Om je bedrijf te laten groeien heb je meer klanten nodig. Klanten die betalen voor jouw product of dienst. De belangrijkste actie die je te doen hebt staat bovenaan je actielijst, die ene potentiële klant bellen. Net als gisteren staat die actie ook vandaag weer op je lijst. Hoe zorg je ervoor dat de belangrijkste… Lees verder Zo doe je het werk dat je te doen hebt
Categorie: Impactbeslissingen
Vul een goed idee niet aan met jouw suggesties
Ruim twintig jaar geleden, toen ik als businessunit-manager bij Stork in Eerbeek werkte, had ik een idee voor een nieuw product. In het gesprek na ons maandelijkse overleg legde ik het in mijn ogen gave idee voor aan Luigi, mijn manager met veel ervaring. Gelukkig, hij vond het ook een goed idee, hij zei dat… Lees verder Vul een goed idee niet aan met jouw suggesties
Ik wil geen manager zijn
Bij de ontwikkeling van je bedrijf heb je langzaam maar zeker een steeds groter team opgebouwd. Nog niet zo lang geleden kwam je erachter dat je vooral hele dagen met managen bezig bent in plaats van met werken aan de dingen waar je echt goed in bent. De laatste paar jaar besteed je steeds meer… Lees verder Ik wil geen manager zijn
De energie van doelen en deadlines
Een doel met een deadline geeft je de focus om voor een bepaalde datum iets gedaan te krijgen. Het geeft ook stress. Je moet hard werken om dat doel te behalen en focussen op de deadline, waarbij je soms de reden van het doel uit het oog verliest. Wat doe je als je het doel… Lees verder De energie van doelen en deadlines
Deze beslissing maakt alle andere overbodig
Oké, ‘overbodig’ is een beetje overdreven, maar de volgende beslissing maakt andere beslissingen wel een stuk eenvoudiger. Je kunt sneller besluiten nemen, waardoor het minder energie kost en je je kunt concentreren op het belangrijkste werk dat je te doen hebt. Zeg tegen alles nee. Door tegen alles nee te zeggen hou je ruimte over… Lees verder Deze beslissing maakt alle andere overbodig
Luisteren naar de ander voor betere beslissingen
Als ondernemer denk ik dat ik het allemaal zelf moet uitzoeken. Herken je dit? Ik ben verantwoordelijk voor mijn bedrijf en een ander begrijpt niet goed wat ik wil bereiken. Het is mijn ontdekkingstocht. Dit betekent dat ik vooral zelf op zoek ga naar oplossingen voor mijn uitdagingen en antwoorden op mijn vragen. Dan ga… Lees verder Luisteren naar de ander voor betere beslissingen
Meer leiderschap door beter luisteren
Van nature zit het in me, luisteren. Na 260 afleveringen met meer dan 200 gesprekken met gasten en een paar honderd coachingsgesprekken heb ik beter leren luisteren. Het lijkt zo eenvoudig, maar nog steeds merk ik dat ik tijdens een gesprek meerdere keren bezig ben met een reactie in mijn hoofd of een volgende vraag… Lees verder Meer leiderschap door beter luisteren
In een crisis optreden als leider
Het einde der tijden lijkt dichtbij, als je tenminste het nieuws mag geloven. Wat doe je als ondernemer? Alle touwtjes aanhalen. De verantwoordelijkheid naar je toe halen. Je bedrijf leiden. Richting geven. Keuzes maken. Een halfjaar geleden wilde je dat je collega’s meer beslissingen en meer verantwoordelijkheid namen. Nu in deze crisis trek je de… Lees verder In een crisis optreden als leider
Wat is een duurzaam bedrijf?
Je wilt een bedrijf bouwen dat blijft werken aan de missie van het bedrijf, ook wanneer jij als oprichter een stap terug doet. Dit noem ik een duurzaam bedrijf bouwen. De ondernemer die een duurzaam bedrijf bouwt is niet (alleen) bezig met groen en loopt zelden op sandalen en geitenwollensokken. Een duurzaam bedrijf heeft als… Lees verder Wat is een duurzaam bedrijf?
De juiste brandstof voor jouw groeimotor
Stel je een motor voor met een groot vliegwiel. Wanneer je het vliegwiel op gang wilt brengen, moet je er extra energie instoppen. Wanneer het vliegwiel eenmaal draait is het belangrijk dat je de motor blijft aanvullen met de juiste brandstof. In een vorig artikel schreef ik over het vliegwiel voor jouw bedrijf. Het vliegwiel… Lees verder De juiste brandstof voor jouw groeimotor