Het ideale team om je heen verzamelen

Door Erno Hannink | Keuzes

jul 03
Het ideale team om je heen verzamelen

Wat is het ideale team voor jouw bedrijf, dat ervoor zorgt dat jij je kunt focussen op werken aan je bedrijf? Welke mensen heb je nog meer nodig in je team om de volgende stap te zetten?

Als je als ondernemer wilt groepen, is het goed om 80-90 procent van de tijd te doen waar jij het allerbeste in bent. Daarnaast zijn nog drie dingen belangrijk voor de groei van je bedrijf:

  1. Je moet de cashflow bewaken: deze moet gezond zijn om je bedrijf te laten groeien.
  2. Je moet de beste mensen om je heen verzamelen.
  3. Je moet de cultuur binnen je bedrijf bewaken.

Wie moet er in jouw team?

In je bedrijf zijn er twee type werkzaamheden:

  1. Uitvoerende werkzaamheden, dus het werk voor klanten.
  2. Ondersteunende werkzaamheden, dus het werk om het bedrijf draaiende te houden.

Voor een bedrijf in de rollercoasterfase zijn meerdere lagen met allerlei leidinggevenden (nog) niet nodig. Het hebben van verschillende managers veroorzaakt in deze fase vooral veel overhead. Die overhead drukt vervolgens alleen maar je winst. Een managementteam bouwen wordt belangrijk in de overgang naar de puber- en de scaleupfase (lees hier meer over in het artikel De groeifases van een bedrijf).

De mensen in je bedrijf neem je aan vanwege de competenties die ze hebben, waarbij hun attitude en vaardigheden belangrijker zijn dan hun kennis (meer over competenties). Mensen testen op attitude en vaardigheden door ze een opdracht mee te geven is belangrijker dan kijken naar een indrukwekkende CV.

Tip: Wanneer je een manager nodig hebt om drie mensen te begeleiden en aan te sturen, heb je de verkeerde mensen in dienst. Begin dan met het begeleiden of vervangen van je mensen.

Junior- en seniorrollen in je bedrijf zijn wel logisch in deze fase van je bedrijf. De senior heeft meer kennis en vaardigheden. Zij begeleidt en verzorgt de training en coaching van de junioren. Ze controleert ook het werk van de junioren voordat het naar de klant gaat, zodat jij dit niet hoeft te doen. Daarmee heeft ze echter nog geen leidinggevende rol.

In de rollercoasterfase heb jij als ondernemer de leidinggevende rol. 

De rollercoasterfase van je bedrijf is wel een goed moment om een tweede persoon aan te stellen of aan te trekken. De tweede persoon in je bedrijf neemt beslissingen wanneer jij er niet bent. Zij organiseert bijna alle zaken in jouw afwezigheid. Ze stuurt het team aan wanneer jij er niet bent.

Dit geeft jou de ruimte om meer te werken aan je bedrijf dan in je bedrijf.

Mijn team in ontwikkeling

Bij het opbouwen van mijn eigen team heb ik steeds meer aandacht voor het continu verbeteren van de de kwaliteit van alles rondom het werk dat ik lever.

Dit zijn de zaken waarvoor ik momenteel een team aan het opbouwen ben:

  • Social media – verspreidt mijn artikelen en podcastafleveringen. Dit wordt gedaan door Annette Smits.
  • Opmaak van mijn boeken – Leoniek de Hoop.
  • Correctie – al mijn artikelen en de wekelijkse e-mails worden nu gecontroleerd door Renée Peereboom.
  • Copywriten – het verbeteren van de kwaliteit van de artikelen en e-mails. Het doel is om meer reacties te krijgen van de lezer.
  • Evenementenorganisatie –het regelen van alles wat te maken heeft met de evenementen die ik organiseer, vooral de kwartaalbijeenkomsten voor het groepsprogramma.
  • E-mailmarketing – het verbeteren van de automations, zodat er sprake is van meer reacties en conversie. Dit wil ik laten doen door een active campaign-kanjer.
  • Het editen van de podcast – het verbeteren van de kwaliteit van de podcast.
  • Het editen van de video – de kwaliteit van de wekelijkse video verbeteren.
  • De administratie – het boeken van inkomende bonnen en facturen, het versturen van facturen.
  • Websitebeheer – Het onderhoud en de opmaak van de website en het continu verbeteren ervan voor meer reacties.

De werkzaamheden waar ik 90% van mijn tijd mee bezig wil zijn:

  • De businesscoaching van ondernemers
  • Het voeren van gesprekken met ondernemers voor de podcast
  • Het schrijven van artikelen en boeken.

Dit is het werk dat ik het leukste vind en waar ik goed in ben. Logisch dus dat ik voor alle andere werkzaamheden mensen zoek die hier beter in zijn.

Wat zijn de werkzaamheden waar jij het allerbeste in bent?

Voor welke werkzaamheden die jij nu nog doet is het slimmer om iemand (parttime, freelance, tijdelijk) aan te trekken?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno