Humanocracy #boekencast afl 14

Door Erno Hannink | Boekencast

nov 09

Weg met de bureaucratie is het betoog in het boek Humanocracy van Gary Hamel en Michele Zanini, maak ruimte voor zelfmanagement, maak mensen mede-eigenaar en splits je bedrijf op in kleine bedrijven. 

Het lijkt logisch, bureaucratie daar willen we van af. Mensen die worden behandeld als productiemiddel. De enige weg omhoog is via management. Er is een duidelijke scheiding tussen management en de mensen die het werk doen.

Bedrijven die steeds meer op een grote tanker gaan lijken en waardoor het koers veranderen van de koers traag gaat. De top van het bedrijf (het management) verdient veel geld op basis van positie en niet op basis van de bijdrage. De mensen die het werk doen hebben weinig zeggenschap en vindt het plezier vooral buiten werktijd.

Door het financiële belang willen managers meer mensen aansturen en telkens naar een hoger niveau in het bedrijf. Als manager ben je veel bezig met het verdedigen van je eigen positie. De manier om meer geld en aanzien te verdienen is hogerop komen in het bedrijf.

Waar werkt bureaucratie wel

Humanocracy - Gary Hamel en Michele Zanini

Er zijn volgens Hamel en Zanini veel redenen waarom een bureaucratie niet werkt. Bij zoveel motivatie waarom het niet werkt kwam de vraag in mij op, wat is er wel goed aan een bureaucratie? Tom legt in ons gesprek uit waar de bureaucratie vandaan komt en dat het wel degelijk een nut heeft in de publieke omgeving.

Humanocracy is een interessant boek waarin je veel leert van voorbeelden uit de praktijk van bedrijven die het anders doen. Volgens Hamel en Zanini beter doen.

Gemiste kans

Het duurde even voordat ik duidelijk had wat ik miste in dit boek. Twee punten:

  1. Hamel en Zanini schrijven dat het humanocracy beter is voor de mens Als werknemer hebben we weinig plezier, vrijheid en invloed in een bureaucratie. Om te laten zien dat het anders kan schrijven ze uitgebreid over twee mooie voorbeelden Nucor en Haier. Om te laten zien dat het humanocracy model werkt wordt er gekeken vanuit het economische oogpunt, het gaat om het financiele resultaat, meer omzet, groeien, meer winst.

    De winstdeling wordt gebruikt om meer uit de mensen te halen. Terwijl we uit het boek Drive hebben geleerd dat geld nauwelijks een rol speelt in de motivatie van mensen en zelfs tegendraads kan werken.

    Telkens weer wordt benadrukt dat deze bedrijven het beter doen (financieel) dan de markt. Wat ik mis is laat zien hoeveel beter de mensen zich voelen in een bedrijf waar het om de mense draait waar zelfamangement is ingevoerd.
  2. In het laatste deel van het boek leggen Hamel en Zanini uit hoe je Humanocracy invoert. In de laatste twee hoofdstukken gaat het over hacking, van onderaf bureaucratie uitroeien. Terwijl bij de voorbeelden die in het boek worden genoemd hebben de ondernemer of een manager de handdoek opgepakt en het bedrijf helemaal anders ingericht, voor de innovatie, klant, medewerker.

    Daar is juiste de heldere visie en doorzettingskracht van een persoon die alles aan het rollen heeft gebracht. Niets van onderaf. Zelfs bij het voorbeeld van Michelin in het eerste hoofstuk in dit deel is er een manager die het in gang zet en wordt vrijgemaakt om de verandering door te voeren. Waarbij hij op zoek gaat naar mensen die open staan voor de verandering.

De 7 principes van een humanocracy

  1. Eigenaarschap
  2. Meritocratie
  3. Markten
  4. Community
  5. Openheid
  6. Experimenteren 
  7. Paradox 

In deze Boekencast aflevering bespreken we de principes meritocratie, community en paradox. Lees het boek voor meer uitleg over deze en de andere vier principes.

Luister

Beluister hier ons gesprek waarin het over het onstaan van bureaucratie, waarom jet het niet wilt in een bedrijf, de voorbeelden dat het anders kan en meer.

In een ruim half uur delen wij dit boek met jou. Een half uur met kennis die je tot je neemt terwijl je wandelt, loopt of rijd bijvoorbeeld.

Leerpunten 

Een aantal belangrijke dingen die ik geleerd heb uit dit boek zijn:

  • Wanneer je grote bureaucratische bedrijven opdeeld in vele kleine bedrijven en mensen zelf laat beslissen dan wordt het bedrijf innovatiever en efficienter.
  • Mensen zijn gelukkiger en hebben meer plezier in het werk wanneer ze zeggenschap krijgen over hoe, waar, wanneer en met wie ze mogen werken dit heeft effect op de samenwerking met klanten en leveranciers.
  • Door de invoering van humanocracy verwijder je kostbare managementlagen en versnel je besluiten.
  • Kleine teams en zelf besluiten nemen naast de garantie dat je een baan hebt en niet bij de eerste beste tegenslag wordt ontslagen, werken mensen met plezier en lang bij hetzelfde bedrijf. Ze blijven leren en ontwikkelen zich continu.

Video

Bekijk ons gesprek op video:

Ondanks de twee punten die ik mis is het een interessant boek om te lezen. Humanocracy van Gary Hamel en Michele Zanini.

5 Inzichten

Video serie van Hamel met 5 inzichten uit het boek:

Intro 

Inzicht 1 – stop bureaucratie

Inzicht 2 – alternatieven (Haier, Nucor, Buurtzorg)

Inzicht 3 – Nieuwe principes

Inzicht 4 – Hack management

Inzicht 5 – iedere baan kan een goede baan zijn

Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.

(2) reacties

Add Your Reply