Innovatie in een crisis

Door Erno Hannink | Keuzes

apr 07
innovatie-in-een-crisis

In tijden van crisis lijken er andere spelregels te gelden. Mensen geven minder geld uit omdat ze onzeker zijn over de toekomst. Ze houden liever wat geld over voor als het straks misschien nog moeilijker voor ze wordt. Deze onzekerheid weerhoudt veel mensen ervan te investeren. 

Maar mijn basisbehoeften als mens zijn in de kern niet veranderd. Ik wil nog steeds gezond zijn en blijven, ik heb onderdak nodig, ik wil een veilige omgeving, contact met anderen, en ik wil mezelf verbeteren. 

Wanneer je als ondernemer met je bedrijf inspeelt op deze behoeften zijn er nog steeds kansen. Welke diensten of producten kun je leveren met je bedrijf om mensen te helpen bij deze basisbehoeften? 

Minimale fysieke ontmoetingen

Door de COVID-19-situatie hebben we samen in versneld tempo ontdekt wat de waarde is van het internet in communicatie op afstand. Terwijl de ondernemer voor COVID-19 het werken vanuit huis niet zag zitten, heeft hij nu plotseling geen keuze en merkt hij dat het best gaat voor (een deel van) het bedrijf en ook voor zichzelf.

Deze veranderde situatie is tijdelijk, maar zal voor een deel ook duurzame veranderingen opleveren. Het vanuit huis werken bevalt een deel van medewerkers en ondernemers goed en ik hoor dat ze al nadenken over hoe ze dit kunnen doorzetten na de lock-down.

Voor veel bedrijven geldt dat ze een (groot) deel van de diensten of producten op dit moment niet meer verkopen en dat werknemers veel minder declarabele uren hebben, omdat ze normaal gesproken bijvoorbeeld trainingen op locatie geven of direct met mensen werken. Wat doe je dan? 

Dan word je creatief en bedenk je samen wat je kunt doen om erdoorheen te komen. Dit is hét moment om meer aandacht te geven aan innovatie in je bedrijf. Je bent naarstig op zoek naar producten die de omzetdaling door de COVID-19-situatie enigszins compenseren.

Nieuwe producten 

Er zijn dingen die je nu kunt ontwikkelen:

  1. Producten die per direct omzet opleveren.
  2. Producten die omzet opleveren wanneer de lockdown voorbij is.
  3. Producten die op de langere termijn belangrijk zijn voor je klanten.

Welke producten zijn al bijna klaar voor de klant? Leveren één of meerdere van deze producten op korte termijn omzet op? Denk bijvoorbeeld aan een bestaand product (of dienst) waarbij je het contact met de klant verplaatst naar een online omgeving, of aan een geheel nieuw product waar je al een tijd aan werkt, maar waar je nog een paar dingen voor moet afronden voor je het kunt verkopen, dat waardevol is in deze tijd.

Dit zijn de producten die je het liefst zo snel mogelijk gaat aanbieden aan je klanten, ook al zijn ze nog niet helemaal klaar. Ga in gesprek met de klant en stel vragen om te ontdekken of een van deze producten iets is waar ze nu iets aan heeft, of dat je nog aanpassingen moet doen. 

Wat kun je doen voor je klant waardoor ze in een crisissituatie minder stress heeft, geld bespaart, meer geld overhoudt, fitter wordt, zich gezonder voelt, meer omzet draait?

Daarna ga je aan de slag met de producten die omzet gaan opleveren na het opheffen van de lock-down en daarna met producten voor de langere termijn.

Kleine stapjes

Van Ingrid Tappin kreeg ik een verhaal over hoe zij nu een mooie opdracht heeft binnengehaald. Zij en haar team hebben een bestaande dienst aangepast zodat hij ook online kon worden ingezet en hem opgedeeld in kleinere onderdelen. Telkens doen ze een onderdeel en bekijken ze samen met de klant wat het resultaat is voordat ze bepalen wat de volgende stap is.

  • Hiermee help je de klant om in deze tijd investeringen te doen in kleine stapjes. 
  • Je moet zelf bij iedere stap het beste resultaat leveren om de volgende stap met de klant te mogen zetten. 
  • Je leert enorm veel van de tussentijdse terugkoppeling van de klant, waardoor je het product gaat verbeteren en de volgende stap beter aansluit.

Zoals Jurgen Rutgers zei: “Het geld is niet weg, het is alleen op een andere plek.” Met de voorzieningen vanuit de regering komt er zelfs meer geld in omloop.

Wat kun je doen om klanten beter te helpen in de huidige situatie? Welke andere potentiële klanten kun je helpen?

Welke innovaties kun jij nu realiseren om deze situatie goed door te komen en nieuwe dingen te leren?

Heb je hulp nodig om snel nieuwe producten te introduceren? Neem dan nu contact met me op.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.