De groeimotor van jouw bedrijf

In het boek Good to Great (Kindl) beschrijft Jim Collins het vliegwiel (Flywheel). Ieder onderdeel van het vliegwiel wordt sterker door het vorige onderdeel en voedt daarmee het volgende onderdeel. Door aandacht te besteden aan de juiste onderdelen in je vliegwiel groeit je bedrijf steeds sneller, met minder moeite. Wanneer je het goed doet is… Lees verder De groeimotor van jouw bedrijf

De lijn in het zand – het voordeel van principes

Hier trek ik een lijn in het zand, tot hier en niet verder. Dit is niet zoals ik wil werken, ook al kwam de vraag van een potentiële klant met een mooie omzet in het vooruitzicht. De lijn in het zand maakt onderdeel uit van de principes die ik heb, al had ik deze niet… Lees verder De lijn in het zand – het voordeel van principes

Werk vooral aan taken die niet urgent maar wel belangrijk zijn

Een nieuwe maand en een nieuw kwartaal. Een tijd waarin we steeds meer ruimte krijgen om weer evenementen, bijeenkomsten en trainingen te organiseren en te bezoeken. Een tijd waarin duidelijk wordt of de creativiteit waarmee je gewerkt hebt en de investeringen die je de afgelopen maanden hebt gedaan zich gaan vertalen naar klanten en omzet.… Lees verder Werk vooral aan taken die niet urgent maar wel belangrijk zijn

Binair in plaats van numeriek meten

Het hebben van numerieke doelen voor je bedrijf is absurd. Het overgrote deel van wat deze numerieke gegevens bepaalt wordt veroorzaakt door geluk en niet door wijze acties van de ondernemer of het managementteam. Het leven van iedereen in je bedrijf wordt een stuk eenvoudiger wanneer je binair gaat meten in plaats van numeriek. Veel… Lees verder Binair in plaats van numeriek meten

Je beslissingsproces verbeteren met het besluitenboek

De afgelopen tijd heb ik verschillende lastige beslissingen genomen en vastgelegd, zoals stoppen met video, stoppen met Facebook en Instagram en nee zeggen tegen een potentiële klant. Wat me opvalt nu ik deze beslissingen vastleg in mijn beslissingenboek is dat ik er anders en meer over nadenk. Een nachtje erover slapen heeft voor mij minder… Lees verder Je beslissingsproces verbeteren met het besluitenboek

De obsessie met cijfers en waar de echte winst zit

Wanneer je je vooral concentreert op cijfers, data en metingen om dingen te verbeteren verlies je het belangrijkste uit het oog: wat is de ervaring van de klant? En: wat is de beste manier om deze ervaring te verbeteren? In de afgelopen weken heb ik vele presentaties van Rory Sutherland (vicevoorzitter van Ogilvy UK) gezien,… Lees verder De obsessie met cijfers en waar de echte winst zit

De belangrijkste beslissingen gaan niet over wat

De belangrijkste beslissingen die je neemt gaan niet over ‘wat’, maar over ‘wie’. Met wie je gaat samenwerken, wie je nieuwe collega wordt, wie je beste klant is, dat zijn beslissingen met gevolgen voor de lange termijn van je bedrijf. Belangrijke ‘wat’-beslissingen gaan bijvoorbeeld over een investering in je bedrijf waar veel geld mee gemoeid… Lees verder De belangrijkste beslissingen gaan niet over wat

De rol van geluk bij je beslissingen

Als het resultaat na je beslissing goed is, heb je een goede beslissing genomen. Als de uitkomst van je beslissing niet goed is, was daarmee je beslissing dan ook niet goed? Dit is hoe we er intuïtief over denken, maar deze aanname is alleen correct in een voorspelbare omgeving. Het is geen correcte aanname als… Lees verder De rol van geluk bij je beslissingen