Category Archives for "Impact"

mei 07

De impact van aandeelhoudersfocus

Door Erno Hannink | Impact

De focus op de waarde van het aandeel en daarmee op de aandeelhouder trekt ons langzaam het ravijn in. Voor mij ziet het eruit als een trein waarbij de locomotief al over de rand is en door de zwaartekracht de wagons die erachter hangen langzaam met zich meetrekt, hoe hard ze ook aan de noodrem […]

Verder lezen
apr 30

De 10 principes van betekenisvol ondernemen

Door Erno Hannink | Impact

Met welke van de onderstaande principes ben je het niet eens? We zullen nooit iets verkopen waar mensen niets aan hebben of wat slecht voor ze is. Onze producten en diensten maken de wereld beter. Dat is belangrijker dan geld verdienen. Wij vragen medewerkers, klanten en/of leveranciers ons te helpen een positieve bijdrage aan de […]

Verder lezen
apr 16

Winst is de zuurstof voor positieve impact

Door Erno Hannink | Impact

Zonder winst kan een bedrijf niet overleven. Terwijl ik dit zo opschrijf twijfel ik over deze stelling. Wanneer een bedrijf evenveel kosten heeft als omzet dan maakt ze geen winst, maar kan het wel bestaan. Wanneer je als bedrijf financiers hebt met diepe zakken dan kun je zelfs lange tijd voortbestaan met meer kosten dan […]

Verder lezen
apr 02

Positieve impact continu uitbreiden

Door Erno Hannink | Impact

Slaap je onder een dekbed? Kijk eens op het label naar de vulling van je dekbed. Is het dons? Een grote kans dat de veren van jouw dekbed zijn geplukt van levende ganzen en eenden. Sorry voor het beeld dat je nu in je hoofd hebt, maar dit is de werkelijkheid. Waarschijnlijk wist je net […]

Verder lezen
mrt 26

Zo overleeft je missie meerdere generaties

Door Erno Hannink | Impact

Wanneer je niet snel organiseert wat er met je bedrijf en je missie gebeurt voor wanneer jij er niet meer bent, dan gaat de wereld iets missen. Doordat jij niet meer betrokken bent sterft de missie als een kamerplant die geen water en voeding krijgt. Met je bedrijf en je product heb je een positieve […]

Verder lezen
mrt 19

Kwaliteit belangrijker dan impact

Door Erno Hannink | Impact

“Maak je impact meetbaar en zichtbaar,” schreef ik al eens, maar de klant interesseert het niet veel, zegt Rob van de Dool van Yumeko. Het belangrijkste voor de klant is de kwaliteit. “Ik ga ook geen vieze drop kopen omdat het product een positieve impact heeft,” zegt Rob in ons gesprek voor de podcast. Het […]

Verder lezen
mrt 12

Alle impact van jouw bedrijf

Door Erno Hannink | Impact

Met jouw bedrijf heb je impact op een aantal verschillende niveaus in de wereld, en op al die niveaus wil je een groei in positieve impact realiseren. Een aantal niveaus waarin je de positieve impact kunt vergroten zijn: Medewerkers – de opleiding en ontwikkeling van mensen, een plek bieden aan mensen waar ze zich kunnen […]

Verder lezen
mrt 03

Van beleggen naar investeren

Door Erno Hannink | Impact

Gisteren had ik een gaaf gesprek met Willem Schramade. Een onderwerp dat naar voren kwam was dat we meer kunnen investeren in bedrijven die bezig zijn met het maken van een positieve impact op de planeet en maatschappij. Schramade, econoom en auteur van het boek Duurzaam kapitalisme, zei dat we van beleggen naar investeren moeten […]

Verder lezen