Invloed op aantal fans dat de update van je zakelijke Facebook pagina ziet

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

aug 24

Als reactie op mijn vorige e-mail “Een uur besparen per dag en meer klanten aantrekken iets voor jou?” kreeg ik een mail met 2 interessante vragen.

Een van beide vragen en mijn reactie wil ik graag nu met je delen. Lees hoe meer mensen jouw berichten krijgen te zien.

Vraag

De vraag van Liesbeth:

“Als ik het goed begrepen heb uit je webinar krijgt niet iedereen die ‘fan’ is van je zakelijke Facebook je updates te zien. Klopt dat nog steeds en zo ja, kun je dat beïnvloeden?”

Views en likes voor je updates

Deel van de volgers zien je updates

Het klopt dat maar een deel van de mensen die je pagina leuk vinden de berichten zien in hun nieuwsoverzicht.

Meer dan 95% van de mensen die je pagina leuk vinden komen niet terug op de pagina zelf. Zij zien de berichten van jouw pagina alleen via het nieuwsoverzicht.

Aangezien er enorm veel berichten worden geplaatst op Facebook zou je gillende gek worden als de berichten van je vrienden en de pagina’s die je leuk vindt allemaal getoond wordt in je nieuwsoverzicht. Er worden op dit moment 2.5 miljard stuks content gedeeld, per dag (status updates + wall posts + foto’s + video’s + reacties). En nog eens 2.7 miljard ‘Likes’, per dag.

Hoeveel procent van de volgers van je pagina jouw updates zien hangt af hoe actief de volgers op je pagina zijn en welk tijdstip je een bericht verstuurd.

Wanneer ik naar de statistieken bij de berichten op fb.me/ErnoHanninkNL kijk dan zie ik dat bij het aantal volgers waar de updates worden getoond in het nieuwsoverzicht varieert van 20% tot meer dan 50%.

Dit wil nog overigens nog niet zeggen dat de volger de update ook echt ziet of leest.

Heb je hier invloed op?

Zeker.

Je weet niet welk deel van de volgers je bericht te zien krijgt. Het aantal mensen dat je bericht te zien krijgt via het nieuwsoverzicht kun je wel hoger maken.

Op een pagina waar weinig gebeurt, waar mensen niet reageren, komen de updates bij minder volgers in het nieuwsoverzicht.

Heb je een actieve pagina, doordat meer mensen reageren op je updates met reacties, een ‘Like’ of het bericht delen met anderen, dan worden je berichten meer getoond.

Dus: hoe hoger de interactie op je pagina, des te meer volgers zien de updates in hun nieuwsoverzicht.

Doe je dit op een tijdstip dat mensen meer ruimte hebben om te reageren op je bericht dan krijg je ook meer reacties. Denk buiten kantoortijden, zeker als je doelgroep overdag werkt.

’s ochtens voordat het werk begint, tijdens de lunch, aan het einde van de dag, en zeker vrijdagmiddag en in het weekend. Je bericht wordt door minder mensen gezien, maar de mensen die de berichten zien laten vaker een reactie achter.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno