Jouw werk in het buitenland onder de aandacht – de ondernemersvraag

In de rubriek De Ondernemersvraag op deondernemer.nl kun je advies vragen als ondernemer. Deze vraag gaat over aandacht voor jouw werk krijgen in het buitenland.

De vraag van Johan Huijzer:

“Ik ben popartkunstenaar en verkoop mijn werken aan particulieren, galeries en bedrijven. Mijn vraag is: hoe zet ik mijn kunst uit in het buitenland? Ik ben op zoek naar een goede pr- en marketingstrategie om mijn Kunst ook in het buitenland te promoten en te verkopen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Hier in Nederland zijn galeries en kunsthandelaren op zichzelf gericht en zij zullen dus mijn kunst niet verder in de markt zetten zoals in het buitenland. Ik zoek daarom een soort van PR-man/vrouw die bekend is met de kunstwereld en de wegen kent om mijn kunst breed uit te zetten in het buitenland.

Vriendelijk groet,

Johan Huijzer
www.johanhuijzer.com

Pop Art kunst van Johan Huijzer

Zo geef je jouw werk internationaal meer aandacht

Hallo Johan,

Volgens mij is het belangrijkste dat je jezelf internationaal gaat positioneren. Veel meer dan je dat nu doet. Ik kom niet uit de kunstwereld maar probeer zelf internationaal spreekopdrachten te krijgen. Het is wel geen kunst, maar de uitdaging is vergelijkbaar.

Ook hier wordt soms gewerkt met agenten die de opdrachten voor jou proberen binnen te halen. Natuurlijk heb je ook grote sprekersbureaus, zij handelen zeer passief en kijken naar je als er toevallig een opdracht langskomt die bij jou past. Actief werven voor jou als spreker/kunstenaar doen er maar weinig.

Het beste is toch je eigen PR doen, dit kost vooral tijd. Heb je meer geld dan tijd dan kun je kijken naar een PR bureau. Uiteindelijk moet je daar zelf ook telkens voor ‘nieuws’ zorgen.

Mijn advies, zelf starten met je eigen PR acties. Dit doe je nu al in het Nederlands, door meer in het Engels te werken ga je langzaam maar zeker mensen aantrekken uit het buitenland die jouw kunst aantrekkelijk vinden. Vooral met internationaal bekende kunstwerken als de nachtwacht.

De website www.johanhuijzer.com heeft een mooie internationale extensie (.com) maar de site is bijna helemaal in het Nederlands. Als je mensen wilt aantrekken uit de internationale sociale netwerken dan is Engelse inhoud van je site belangrijk. Engelse tekst en uitleg. Met deze tekst en uitleg zul je ook meer gevonden worden in de zoekmachines. De site van jou die meer in het Engels is heeft dan weer een Nederlandse extensie (popartnachtwacht.nl)

Mijn suggesties voor meer internationale aandacht:

Twitter – verbinden met internationale mensen, in de kunst en kunstliefhebbers. Dit doe je al. Alleen geef je deze internationale omgeving weinig inhoud om met jou in contact te komen. De meeste berichten zijn in het Nederlands. De URL op de twitter verwijst naar een site die alleen maar Nederlandse informatie heeft. @johanhuijzer

Flickr – internationale foto site. Je gebruikt nu Yfrog maar daar zijn foto’s moeilijk te rangschikken en lijken meer op tweets die op langere termijn lastig te bekijken zijn. Op Flickr kun je albums maken. Je bent net gestart met een project waar je de ontwikkeling van een kunstwerk dagelijks deelt met je volgers. Dit kun je ook in het Engels doen, nu doe je dit in het Nederlands. Maak een album van ieder project. Koop Flickr Pro zodat meer dan 200 foto’s van je zichtbaar zijn en je meer dan 3 albums kunt maken, dit kost maar $25 per jaar.
Zie bijvoorbeeld http://www.flickr.com/photos/melodylealamb/ zij verbind met mensen op Flickr waardoor steeds meer mensen met haar kunst in aanraking komen.

Facebook – je hebt een persoonlijk profiel op deze site. Mijn advies is een pagina voor jou als kunstenaar (maak een pagina op Facebook – start hier). Een pagina wordt goed gevonden in de zoekmachine. Je kunt ook hier weer foto’s en video’s delen. Er zitten 750 miljoen mensen op deze site uit de hele wereld. Laat mensen jouw kunst vinden. Communiceer op deze pagina bijvoorbeeld alleen maar in het Engels. Meer informatie over Facebook pagina’s https://decideforimpact.com/facebook

LinkedIn – je hebt hier een zakelijk profiel. Een internationaal zakelijk platform dat je kunt gebruiken voor je kunst, maar mijn advies zou zijn niet te veel tijd insteken. Als je er wel tijd in steekt zorg dan dat je een volledig Engels profiel hebt en dat je de foto’s van je kunst werken kunt zien, bijvoorbeeld via de dropbox app of via blog artikelen. Deze artikelen kun je dan delen via de status updates, daar wordt dan ook een afbeelding bij geplaatst.

YouTube (en Vimeo) – vertel over je kunst. Maak video’s van het proces. Een HD camera kost nog geen EUR 200 en een video is eenvoudig gemaakt. Kijk bijvoorbeeld naar Pomplamoose hoe zij video gebruiken om liefhebbers van hun muziek te verzamelen. De zangeres Nataly Dawn kreeg zelfs meer dan $100.000 van haar fans via Kickstarter voor de opname van een solo album in Los Angeles. Dit terwijl ze $ 20.000 nodig had voor dit project.

Website nog een keer, nu mijn advies wat je kunt toevoegen.
Voeg een blog toe waar je de kunst deelt zoals je deze nu via Twitter ook deelt. Maar dan met een foto en meer tekst en uitleg over de foto. Ten minste een keer per week een Engels blogartikel met tekst en uitleg. Dit zorgt er voor dat je internationaal in de zoekmachines gaat doorbreken. Wil je sneller internationaal aan de slag publiceer dan vaker een artikel 3-5 keer per week. De video’s kun je ook aandacht geven via je weblog.

Je hebt nu een nieuwsbrief alleen voor galeriehouders, kunstuitleen en kunsthandel. Zij kunnen meer achtergrond informatie krijgen en abonneren op de nieuwsbrief. Je kunt ook een nieuwsbrief maken voor de liefhebbers van jouw kunst. Geef ze meer achtergrond informatie, daar zijn ze juist naar op zoek. De verhalen achter de kunst. De emotie. Kunst is een mooi emotioneel product waarmee je liefhebbers aan je kunt binden. Geef ze dan ook de informatie die ze zoeken.

Laat ze abonneren op je nieuwsbrief. Stuur eens per 2-4 weken een nieuwsbrief met achtergrond informatie en 1 of 2 kunstwerken.

Ik verwacht zelfs dat je kunst direct gaat verkopen vanuit je nieuwsbrief.

Er is zo veel aanbod op het web van kunst. Verwacht niet dat de liefhebber continue naar je site komt om informatie te halen. Ze willen dit op het platform waar ze al zijn: inbox (nieuwsbrief), Facebook, Flickr, RSS lezer (blog).
Geef je kunstwerken een internationale uitstraling. (zoals dit werk)

Samenvatting

Denk en werk in het Engels zodat de internationale liefhebber je kan ontdekken. Gebruik de sociale netwerken en een blog om goed vindbaar te worden in de zoekmachines. Verbind met mensen over de hele wereld, zoek de netwerken op. Deel ook kunst van anderen, zodat anderen ook jouw kunst gaan delen.

Have fun!

Groet,
Erno

Wil je ook een vraag stellen en jouw vraag en reactie terug zien op de ondernemer.nl mail dan jouw vraag naar info@deondernemer.nl met als onderwerp: De Ondernemersvraag.

Dit antwoord werd eerder gepubliceerd op deondernemer.nl

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

1 reactie

  1. Prima adviezen! Ondanks dat het erg veel tijd kost om een website in het engels te maken is het wel echt de moeite waard. Ik moet er ook aan gaan beginnen!

Reacties zijn gesloten.