van de andere deelnemers krijg ik vragen en suggesties die mijn plan beter maken.

Meer over masterminds – de structuur en het ritme heb ik in dit artikel uitgelegd.

Nieuwe mastermind
Deze week hebben we een ontmoeting voor een kennismaking met vier ondernemers. We gaan ontdekken of we samen een nieuwe mastermind willen vormen. Hier kan ik leren wat zij anders doen, want ze zitten in verschillende branches, andere klanten en verschillende aantallen werknemers.

Vandaag heb ik een afspraak met Robin, een business coach, de start van een mini mastermind. Waarbij we van elkaar kunnen leren en vragen stellen als business coach en werken met klanten. We hebben een vergelijkbaar bedrijf.

Het gesprek met Robin is interessant want hij verdient met ongeveer evenveel werk veel meer omzet. Daar kan ik van leren. Dit helpt mij om anders te kijken naar prijzen en afspraken met klanten bijvoorbeeld.

Hulpvraag

Belangrijke ontwikkeling voor mij hierin is sneller de hulpvraag duidelijk krijgen. Wat is het uitdaging? Wat is het probleem?

Daar werk ik bewust aan, de hulpvraag formuleren.

De afgelopen maanden tot jaar heb ik gemerkt dat vragen stellen veel waardevoller is dan een mening delen.

  • Met vragen stellen krijg ik veel meer interactie.
  • Met vragen stellen krijg ik meer inzicht.
  • Met vragen stellen verbreed ik mijn visie.
  • Met vragen stellen leer ik meer.
  • Met vragen stellen kan ik klanten beter helpen.

Vragen stellen in gesprekken, zoals deze twee belangrijke vragen.

Vragen stellen op Twitter en LinkedIn.

Wat is de vraag die voor jou de meeste interactie oplevert in gesprekken met je klanten of medewerkers? Schrijf het in de reacties, ik ben benieuwd.

Wil je meer weten over buddy of de mastermind? Vraag het hieronder.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.