Jaloezie is de verkeerde energie

jaloezie-is-de-verkeerde-energie
jaloezie-is-de-verkeerde-energie

Van Johan kreeg ik via LinkedIn een vraag over likes en reacties, over wat het met me doet als ik geen reacties krijg op berichten.

De vraag:

“Mijn beeld is dat je een van de mensen bent die echt wel heel goed omzet. 

En toch zag ik net in je timeline meerdere post met helemaal nul reacties.

Ik begin erover omdat ik daar zelf altijd mega veel last heb. Ik doe echt alles wat je zou moeten doen – waarde leveren, niet te veel over je diensten lullen – en toch: best vaak 3 likes. 0 likes.

Hoe ervaar jij dat? Heb je d’r geen last van? Is het een zorg?”

Vragen van Johan

Fictieve doelen

Twee jaar terug heb ik een aantal keuzes gemaakt, waaronder de keuze om te stoppen met mijn diensten en met de bestaande klanten en opnieuw te beginnen met businesscoaching.

Ik heb ervoor gekozen om dit te doen op een persoonlijke manier. Ik voer persoonlijke gesprekken met contacten en alle coaching is ook persoonlijk. Ik verkoop geen digitaal product meer. Het doel is dat alle klanten via-via komen. Daar heb ik geduld voor nodig.

Daarnaast heb ik ervoor gekozen om fictieve doelen zoveel mogelijk los te laten. Fictieve doelen zijn externe doelen, zoals omzet, winst, aantal abonnees, aantal volgers, aantal likes, bereik. Allemaal externe motivatie.

Noot: Wil je meer leren over stoppen met werken richting fictieve doelen? Luister dan eens naar podcastafleveringen met Jason Fried van Basecamp of lees zijn boeken zoals It Doesn’t Have to be Crazy at Work.

Leren en delen

Er zijn een aantal manier waarop ik leer en wat ik leer deel ik weer door te schrijven, en door podcastafleveringen en video’s te publiceren.

De podcast houd ik bij om te leren van andere ondernemers en ondernemende mensen. Wanneer één persoon iets waardevols uit een aflevering haalt ben ik tevreden. Ik leer altijd iets interessants en probeer dit te koppelen aan mijn onderwerp: het nemen van betere beslissingen. Zo leer ik hoe andere ondernemers beslissingen nemen, wat de belangrijke beslissingen waren in hun leven en in hun bedrijf. Dit gebruik ik weer in mijn businesscoaching.

De video’s maak ik omdat ik wil leren van video. Zelf kijk ik regelmatig naar video’s via YouTube, en ik merk hoe ik me verbonden voel met de persoon in de video’s. Video zorgt nog meer voor een verbinding dan schrijven of een podcast. Je ziet de persoon. Dit gevoel vind ik waardevol en probeer ik te delen. Op dit moment deel ik korte video’s met inzichten over beslissingen voor ondernemers.

LinkedIn is het platform dat ik gebruik om mijn netwerk digitaal te onderhouden en inzichten te delen. De ene post doet het daarbij beter dan de andere. Wat ik samen met Annemiek probeer is om het bereik langzaam maar zeker te verhogen. Wat ik gemerkt heb is dat actief zijn in de reacties, met mensen in gesprek gaan, het meeste resultaat geeft wat betreft het bereik.

Door de reacties die ik krijg van mensen tijdens ontmoetingen weet ik dat ik bij de juiste mensen in de tijdlijn regelmatig voorbij kom, waardoor ik in beeld blijf. Zo zien mijn klanten regelmatig mijn berichten via LinkedIn. Ze zien die berichten ook veel meer dan de wekelijkse e-mails die ik voorheen stuurde.

Iedere werkdag schrijf ik een artikel en publiceer ik dit op mijn website. Dit doe ik om mijn gedachten uit te schrijven en te delen. Dat is beter dan mijn gedachten alleen voor mijzelf houden, want door ze uit te schrijven en te delen moet ik er meer over nadenken en mijn gedachten ordenen. Hierin is Seth Godin mijn rolmodel. Schrijven om je inzichten te delen. Dagelijks schrijven omdat je dan moet blijven zoeken naar onderwerpen en inzichten. Dit zorgt ervoor dat ik mijn kennis op mijn onderwerp continu onderzoek en uitbreid.

Natuurlijk kijk ik ook wel eens naar de aantallen. Soms ben ik teleurgesteld, maar uiteindelijk kom ik dan weer terug bij het idee dat deze views, reacties et cetera niet zoveel zeggen. Het gaat erom dat de juiste mensen mijn berichten zien. Ook deel ik regelmatig een post uit mijn blog direct met een klant.

Het gaat erom dat ik de dingen doe die ik leuk vind en dat doe ik nu. Ik wil me niet bezighouden met externe getallen of met vergelijkingen met anderen, want dat levert vooral jaloezie op. Een energie die mij niet verder helpt.

Het gaat er niet om hoeveel mensen een artikel gezien hebben. Het gaat erom dat ik schrijf, creëer en publiceer. Het gaat erom dat ik mijn visie deel zodat ik deze kan aanscherpen.

Een week stoppen met maken en delen omdat er geen likes op mijn berichten komen heeft een averechts effect. Je schrijft en deelt omdat je het leuk vindt. Dit is werk voor de lange termijn, en je wordt er steeds iets beter in, door terugkoppeling te vragen van experts in je vakgebied en door gebruik te maken van coaching. Doordat ik beter word kan ik mijn klanten weer beter helpen.

Voor Johan blijft dit lastig. Hij reageert op mijn reactie:

“Tsja… ik doe het omdat het ik het leuk vind, maar voor mij is applaus, reuring, dat je voelt dat het wérkt, toch echt een voorwaardelijk onderdeel van hoe leuk het is.

Ik ben artiest, ik vertel een verhaal en dat kan alleen met toehoorders. Je zal een zangeres met talent nooit horen zeggen dat het ook prima is om alleen voor haar zus te blijven zingen.

Ik heb het idee dat we hier wellicht op een wat spirituele discussie komen. Ik sta op het standpunt dat we wel degelijk afhankelijk zijn van anderen.”

Reactie van Johan

Natuurlijk zijn we afhankelijk van anderen. Het ligt in onze aard om te vergelijken. We vergelijken onszelf met anderen die veel meer likes hebben, of vergelijken een artikel met de vorige update, die veel meer bereik had. We willen dat het telkens iets beter wordt, dat we telkens meer likes krijgen, telkens meer toehoorders. Het vergelijken zit diep in ons, maar uiteindelijk worden we er niet gelukkiger van.

Alleen maar blijven zingen voor je zus is natuurlijk niet wat je wilt, maar als je wilt uitgroeien tot een ster met zoveel fans als Michael Jackson, Kurt Cobain of Tim Bergling (Aviici), zie je mogelijk de donkere kant van het succes over het hoofd.

Daarmee bedoel ik niet dat je bewust klein wilt blijven, maar wel dat je kunt genieten van deze tussentijd door te leren en jezelf te ontwikkelen. De jaloezie die voortkomt uit het vergelijken met anderen is de verkeerde energie om beslissingen mee te nemen in je bedrijf.
Beslis voor jezelf: wanneer is het genoeg?

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.