Category Archives for "Keuzes"

feb 15

Medewerkers op één

Door Erno Hannink | Keuzes

“Onze medewerkers staan op 1. en onze klanten op 2.”, zei Martijn.

Tijdens mijn gesprek met ondernemer Martijn voor de podcast werd mij duidelijk dat hij onderneemt op de manier waar ik in geloof én hij is er succesvol mee.

“We hebben geen verkoper, ik wil dat onze klanten ons verkopen. We maken het zelfs extra moeilijk voor potentiële klanten om bij ons te kopen. We doen de poort dicht en vragen de mensen die echt bij ons willen kopen om over de poort te klimmen.”

Ze groeien ieder jaar en doen niet aan actieve verkoop. Door de medewerkers op de eerste plek te zetten krijgt de klant meer aandacht.

Doordat de klant oprechte aandacht krijgt, krijgen ze fans.
Deze fans verkopen Verspeek Installatietechniek.

Natuurlijk noemen ze Verspeek als iemand vraagt, “Ken je een goede installateur want ik heb een nieuwe ketel nodig?” Maar dat is niet genoeg. Martijn wil graag zo goed en opvallend werk leveren, dat als de klant binnenkomt bij een verjaardag dat ze vanzelf beginnen te vertellen over de bijzondere ervaring die ze met Verspeek hebben.

De enige manier die werkt en oprecht is volgens Martijn. Hij gelooft niet in een site als klantenvertellen.nl. Niet dat hij bang is dat mensen geen goede beoordeling achterlaten, maar hij wil dat klanten het zelf overbrengen aan kennissen, buren, familie, vrienden… En dat ze goede beoordelingen krijgen zie je op Facebook en Google.

De medewerkers krijgen de ruimte om ideeën uit te werken. Zo hebben ze leuke kaartjes die ze ophangen aan de deur als ze vertrekken bij de klant met een persoonlijke boodschap.

Martijn is gek op humor/plezier in alles. Dat zie je ook terug in de social media kanalen die hij zelf beheert.

Martijn werkt niet met een omzetdoel, wel met een doel om medewerkers te laten groeien en een plezier doel.

Hoe kun jij dit gebruiken?

Voorbeelden van bedrijven waar de medewerker op 1. staat

  • Basecamp – je leest er meer over in het boek It doesn’t have to be crazy at work. Medewerker werkt maximaal 40uur, in de zomer 32uur. Ze krijgen de vakantie betaald. Ze krijgen een goed salaris. Open communicatie over de beloning met iedereen. Je bepaalt mee wat de ontwikkelingen van het bedrijf zijn.
  • Moneybird – interview met Edwin Vlieg. luister naar de podcast aflevering om te horen hoe zij dit doen. Geen oneindige overlegstructuur. Stilte om het werk te doen dat ze het liefste doen. Bij lustrum onderdeel van je bucketlist doen.
  • Installatiebedrijf Verspeek – medewerker komt voor de klant. Medewerkers krijgen vast contract. Ze krijgen de ruimte om te ontwikkelen of andere leuke projecten zoals Bob de Bouwer met kleuters. Zijn medewerker heten goeie gasten.

De podcast aflevering met Martijn komt binnenkort online.

Hoort jouw bedrijf thuis in dit rijtje?

Noem je bedrijf hieronder en leg uit waarom.
Wat doe jij om je medewerkers het belangrijkste in je bedrijf te maken?

feb 14

Welk ene product kies jij?

Door Erno Hannink | Keuzes

Wat als je maar één product of dienst hebt om te verkopen?
Maakt dat verkopen eenvoudiger of juist lastiger?

Noot: hierna praat ik alleen over product, voor jou betekent dit mogelijk één dienst.

Als je één product hebt kun je al jouw tijd besteden aan de kwaliteit van dit product en de levering. Je bent in staat om het hele proces in je bedrijf te optimaliseren rondom dit product.

Verder lezen
feb 12

Deze 2 vragen gebruik je om het omzetplafond te doorbreken

Door Erno Hannink | Keuzes

omzetplafond doorbreken

Omzetplafond – het lijkt alsof je niet verder komt dan de omzet die je al een paar jaar hebt.

De ondernemers waarmee ik samenwerk hebben het gevoel dat er een omzetplafond zit in het bedrijf. Wat ze ook doen, ze hebben het gevoel dat ze niet voorbij dit plafond kunnen groeien.

Ze zijn redelijk eenvoudig tot dit niveau gekomen, maar bij de volgende stap stranden ze telkens weer. Een medewerker gaat weg of wordt langdurig ziek. Er komen wel nieuwe klanten maar niet van het formaat die ze voor ogen hebben. De ontwikkeling in de markt die ze zien, met nieuwe kansen voor het bedrijf, gaat niet snel genoeg.

Verder lezen
feb 05

Zo krijg je meer klanten

Door Erno Hannink | Keuzes

zo krijg je meer klanten

Je krijgt meer klanten
met aandacht.

Persoonlijke aandacht is een schaars goed vandaag de dag. Dat we minder aandacht krijgen en geven, daarbij speelt het internet een belangrijke rol.

Bij het online winkelen is nauwelijks ruimte voor persoonlijke aandacht. Ondernemers willen meer schaalbaar werken en met minder inzet meer klanten helpen. Online programma’s met video’s en werkbladen zodat de deelnemer zelf aan de slag gaat. Online bankieren. Online netwerken. Online daten. Overal is het persoonlijke contact verminderd.

Onder druk van omzetstijging, kostenverlaging en meer winst, wordt de aandacht voor de klant minder.

Mijn website verhuizing

Verhuizen van een website is voor mij een lastig proces met risico’s. Wanneer de verhuizing niet goed gaat verlies ik misschien links en verkeer of misschien is de website lang niet bereikbaar. Werkt de website na de verhuizing sneller? Veel onzekerheden waardoor ik het verhuizen zo lang mogelijk uitstel.

Een korte schets van mijn ervaring met Managed WP hosting van Ramon Fincken. We leerden elkaar kennen tijdens WordCamp Nederland, ongeveer 10 jaar geleden.

Het afgelopen jaar bleef de kosten van mijn hosting oplopen. Als het bedrag van de nieuwe factuur nog hoger is dan de vorige zoek ik contact met Ramon. “Kunnen jullie dit beter?”

Na ons contact hebben ze de huidige site gekopieerd op hun eigen server. Daarna heeft Ramon een afbeelding gestuurd met de snelheid van beide sites in beeld, huidige hosting en bij Managed WP hosting. Mijn website was sneller op hun server, goed nieuws dus. Hier heb ik niet veel voor gedaan, behalve mijn login gegevens afgeven.

Daarna heeft hij mij een voorstel gedaan voor de maandelijkse kosten. Ramon stuurde een op maat aanbod, waarmee ik akkoord ging. Nu moest ik alleen nog opzeggen bij mijn huidige host.

We spraken een tijdstip af wanneer we over zouden gaan op hun hosting. Daarvoor moest ik zelf wat veranderen aan de instellingen bij Transip, waar mijn domeinnaam staat. Dit kon ik ook aan hun overlaten, maar ik koos ervoor om het zelf te doen. Stom, want daar ging het even mis.

Ik stuurde een e-mail.
Volop in de zenuwen. Zou de site nu tot morgenvroeg uit de lucht zijn?
Ik zette snel de oude waarden terug.
15 minuten later ging de telefoon. (om 21.15u!)

“Het gaat niet helemaal goed?”, vroeg Ramon. Nee.
Hij legde uit wat ik moest doen.
Aan de telefoon. Persoonlijk.
In een half uur was het opgelost.

De volgende dag kwam ik er achter dat er iets niet goed ging nog met mijn e-mail. Die kwam niet binnen. Opnieuw een e-mail naar Managed WP hosting. Wat later ging weer de telefoon. Ook nu was het snel opgelost, met persoonlijke aandacht.

Ik heb al met veel hosting bedrijven te maken gehad, voor mijzelf en van klanten. Heel vaak is het niet of bijna onmogelijk om iemand te spreken. Nu bellen ze mij om het samen op te lossen.

Aandacht maakt alles beter.

Nu vertel ik jou er over. Ik deelde het al op Twitter en vertel er nog meer mensen over. Als iemand mij vraagt, ken je nog een goed hostingbedrijf? Dan weet ik het antwoord nu direct.

Alle aandacht voor Tafel 4

Het boek This is Marketing van Seth Godin heb ik aan al mijn klanten gegeven nadat ik het had gelezen. Seth Godin beschrijft hierin veel dingen die ik gebruik in mijn bedrijf en bespreek met mijn klanten.

In een podcast aflevering met Seth over het boek geeft hij het voorbeeld over aandacht voor een restaurant. (Bekijk het interview hier: https://youtu.be/O9CzKwhpiiI)

Een restaurant heeft bijvoorbeeld 60 tafels. Als ondernemer heb je het gevoel dat het jouw taak is om iedere avond 60 tafels te vullen. Druk zijn met het werven van nieuwe klanten, 60 tafels.

Een alternatief is dat je alle aandacht geeft aan tafel 4. Bezorg de mensen aan tafel 4 een onvergetelijke avond. Geef ze het gevoel dat jij er alleen voor hun bent deze avond. Deze mensen gaan naar huis met een mooie ervaring waar ze nog lang over praten. Ze komen beslist terug en nemen vrienden mee de volgende keer. Ze willen deze ervaring delen.

Wat werkt beter (op de lange termijn) volgens jou?

Meer geduld nodig

Sinds de start van mijn bedrijf heb ik gewerkt met omzetdoelen per jaar. Om het omzetdoel te bereiken moest ik een bepaald aantal producten verkopen, aan een bepaald aantal klanten. Daardoor had ik veel aandacht voor het werven van nieuwe klanten. Funnels, lanceringen, webinars en meer. Telkens weer producten bedenken waarmee ik meer klanten kon helpen.

De belangrijkste verandering in mijn werkwijze sinds 2018 is dat ik me concentreer op de klanten die ik heb. Mijn beste inzet geven aan deze ondernemers. Ik ga voor het beste resultaat van de klant. Alle aandacht voor de klant.

Hiervoor heb ik moeten leren om geduld te hebben. Het duurt soms even voordat er een nieuwe klant komt. Maar ik weet nu dat wanneer ik het beste resultaat lever voor de klant, met persoonlijke aandacht, dan komen er ook nieuwe klanten.

Dit vindt iedereen fijn

Kies de kleinst mogelijke groep van mensen die jij nodig hebt om te ondernemen. Geef al je aandacht aan deze groep (klanten). Met goede resultaten en persoonlijk aandacht komt de klant terug en neemt ze een vriend mee. Plotseling heb je twee klanten.

Iedereen houdt van aandacht.

Wat gebeurt er in de marketing van een bedrijf?
We proberen de groep die we willen bereiken zo groot mogelijk te maken.
Dan kun je (bijna) geen persoonlijke aandacht geven.

Door de groep die je wilt bereiken zo klein mogelijk te maken kun je veel meer aandacht geven. De mensen in deze groep verrassen. Een geweldige prestatie voor ze neerzetten.

Deze mensen blij maken.
Oprecht aandacht schenken aan de ander betekent dat je ze waardeert.
Niet omdat je een opdracht najaagt.
Niet omdat je iets terug verwacht.

Zij zullen nooit het gevoel hebben dat je ze spamt wanneer aandacht echt persoonlijk is.
Je kunt niet te vaak contact hebben wanneer je ze oprecht wilt helpen.
Mensen voelen dat.

Iedereen houdt van aandacht.

Dit begint al direct na de geboorte en dit stopt pas wanneer je overlijd. Daartussenin vinden we aandacht krijgen van (de juiste) mensen heel fijn.

Oprecht aandacht voor de ander.

jan 29

Hoe maak je zelfzuchtige keuzes die goed zijn voor een ander

Door Erno Hannink | Keuzes

zelfzuchtige keuzes

Het lijkt alsof zelfzuchtige keuzes alleen goed voor jezelf zijn, maar zo gebruik ik het niet. Het zijn keuzes waardoor jij meer focus krijgt op het werk dat echt belangrijk is voor, jezelf, jouw bedrijf en jouw omgeving.

In het woordenboek vind je bij zelfzuchtig, egoïsme, nastreven van eigenbelang, zonder met anderen rekening te houden.

Dat klinkt mogelijk negatief voor jou. Alsof ik het niet goed met een ander voor heb. Door juist te beginnen met de belangrijkste keuzes voor mijzelf en in mijn bedrijf, heb ik meer ruimte voor andere zaken.

De belangrijkste taken die ik te doen heb in mijn bedrijf komen ten goede aan mijn bedrijf. Hiermee help ik anderen beter, zoals:

  • klanten, beter resultaat voor klanten door alle aandacht voor ze te hebben.
  • gezin, ik heb voldoende ruimte voor mijzelf waardoor ik er echt ben als we samen zijn.
  • omgeving, door een goed bedrijf te bouwen kan ik meer betekenen voor mijn omgeving.

Ben je al eens met het vliegtuig geweest? Dan heb je vast de uitleg over het gebruik van het zuurstofmasker in geval nood gehoord. Je zet altijd eerst je eigen zuurstofmasker op. Dan kijk je wie er hulp nodig heeft om het zuurstofmasker op te zetten. Al zegt je instinct ik moet eerst het zuurstofmasker bij mijn kind opzetten, begin bij jezelf.

Dit geldt ook voor jouw belangrijkste werkzaamheden. Zorg er altijd voor dat je deze taken als eerste doet. Daarna kun je kijken of anderen jouw hulp nodig hebben.

Signalen dat je te weinig zelfzuchtige beslissingen neemt:

  • Jouw agenda is gevuld met taken, overleg en afspraken waarvan je het gevoel hebt dat je deze moet doen.
  • Je bent als eerste in het bedrijf en vertrekt als laatste.
  • Je werkt ‘s avonds en in het weekend om de overige werkzaamheden af te ronden.
  • Je hebt veel taken jij beter en sneller doet dan je medewerkers.
  • Je wordt geleefd door de afspraken in je agenda
  • Anderen vullen jouw agenda

Zelfzuchtige beslissingen zijn belangrijk voor ondernemers

Bij de meeste klanten, ondernemers 5-25 medewerkers, merk ik dat ze heel hard meewerken in het bedrijf. Ze zijn ooit begonnen met dit bedrijf door werk te doen voor klanten. Terwijl het bedrijf groeide en meer medewerkers kreeg, bleven ze het werk voor klanten doen.

Wanneer je groeit naar 8 en meer medewerkers (freelance of/en in vaste dienst) dan boek je als ondernemer meer resultaat door minder in je bedrijf te werken en meer aan je bedrijf. Meer sturing en coaching geven aan je medewerkers, zodat zij zich ontwikkelen.

Daarnaast is het goed om weer meer tijd voor jezelf te krijgen. Ruimte om je te ontwikkelen. tijd voor je gezin en vrienden. Tijd om ideeën voor nieuwe ontwikkelingen op te pakken en uit te werken.

De belangrijkste beslissingen om door het groeiplafond te breken

  • Plan blokken in je agenda om na te denken. Een of meerdere momenten voor jezelf. Aaneengesloten blokken van 3-4 uur.
  • Haal jezelf uit het werk voor klanten, zo min mogelijk declarabele uren.
  • Beslis wat je wil doen vandaag, wat brengt jou en je bedrijf verder. Niet wat je moet doen, maar wat jij wil doen voor het grootste effect.
  • Werk niet meer dan 8 uur per dag en 40 uur per week. Dit moet genoeg zijn om je werk af te krijgen.

Wanneer jij het goede voorbeeld geeft, volgen je medewerkers vanzelf. Besteed de uren die je werkt aan werk dat je het meeste vooruit helpt. Interessant boek hierover Essentialism. Met dit boek bepaal je wat het meest essentiële is dat jij te doen hebt. Bestel het via managementboek.nl.

De zelfzuchtige beslissing waar je nu mee begint

Bepaal wat het is waar jij het allerbeste in bent.

De 1-3 taken die jij heel leuk vindt om te doen en die belangrijk zijn voor je bedrijf.
Wanneer je dit gevonden hebt, richt dan je dagen zo in zodat je dit werk 80-90% van je tijd gaat doen.

Mensen die excelleren in een bepaalde activiteit besteden hier enkele uren per dag aan. In deze tijd zijn ze super geconcentreerd bezig met deze taken. Er is geen afleiding om andere dingen te doen. Ze richten de omgeving zo in zodat ze niet onderbroken kunnen worden.

Denk bij onderbrekingen aan:

  • meldingen in WhatsApp of messenger,
  • meldingen van nieuwe e-mail in je inbox,
  • telefoon die gaat,
  • mensen die je kantoor binnen lopen of
  • social media.

Wil je meer resultaat en minder werken?

Maak iedere dag een lijstje van 3 acties die je vandaag afgerond wilt hebben. Zorg er voor dat deze acties vallen onder de werkzaamheden waar jij het allerbeste in bent.

Blokkeer alle verstoringen totdat je deze acties hebt afgerond.

  1. Schakel alle meldingen op je telefoon en computer uit.
  2. Geen geluidjes of tekst meldingen voor een nieuw bericht.
  3. Zet de telefoon tijdens de focus blokken op de vliegtuigstand.
  4. Maak duidelijk dat je niet gestoord wilt worden.

Je gaat merken dat je veel meer gedaan krijgt zonder afleiding.

Nadat je belangrijkste acties zijn afgerond ontspan je zo veel mogelijk. Zo krijg je weer energie en ruimte voor het volgende blok van focus voor jou.

Je ziet dit bij topsporters, muzikanten, schrijvers die meerdere bestseller schreven en andere specialisten. Ze steken boven de massa uit en leveren topprestaties door zich te concentreren op het werk dat er toe doet. (bron: boek Ontwikkel je talent)

Ter illustratie de 3 dingen die voor mij bovenaan staan, dit is waar ik het beste resultaat bereik op dit moment:

  1. Coaching met ondernemers
  2. Gesprekken met contacten
  3. Content maken (artikelen, podcast, video)

Hier besteed ik dus het grootste deel van mijn tijd aan. Wanneer ik dit goed doe dan help ik de ondernemers om meer te bereiken, help ik mijn contacten en de mensen die iets doen met mijn inzichten uit de content die ik publiceer.

Wanneer ik mij hierop concentreer zonder afleidingen dan bereik ik het beste resultaat en ben ik eerder klaar met mijn taken.

jan 22

Mijn belangrijkste keuze

Door Erno Hannink | Keuzes

belangrijkste keuzeWat is de belangrijkste keuze die je te maken hebt?
Wat je met je tijd doet.

Wat doe jij vandaag?
Wat wil je deze week doen?
Wat wil je deze maand doen?
Dit kwartaal?
Dit jaar?

De belangrijkste keuze, wat wil jij vandaag doen?
Je hebt maar één keer deze dag.
De tijd kun je maar één keer beleven.

Niet wat moet jij vandaag doen, maar wat wil jij vandaag beslist doen.

Bepaal jij wat je in die tijd doet, of bepalen anderen dat?
Zit je dag helemaal vol met afspraken, overleg, gesprekken met anderen, met werk?
Herken je het gevoel dat dingen moeten?

Tijd kun je niet kopen.
Deze tijd krijg je nooit terug om een moment voor jezelf te nemen.

Wanneer lever jij je beste werk?
Wanneer kom je tot de beste inzichten met het meeste effect op de toekomst van je bedrijf?

In een moment van rust.
Verder lezen

jan 15

Waarom ik zonder omzetdoel beter werk lever

Door Erno Hannink | Keuzes

beter werk leveren

Voor 2019 heb ik geen omzetdoel, geen winstdoel, geen doel voor het aantal klanten.

Ik heb wel een doel voor het aantal uren dat ik wil werken met klanten. Een doel voor het aantal uren dat ik blokkeer om te creëren, publiceren en delen. Een doel voor het aantal uren dat ik reserveer om te rusten, sporten, ontmoeten en tijd met mijn gezin. Een doel om ongeveer 40 uren per week te werken.

Zo heb ik ook geen doel voor het aantal downloads van mijn podcast of een aantal abonnees van mijn vlog.

Oh ja, ik ben weer een vlog gestart. Wekelijks een video op zondag om 14.00u. Dat is het doel. Wekelijks iets creëer met video. Wekelijks een video waarin ik vastleg wat ik doe en wie ik spreek. Al is het alleen maar voor mijn eigen herinnering. Volg de video’s op ernohannink.tv

De artikelen, podcast en de video’s publiceer ik om te delen, zonder een doel van aantallen.

Gesprekken met en leren van ondernemers vind ik super leuk. Ik stel vragen over de dingen waar ik beter in wil worden en meer over wil weten. Ik heb ontmoetingen met mensen en lees boeken over onderwerpen waarin ik zoekende ben. Mijn gedachten hierover en ervaringen hiermee publiceer ik. Als maar één andere persoon er iets aan heeft gehad maakt mij dat blij.

Zo herinner ik mijn doel voor mijn eerste boek ‘Laat de klant naar jou komen’. “Als maar één persoon het boek koopt, één persoon het interessant vind, dan ben ik gelukkig.” Het mooie was, dit gebeurde al voordat het boek fysiek in de winkel lag. Missie geslaagd.

Tussendoor zijn er best momenten waarbij mijn ego de kop op steekt en dat ik kijk naar het aantal downloads van een aflevering en dat ik wil dat het er meer zijn. Of momenten dat ik mijzelf vergelijk met anderen. Wanneer ik lees over hoeveel omzet iemand heeft, hoeveel luisteraars voor de podcast, lezers van een artikel, aantal views van een video, abonnees voor de e-mails, dan denk ik soms, dat wil ik ook.

Zo snel mogelijk probeer ik dat gevoel weer los te laten. Vergelijken met een ander haalt vooral het plezier uit mijn eigen proces.

Daar tegenover staat het plezier dat ik heb wanneer iemand blij reageert op een artikel, podcast aflevering of video. De blijheid die ik ervaar wanneer een klant nieuwe energie of een doorbraak ziet tijdens ons gesprek. Telkens weer de focus op die ene persoon in dat moment.

Mijn proces om mijzelf en mijn bedrijf te ontwikkelen. Mijn  proces om klanten te ondersteunen in de groei en ontwikkelingen. Mijn proces om mijn gezin te onderhouden en tijd vrij te maken voor ze. Mijn proces om te maken, publiceren en delen. Dit maakt me iedere dag weer gelukkig. Dat is mijn doel.

Mijzelf vergelijken met anderen op cijfers, die niet belangrijk zijn, dat mag nog minder in 2019.

Zoals Jason Fried in het boek ‘It doesn’t have to be crazy at work’ schrijft, waarom zou je je druk maken over een omzetdoel. Het is een getal dat je zelf op een bepaald moment hebt bedacht. Het levert veel stress op en legt de focus op verkeerde dingen.

Dit is wat ik de afgelopen jaren heb gemerkt. Door zelf een fictief en optimistisch getal als doel te hebben was ik veel bezig met de verkeerde dingen. Druk zijn met lanceringen en promotie, in plaats van alle aandacht voor de huidige klanten en de resultaten van mijn werk.

Eén van de redenen waarom ik meer wilde leren over hoe Bas dit doet met zijn bedrijf Home of Happy Brands, waarom hij er vaak voor kiest om met mensen samen te werken en wat netwerken voor hem betekent.

In onze jeugd waren Bas en ik overburen aan de Paulus Potterstraat te Haaksbergen. We hadden lang geen contact, totdat Bas een paar jaar geleden contact zocht voor een afspraak. Sindsdien werken we regelmatig samen.

Bas geniet van al het werk dat hij oppakt en doet dit met veel energie. Luister naar het gesprek met Bas https://ernohannink.nl/show179/

In herinnering

In het vorige artikel – Mijn beste zelfzuchtige beslissingen van 2018 – schreef ik:

Tegelijkertijd zie ik ook dat het morgen voorbij kan zijn. Het stoïcisme heeft daar een mooie kijk op. Continu bewust zijn van de dood. Je leven zo besteden dat je ieder moment werkt aan het juiste.

Deze tekst had ik eind december geschreven en vorige week maandag klaargezet om de volgende ochtend te versturen. Maandagavond (7 januari 2019) werden wij thuis gebeld dat de moeder van mijn vrouw eerder die avond overleden was.

Wanneer ik dit publiceer nemen wij voor de laatste keer afscheid van haar.

Dank je wel mam voor al je hulp, liefde en zorgzaamheid.
We zullen je missen.

jan 08

Mijn beste zelfzuchtige beslissingen van 2018

Door Erno Hannink | Keuzes

zelfzuchtige beslissingen

Meer genieten van de dingen die ik heb gedaan is een belangrijk leerpunt van het afgelopen jaar. Vandaar dat ik deze evaluatie met je deel. Een overzicht van de beste zelfzuchtige beslissingen die ik in 2018 maakte.

Het jaar waarin ik 50 werd. Vijftig. Wow en het voelt alsof ik nog maar op de helft ben. Het idee dat ik nog 50 jaar mag werken aan dat wat ik het allerleukste vind geeft mij een goed gevoel en veel energie.

Tegelijkertijd zie ik ook dat het morgen voorbij kan zijn. Het stoïcisme heeft daar een mooie kijk op. Continu bewust zijn van de dood. Je leven zo besteden dat je ieder moment werkt aan het juiste.

Bijvoorbeeld:

Kus je kind ‘s avonds alsof ze de volgende dag niet wakker wordt. Wees de volgende dag gelukkig dat ze weer wakker is geworden. Geef aandacht aan de kleine momenten zoals het moment dat je de deur uitgaat voor je werk of een afspraak. Aandacht voor elkaar alsof je niet meer terugkomt. Aandacht voor het moment. Ieder moment kan het laatste zijn.

Tegelijk werk ik met een groots doel dat ik mogelijk nooit bereik, maar iedere dag de energie geeft om eraan te werken.

  1. Duurloop + voeding
  2. Coaching voor mijn bedrijf
  3. Mastermind in New York
  4. Focus op business coaching voor ondernemers
  5. Massive Action Days
  6. Focus op aandacht voor klanten
  7. Fysieke ontmoetingen
  8. Werkplek
  9. Focus op proces in plaats van doelen
  10. Geduld bewaren
  11. Minimaliseren aanbod
  12. Prijzen verhogen
  13. Administratie zelf bijhouden
  14. Kiezen voor senioren
  15. Boekje gepubliceerd

1 Duurloop + voeding

Het afgelopen jaar heb ik gekozen om mijn conditie verder uit te bouwen. Zo had ik de wens om een halve marathon te lopen.

Dit combineren met het sneller sprinten als assistent scheidsrechter valt niet mee. Het betekende vooral tijdens het voetbalseizoen de focus op sprinten en daarbuiten op de lange duurloop.

Mijn eerste halve marathon moest dan ook gebeuren in de zomermaanden, na het voetbalseizoen. Na wat zoekwerk, had ik de halve marathon in Apeldoorn gevonden.

Doordat ik steeds meer bezig was mijn fitheid en gestel ging ik meer letten op de voeding. Ik las er steeds meer over, van LCFHF (Low Carbs High Fat), via intermittent fasting naar bewust minder dierlijke producten in het afgelopen jaar.

Sinds mijn tienerjaren heb ik mij niet meer zo fit gevoeld als het afgelopen jaar. In een gemiddelde week train ik ten minste 2 keer en heb tenminste één wedstrijd, maar meestal is het meer. Met 4.254.626 stappen was het een topjaar, 11% meer dan vorig jaar. Ofwel 11.656 stappen gemiddeld per dag.

Het was een belangrijke schakel in de andere beslissingen van het afgelopen jaar. De fysieke verbetering geeft energie voor de verbeteringen op de overige vlakken (mentaal, emotioneel en spiritueel).

Logisch dat ik dit in 2019 doorzet. Er is een planning gemaakt van de mogelijk hardloopwedstrijden in 2019, met opnieuw de halve marathon van Apeldoorn.

2 Coaching voor mijn bedrijf

De mastermind met Pieter en Monique was sinds 2010 ieder jaar belangrijk voor mij als ondernemer en mijn bedrijf. Met kritische vragen kreeg ik nieuwe inzichten. Plannen werden gemaakt, gedeeld en verbeterd. Eind 2017 kreeg ik de behoefte om vaker dan eens per kwartaal te werken aan mijn bedrijf.

Na de eerste gesprekken in 2017 ging ik in mei 2018 werken met Nico Oud als coach voor mijn bedrijf. Hij hielp mij om op bepaalde punten nog meer focus te krijgen en zette me aan tot actie.

Enkele waardevolle resultaten die voort kwamen uit deze keuze waren focus op business coaching en geen andere producten, beldagen en afspraken plannen, meer aandacht voor de klant.

In 2019 ga op zoek naar een nieuwe coach. Dit omdat Nico in ik samen een nieuwe mastermind starten dit jaar en dat gaat niet samen met coaching.

3 Mastermind in New York

In onze mastermind ontmoeting van mei 2017 hadden we besloten dat we het volgende jaar onze afspraak op een andere plek wilden doen. Die plek werd New York. In 2018 werd daarom een week in de agenda geblokkeerd voor de mastermind ontmoeting in New York.

Het afgelopen jaar was zakelijk gezien een zwaar jaar, met de overgang naar de focus op business coaching en met een andere doelklant. Helemaal opnieuw beginnen dus. Langzaam opbouwen, klant voor klant, zonder grote lancering.

Ondanks de lastige financiële periode had ik besloten om mee te gaan naar New York. Het was al lang een wens om deze stad te bezoeken. Het was tijd om op reis te gaan. Hiervoor moest ik gebruik maken van mijn reserves.

De week samen in één appartement was heel bijzonder. Heel intensief kwamen we langs de worstelingen en ontwikkelingen van een ieder van ons. Daarnaast hebben we genoten van de stad en veel gelachen.

Door de veranderingen van onze behoefte en fases van ons bedrijf werd na New York duidelijk dat deze mastermind ten einde liep. We besloten om ermee te stoppen. Ik vond het lastig want ik heb gemerkt hoe waardevol de mastermind was voor mij tot nu toe. Tegelijk zag ik de toegevoegde waarde van 1-op-1 coaching met Nico iedere maand.

Meedoen aan een mastermind kan ik ieder ondernemer aanbevelen. Logisch dus dat ik werk aan een nieuwe mastermind die in 2019 start.

Tijdens een ontmoeting met Anna-Maria Ganastassio (@puur) stelde ze me een aantal vragen over mastermind en nam deze video op:

4 Focus op business coaching voor ondernemers

Volledig gaan voor business coaching, het was een uitdagende stap met veel gevolgen voor mijn bedrijf in 2018.

Opnieuw een nieuwe richting voor mij en mijn bedrijf. Snappen mensen die mij volgen dit?

Een andere doelgroep aanspreken en aantrekken. Geen zelfstandigen meer als klant, maar ondernemers die werknemers in dienst hebben. Ondernemers die doorgroeien van een startup naar de rollercoaster fase met hun bedrijf. Dat is nu mijn klant.

De keuze heeft effect, ik kreeg gave nieuwe klanten waarmee ik samenwerk. Het aantal klanten nam langzaam maar zeker toe. Doordat alle andere inkomsten waren weggevallen met deze focus, was het financieel niet eenvoudig. Ik moest gebruik maken van de opgebouwde reserves.

In 2019 ga ik verder met alle aandacht geven aan business coaching en mijn klanten. Rustig uitbouwen met een nieuwe klant per maand. Vragen stellen en helpen bij zelfzuchtige keuzes maken blijft dit jaar het belangrijkste wat ik doe. De reserves weer aanvullen is belangrijk voor het komende jaar.

5 Massive Action Days

In mijn eerste coachingsgesprek met Nico kreeg ik de opdracht om twee ‘massive action’ dagen in te plannen. Twee dagen waarin ik niets anders mocht doen dan mijn contacten bellen om een afspraak voor een gesprek te maken.

Voor Nico was dit de manier die altijd werkte om snel meer omzet binnen te krijgen. Tijd voor actie en vooral meer mensen op de hoogte brengen van de ontwikkelingen in mijn bedrijf. Kijken of zij ondernemers kennen die mijn hulp hard nodig hebben.

De timing om dit te doen, tijdens de zomermaanden, bleek ideaal. Veel bedrijven en ondernemers doen het rustig aan. Ze hadden zelf juist minder afspraken omdat hun klanten met vakantie waren.

Het was redelijk eenvoudig om afspraken te plannen met de mensen in mijn netwerk. Daarnaast was het rustig onderweg op weg naar de afspraken door de vakantieperiode.

Uit deze ontwikkelingsgesprekken kreeg ik opdrachten en leads. De massive action days ga ik in 2019 zeker weer gebruiken. Totale focus op afspraken maken, geen enkele digitale afleiding op zo’n dag.

6 Focus op aandacht voor klanten.

Samen met mijn coach had ik besloten om volledig voor business coaching te gaan. Geen andere producten meer. Eerst had ik naast de coaching ook nog een workshop. Daardoor was mijn aandacht bij het werven van deelnemers voor deze workshop.

Nadat de workshops waren geschrapt uit mijn agenda en van mijn website verwijderd was, ging alle focus naar de klanten waarmee ik samenwerkte. Het gaf mij de de ruimte om alleen maar bezig te zijn met de coachgesprekken.

Ik had alle ruimte om de coachgesprekken goed voor te bereiden. Tijdens de gesprekken had ik alle rust om volledig daarmee bezig te zijn. Na de gesprekken was er ruimte om de klanten te volgen in hun acties en te ondersteunen waar nodig.

Wanneer er een vraag komt van een klant kan ik snel reageren en met volle aandacht. Door alle aandacht voor de klant werden de gesprekken leuker en waardevoller voor de klant.

De energie die ik nu voel voor de klanten en de energie die ik terugkrijg van de klanten heb ik lang niet gevoeld.

Voor nu voelt het voor mij heerlijk om samen te werken met enkele klanten. Meer te doen voor de klant in plaats van de aandacht naar meer klanten.

In 2019 ga ik starten met groepscoaching, meerdere ondernemers samenbrengen in een groep. Hier blijf ik de aandacht houden op enkele klanten. Vooral een mooie groep opbouwen van ondernemers die elkaar gaan helpen. Geen doel voor het aantal deelnemers.

Daarnaast ga ik in juni 2019 weer een evenement organiseren. Hier gaat het over gelijkgestemde ondernemers samenbrengen om te ontmoeten. Hiervoor heb ik een aantal sprekers die de rollercoasters gaan helpen bij enkele belangrijke thema’s.

De zelfzuchtige keuze om niet meer te werken met enthousiaste doelen over aantal klanten of omzet, maar vooral beginnen met de eerste klanten en daar alle aandacht aan geven, heeft veel effect gehad op mijn bedrijf.

7 Fysieke ontmoetingen

Bijna alles ging digitaal in de afgelopen jaren in mijn bedrijf. De opnames voor de podcast gingen via Skype. De mentorgesprekken met klanten en groepen, via Skype. De workshops, via mijn online platform en webinars.

In de jaren waarin ik veel resultaat boekte (2009-2012) had ik juist heel veel fysieke ontmoetingen en organiseerde ik evenementen samen met andere ondernemers.

Vanaf 2012 kroop ik steeds meer terug in mijn cocon. Het veilige kantoor, want zo kon ik veel meemaken van de ontwikkeling van mijn kinderen. Ik was heel veel thuis. Het is geen fase waar ik spijt van heb. Ik vind het heerlijk om mijn kinderen te zien wanneer ze thuiskomen vanuit school.

In 2018 heb ik gemerkt dat deze fase voorbij is voor mij. De kids zijn volwassen en redden zichzelf prima. Ik zie ze minder, omdat ze aan het studeren zijn, bij de vriend(in) zijn, aan het werk zijn, of werken voor de stage van school. Nog een paar jaar en ze zijn het huis uit. Het voelt dat deze periode op zijn einde loopt.

Zo ontwikkelde zich het afgelopen jaar het gevoel dat ik juist weer mensen wil ontmoeten. Hier heb ik de keuze gemaakt, gestimuleerd door mijn coach, om ondernemers op te zoeken. Relaties en oude contacten opzoeken en persoonlijk spreken.

Het afgelopen jaar waren de meeste gesprekken voor de podcast op locatie, vaak in het kantoor van de gast. Alle ontwikkelingsgesprekken waren op locatie. De intake- en coachingsgesprekken zijn nu in het Hanzepand, mijn werkplek, of bij de klant.

In 2018 had ik weer meerdere workshops georganiseerd, enkele samen met andere ondernemers. Voor 2019 staan er weer leuke samenwerkingen en workshop in de planning. De enige online afspraken die ik maak zijn voor podcast opnames met gasten uit het buitenland.

De keuze om alles weer fysiek te doen voelt super goed. Daar waar ik veel ondernemers zie werken aan online programma’s en workshops word ik vooral blij van ontmoetingen.

8 Werkplek

In de afgelopen 12 jaar heb ik zoveel mogelijk vanuit huis gewerkt. Zoveel mogelijk digitale producten als online workshops, trainingen, webinars, boeken en mentoring.

Klanten en andere contacten ontving ik regelmatig in mijn woonkamer, kantoor aan huis of aan de keukentafel. Dat voelde toen goed.

In 2018 ontstond meer en meer het gevoel dat ik vanuit huis werken kon loslaten. Ik wilde juist weer mensen ontmoeten. Ik wilde ook geen afspraken meer in mijn huis. Het blijft rommelig en afleidend.

In het Hanzepand heb ik een mooie locatie gevonden om potentiële klanten en klanten te ontvangen. Het is een mooie locatie om workshops te organiseren, intakes en coaching te doen.

Het is een mooi pand met een prettige ontvangst. De plek is goed bereikbaar met het OV en de auto. Voor mij is het 10 minuten fietsen wat ik ook heerlijk vindt.

Het afgelopen jaar zat ik er alleen wanneer ik een afspraak had met anderen. In 2019 ga ik hier vaker zijn.

9 Focus op proces in plaats van doelen

Niet meer werken met doelen, maar een duidelijk proces. Bij de mastermind ontmoeting in januari 2018 heb ik niet gesproken over omzetdoelen of over hoeveel nieuwe klanten ik als doel had voor 2018. Ik had vooral uitgewerkt wat ik moest doen om mijn grootse doel te bereiken.

Welke acties moest ik iedere dag doen om mijn lange termijn doel te ondersteunen. In de loop van het jaar veranderde mijn richting, maar wat ik dagelijks deed was ongeveer hetzelfde.

Voor mijn jaarplan heb ik 5 grote acties die ik ga doen om mijn grootse doel te ondersteunen. Dit is vertaald naar 3 acties per kwartaal. Met deze acties bij de hand schrijf ik dagelijks de 3 belangrijkste acties op voor die dag. Die acties zijn belangrijk voor mijn doel.

De focus is iedere dag weer op het proces, de 3 acties afronden. Daarbij maak ik me niet druk over mijn grootse doel.

Ik besteed 80% van mijn tijd aan de dingen waarin ik het allerbeste in ben, vragen stellen en luisteren. De 3 dingen die continu in mijn agenda staan zijn,

  1. gesprekken met klanten (business coaching)
  2. gesprekken met ondernemers (podcast)
  3. gesprekken met contacten/leads

Het andere proces waar ik dagelijks aan werk is schrijven. Een artikel voor de website en de abonnees van mijn e-mails. Een pagina voor het nieuwe boekje.

Het proces geeft me de rust om kwaliteit te leveren, rust om aandacht te geven en rust om goed voorbereid te zijn.

10 Geduld bewaren

Met de belangrijke keuzes van het afgelopen jaar voor business coaching en mensen ontmoeten, had ik iets nodig. Geduld. Veel geduld.

Zoals gezegd heb ik veel ontmoetingen gepland met mensen uit mijn netwerk. Oud collega’s, oud studiegenoten, oud klanten, leads die geen klant zijn geworden, veel mensen waarvan ik niet verwachte dat ze een opdracht zouden hebben voor mij.

Het waren gesprekken om te leren. Leren wat de ontwikkelingen waren in het leven van deze mensen. Leren hoe het nu met hun bedrijf ging. Leren om steeds duidelijker uit te leggen wat de ontwikkelingen waren voor mijn bedrijf. Vragen of ik ze ergens bij kan helpen.

De meeste gesprekken leveren niet direct een nieuwe opdrachten op. Het waren wel allemaal waardevolle en leuke gesprekken. Enkele gesprekken leverden onverwacht wel een opdracht op, een mooie meevaller.

Samenwerking met bestaande klanten die langzaam maar zeker richting business coaching schoof. Waarbij de online marketing een rol speelt, maar niet de hoofdrol.

De keuze die ik had gemaakt, voor business coaching, betekende ook de keuze voor geduld bewaren. Niet in paniek raken wanneer ik wil/hoop dat het sneller gaat. Dat er sneller klanten, opdrachten en omzet bij komt.

Geen rare sprongen van mij om dingen te doen in paniek voor snel meer omzet. De keuze om gebruik te maken van mijn reserves omdat ik voelde dat het goed gaat komen.

Geduld dat zich nu steeds meer vertaald in een stabiele en terugkerende omzet van klanten die blij zijn met het effect op hun manier van werken en onderneming.

De keuze om te gaan voor het proces en niet meer te concentreren op een omzetdoel heeft hierin een belangrijke rol gespeeld.

11 Minimaliseren aanbod

Tijdens het vierde gesprek met mijn coach werd het duidelijk, alle aandacht moest naar de business coaching. Niet meer communiceren over online marketing.

De workshops die ik zelf organiseerde trokken niet de deelnemers aan die ik als doelklant heb voor de business coaching. Het doel van de workshop was mensen aantrekken die daarna konden doorschuiven naar de coaching. Dat was maar één keer gebeurt in het afgelopen half jaar.

Tijd om het aanbod nog eens goed te bekijken. De business coaching is veel breder dan marketing. De workshop had vooral aandacht voor de online marketing. Super leuk om te doen, maar niet handig voor het proces.

Tijdens het gesprek met de coach werd besloten om te stoppen met de workshop. Het product moest uit mijn agenda en van de website verwijderd worden. Duidelijke communicatie op de website, business coaching dat is wat ik doe. Het enige dat ik doe.

Vanaf dat moment was mijn aanbod maar één product. Super helder en daardoor eenvoudig om te vertellen aan anderen. Doordat het zo eenvoudig is, blijkt het ook eenvoudig voor anderen om dit te delen.

Deze zelfzuchtige keuze zorgde ervoor dat ik nog meer ruimte had voor de klanten waarmee ik samenwerkte in de business coaching. Nog meer ruimte om met mensen uit mijn netwerk af te spreken en te ontmoeten.

Meer ruimte om mijn ritme van één gesprek voor de podcast iedere week. Ruimte om iedere week weer een artikel te schrijven en te publiceren.

12 Prijzen verhogen

In 2018 lag mijn focus bij de klant en business coaching. Het was een verandering voor mijn bedrijf en een nieuwe dienst. De prijs voor mijn business coaching lag lager dan het gemiddelde in de markt.

De prijs was lager want ik wilde klanten binnenhalen en ik was nieuw in deze markt, met dit product en deze klant.

Nadat ik meer vertrouwen in mijzelf had gekregen voor dit product en de klanten enthousiast waren over de resultaten was het tijd om de prijs te verhogen. Voordat het jaar voorbij was heb ik de prijs verhoogd naar het volgende niveau.

Uit de gesprekken met enkele ondernemers leerde ik dat het continu verhogen van je prijzen belangrijk is voor je bedrijf. Ik lever meer waarde omdat ik meer ervaring krijg. Wanneer ik daarnaast meer klanten krijg dan ik wil helpen, dan wordt het opnieuw tijd om de prijzen te verhogen.

Ik wil de prijzen blijven verhogen, omdat ik meer aanvragen krijg en mijn expertise groeit. Zo heb ik de actie in mijn agenda gepland om ieder half jaar de prijzen te verhogen voor nieuwe klanten met een minimaal percentage.

13 Administratie zelf bijhouden

Zelf de administratie bijhouden klinkt als een beslissing die niet efficiënt is. De meeste ondernemers besteden de administratie zo snel mogelijk uit. In 2018 ging ik het juist zelf doen.

In de eerste jaren deed ik mijn eigen administratie in excel. Al snel werd het groter en kreeg ik bestellingen digitaal binnen. Mijn vrouw heeft ervaring als administratief medewerker, zij ging op mijn verzoek, mijn administratie bijhouden.

Vanaf het begin heeft dit veel gedoe opgeleverd. Doordat ze nu de administratie deed kende ze de volledige boekhouding en maakte zich vaak zorgen over de omzet en facturen die niet voldaan waren.

Het is goed wanneer iemand mij achter de broek zit, maar het was voor mij op deze manier niet fijn. Ik wilde er niet mee bezig zijn en zij bleef het aankaarten, want de administratie moet wel kloppen. Het was voor haar ook niet eenvoudig, als ze mij iets vroeg over de administratie reageerde ik al snel knorrig.

Dit jaar wilde ik minder gedoe op het gebied van administratie. Eind 2017 besloot ik om over te gaan naar een andere administratie software om mee te werken vanaf 2018. Met de software van Moneybird en de Profit First methode (Profit First met Femke) was het veel eenvoudiger om zelf te doen.

Het bijkomende voordeel was dat ik weer binding kreeg met de administratie. Door de boekingen goed bij te houden was het minder werk. Hiervoor heb ik een standaard proces opgezet dat ik iedere twee weken gebruik.

Zo weet ik veel beter hoe ik er financieel voor sta op ieder moment. Aan het einde van het jaar heb ik de administratie helemaal bijgewerkt en kan deze in januari 2019 al naar de boekhouder voor de jaarrekening. Alle bonnen en boekingen zitten in Moneybird.

Automatisch worden de boekingen van de bank ingeboekt. Moneybird werd steeds slimmer het afgelopen jaar. Bij bonnen en facturen die ik vaker invoer herkent het systeem bijna alles. Ik hoef nauwelijks nog iets te doen. Zelfs de koppelingen met de boekingen van de bank gaan steeds meer automatisch.

Het kost mij dus steeds minder tijd en ik blijf er bovenop zitten. Hierdoor blijf ik bewuster van hoe het financieel er voor staat. Niet altijd fijn het afgelopen jaar, maar wel duidelijk.

In het begin van het jaar maakte ik de offertes in Moneybird. Met alleen maar business coaching en een vast tarief ben ik later gestopt met offertes maken.

14 Kiezen voor senioren

Sinds een aantal jaren ben ik assistent scheidsrechter bij de KNVB. Dit betekent dat we als trio naar een voetbalvereniging gaan om de wedstrijd te leiden. Dit is meestal in de eerste klasse of hoofdklasse.

Om goed te vlaggen is het belangrijk dat je net als de scheidsrechter de regels goed kent en weet wanneer je ze moet toepassen. Om dit te leren werd ik ook scheidsrechter bij de jeugd. Samenwerken met jongens en meiden tijdens de wedstrijd is leuk om te doen.

Om mezelf te ontwikkelen op het gebied van leiderschap en weerstand bieden in lastige situaties, had ik besloten om te gaan fluiten bij de senioren. Daarnaast wilde ik blijven vlaggen. Nadat ik deze keuze eind vorig seizoen had doorgegeven aan de KNVB floot ik in september mijn eerste wedstrijden bij de senioren in de competitie. Meestal in de vijfde klasse op de zondag.

Het fluiten bij de jeugd vind ik nog steeds leuk, maar bij de senioren leer ik veel meer. Bij lastige beslissingen is er in de jeugd meestal acceptatie. Bij de senioren niet altijd. Het goed toepassen van de regels is veel belangrijker voor de acceptatie heb ik gemerkt de afgelopen maanden.

Het is belangrijk dat je duidelijk bent in je gebaren en overtuigd handelt in de beslissingen. Dan is er veel minder discussie. In 2019 heb ik nog genoeg te leren op dit gebied. Geen eenvoudige, maar wel een belangrijke beslissing om te fluiten bij senioren.

Ik leer het meeste buiten mijn comfortzone.

15 Boekje gemaakt

Een paar jaar geleden had ik een klein boekje gekregen van een ondernemer. Het boekje ging in op de methode waarmee hij werkt. Een boekje om van te leren en tegelijk een visitekaartje. Ik vond het een geweldig idee en een goede uitvoering. Dat wilde ik ook.

De afgelopen jaren lag het boekje in de vensterbank van mijn kantoor zodat ik het niet kon vergeten. Begin 2018 had ik besloten om het proces dat ik gebruikte bij klanten voor de online marketing in een boekje vast te leggen.

Eindelijk het boekje kwam er. Een boekje dat niet te groot is en ik eenvoudig kan weggeven. Met de opmaak van Leoniek (HoopWerk) ziet het boekje er goed uit en krijg ik altijd enthousiaste reacties.

In de gesprekken die ik het afgelopen jaar had met contacten gaf ik het weg. Bij iedere intake met een potentiële klant voor de coaching gaf ik het weg. Het voelde goed om aan het einde van het gesprek iets tastbaars mee te geven als dank voor de tijd.

De digitale versie van het boekje krijgen abonnees die zich inschrijven op mijn e-mails gratis toegestuurd. Wanneer je de papieren versie van het boekje graag wilt ontvangen dan betaal je alleen de verzendkosten.

Voor 2019 heb ik opnieuw die keuze gemaakt, er komt nog een boekje. Dit keer gaat het over belangrijke zelfzuchtige beslissingen voor ondernemers in de rollercoaster fase.

Wil je weten wanneer dit boekje klaar is? Meld je dan hier aan…

jan 01

12 dingen die ik heb geleerd uit de gesprekken met ondernemers in 2018

Door Erno Hannink | Keuzes

geleerd ondernemersHet afgelopen jaar heb ik veel gesprekken gehad met ondernemers. Er waren weken bij dat ik 12 tot 15 afspraken had staan, 3-4 afspraken per dag.

Op advies van mijn coach, Nico Oud, had ik 2 beldagen gepland op 9 en 11 juli. Tijdens deze beldagen mocht ik niets anders doen dan afspraken plannen met mensen in mijn netwerk.

Voor deze beldagen had ik een lijst van 200 contacten verzameld en ging ik aan de slag. Van 9.00 tot 17.00u bellen met de mensen op deze lijst. Op mijn bureau lag niets anders dan mijn telefoon, de lijst met contacten, notitieblok en de uitgeprinte agenda.

Alle verleiding om iets anders te gaan doen had ik uit mijn zicht verwijderd. De mobiele telefoon, tablet en computer lagen in een andere ruimte. Er zat niets anders op dan te bellen en afspraken te maken. Ieder telefoongesprek mocht niet meer dan 5 minuten duren. Het leuke was, de meeste mensen die ik heb bereikt zeiden ja.

Tijdens de afspraken, ontwikkelingsgesprekken zoals ik ze noem, ben ik benieuwd naar de ontwikkeling van de ander. Ik stel vragen om te leren en luister. Het was super om veel mensen weer te zien en bij te praten. Ongeveer 120 van dit soort gesprekken had ik un een paar maanden.

Daarnaast heb ik het afgelopen jaar 30 gesprekken met ondernemers voor mijn podcast gehad. De meeste gasten ken ik al langer. Enkele had ik nog nooit ontmoet voor dit gesprek. Ieder gesprek opnieuw leer ik. Dat deel ik door de podcast aflevering te publiceren.

Samen met Bas, Hilde en Johanne van Home of Happy Brands hebben we het afgelopen jaar meerdere ondernemers geholpen om de identiteit van hun bedrijf op papier te krijgen. Mooie gesprekken en inzichten bij de ondernemers tijdens deze avonden.

Daarnaast was ik in mei met mijn mastermind in New York waar we vele intensieve gesprekken hadden in 5 dagen. Het afgelopen jaar had ik ook 6 gesprekken met mijn coach.

Tijdens de vele ritten naar de afspraken en naar de wedstrijden luister ik naar podcast afleveringen. Iedere ochtend kijk ik interessante video’s o.a. van TED talks en lees boeken.

Uit deze gesprekken heb ik veel geleerd. Een overzicht van de belangrijkste dingen die ik het afgelopen jaar leerde en ging gebruiken.

  1. Geniet als het niet goed gaat
  2. Kleinste haalbare markt
  3. Regelmatig prijzen verhogen
  4. Geen offertes sturen
  5. Gemiddelde van de mensen om je heen
  6. Lange termijn
  7. Samenwerken
  8. Netwerken
  9. Mezelf sneller laten zien
  10. Proces
  11. Investeren in het bedrijf
  12. Voeding en bewegen

1 Geniet als het niet goed gaat

Monique Bolung en Pieter van Osch

Tijdens onze mastermind in New York in mei van 2018 had Pieter gezorgd voor een workshop. We maakten kennis met de activators van Mark Green (mijn gesprek met Mark). We hebben 3 van de 8 activators ingevuld tijdens de workshop.
Daarna hebben we er samen over gesproken en elkaar geholpen om de opdrachten aan te vullen door kritische vragen te stellen. Zo kon ik nog eens goed kijken naar de belangrijkste onderdelen waar ik kan verbeteren.

Eén van de onderdelen gaat over of je geniet van de reis. “Ja, ik geniet van de reis.”, was mijn gedachte. Van Pieter en Monique kreeg ik waardevolle feedback waardoor ik er meer over ging nadenken.

Ik heb de neiging om snel over een lastige ervaring heen te stappen door direct weer in een nieuwe actie te schieten. Ik kan dus meer genieten van de reis door langer stil te staan bij lastige ervaringen. Door er zo dieper van te leren.

In de afgelopen maanden heb ik gemerkt dat ik dit nog steeds lastig vind, maar stapje voor stapje werk ik hieraan. Langer in de lastige situatie blijven om deze ook echt te voelen. Hierdoor wordt het gevoel om er echt iets aan te willen doen sterker heb ik gemerkt.

Goed om in 2019 verder te ontwikkelen.

2 Kleinste haalbare markt

Joel Klettke, Pieter van Osch, Tarzan Kay, Val Geisler en Seth Godin.

Deze ondernemers bevestigen in de persoonlijke gesprekken waar ik al langer aan werk. Creëer een Blue Ocean (boek) zodat de doelklant geen andere keuze heeft dan met mij te werken.

Eerder schreef ik het Handboek Hyperspecialisatie. De strategie gebruik ik al langer, maar het afgelopen jaar heb ik dit aangescherpt in mijn eigen bedrijf. De focus nog duidelijker maken. Meer naar buiten brengen wat ik doe (1 ding), met wie ik werk (1 doelklant) en wat haar ene probleem is.

Tijdens de vele gesprekken het afgelopen jaar werd ik ertoe gedwongen om dit steeds scherper te maken. Steeds meer nee te zeggen tegen aanvragen die niet passen bij de manier waarop ik het beste resultaat lever. Meer nee zeggen en geen aanbod doen vond ik behoorlijk lastig het afgelopen jaar.

Door het aanbod op mijn site nog duidelijker te maken verwacht ik dat het aantal aanvragen van rollercoaster ondernemers gaat toenemen.

Heel bewust heb ik een maximum gesteld aan het aantal ondernemers dat ik 1-op-1 wil helpen. Dit helpt mij om de volle aandacht te houden bij de klanten waar ik nu mee werk.

Dit werd in de laatste maanden nog eens onderstreept door de interviews met Seth Godin waar ik naar luisterde en zijn boek This is Marketing. Na het lezen van dit boek besloot ik direct om mijn klanten dit boek kado te doen. Super helder over de waarde van marketing.

Vooral het concept van de kleinste haalbare markt spreekt mij enorm aan. Alle aandacht voor de klant. Meer voor de klant ipv meer klanten.

3 Regelmatig prijzen verhogen

Joel Klettke, Pieter van Osch, Tarzan Kay, Val Geisler.

Wat ik lastig vond in de afgelopen jaren is de prijzen regelmatig verhogen. In de gesprekken met ondernemers merkte ik dat ik niet de enige ben die dit lastig vind. Een goede prijs vragen en de prijs verhogen.

Tijdens een aantal gesprekken voor de podcast heb ik er bewust naar gevraagd. Bij ondernemers die succesvol regelmatig de prijzen verhogen. Ondernemers waarbij het bedrijf ieder jaar groeit. Daar kan ik van leren en dit toepassen in mijn bedrijf.

In deze gesprekken heb ik specifiek gevraagd hoe ze dat doen, wanneer, hoe vaak. Net zal lang tot ik mij realiseerde dat ik er een proces van moest maken. Op een manier zodat ik er niet meer onderuit kon. In een vast ritme zodat het een gewoonte wordt.

Het staat dus nu als een vaste actie in mijn agenda. Ieder half jaar verhoog ik mijn prijzen. Er staat zelfs een percentage vermeld bij de actie in de agenda zodat ik daar ook niet over hoef na te denken.

4 Geen offertes sturen

Pieter van Osch

Tijdens de mastermind gesprekken in de afgelopen jaren vertelde Pieter wel eens dat hij de opdracht tekende op het bord. Daarna zette hij de prijs erbij en kreeg zo snel de ‘Ja’ voor de opdracht. Zonder offerte.

Het versturen van een offerte geeft gedoe bij mij. Wanneer ik een offerte moet maken is het niet mijn standaard werk, want daar heb ik geen offerte nodig. Wanneer er een offerte nodig is weet ik nog niet precies hoe ik het dan ga aanbieden. Ik heb dan vragen waar ik geen antwoord op heb gekregen van de potentiële klant (omdat ik ze niet heb gesteld).

Dan worstel ik met de offerte met als gevolg dat ik het uitstel. Het duurt te lang voordat ik de offerte verstuur.

De ontvanger heeft daarna vragen over de offerte. Het is niet duidelijk hoe ik het heb opgeschreven. De tekst op papier is toch net anders dan ze verwacht hadden na ons gesprek.

Afgelopen jaar had een gesprek met Pieter die ik opnam voor de podcast. Uiteraard heb ik gebruik gemaakt van deze tijd om meer te leren over hij dit precies doet.

Daardoor ben ik beter in staat om te werken zonder offertes en toch duidelijke afspraken te maken. De afspraken worden samen gemaakt en waar het niet duidelijk is kunnen we direct de details uitwerken op het bord. Dit lukt nog niet iedere keer, maar wel steeds vaker en beter.

Deze inzichten neem ik mee naar mijn klanten, zodat zij ook sneller ‘Ja’ krijgen op het aanbod.

5 Gemiddelde van de mensen om je heen

David Burks, Gary Vaynerchuk

Je kent vast de uitspraak dat je het gemiddelde bent/wordt van de 5 mensen om je heen. “You’re the average of the five people spend the most time with,” de uitspraak is waarschijnlijk van motivational speaker Jim Rohn.

Het is alleen niet waar, het gaat veel verder dan 5 mensen. Je bent het gemiddelde van alle mensen om je heen.

Er is ook onderzoek gedaan, bijvoorbeeld wanneer je omringd met mensen die zwaarder zijn dan gemiddeld dan is de kans groot dat jij ook zwaarder wordt. Zo ook met roken en alcohol. Omgeef je je met mensen die hard werken dan is de kans groot dat jij ook veel uren maakt. Omring je je met mensen die rijk zijn, dan ga jij ook meer verdienen. Ga om met mensen die gelukkig zijn en jij wordt gelukkiger.

Dit klinkt heel logisch. Wanneer je dus een gedrag wilt verbeteren, omring je dan met mensen die dit gedrag al vertonen.

Zo helpt het mij dat ik lid ben van een hardloopgroep met lopers die sneller zijn en langere afstanden lopen. Hierdoor ben ik veel meer gaan lopen en ook sneller geworden het afgelopen jaar.

Het volgen van lopers op Instagram en YouTube geeft mij regelmatig net dat zetje om een rondje te lopen. Net als de ambitieuze scheidsrechters en assistent scheidsrechters in mijn netwerk.

Door de vele gesprekken met ondernemers met ambitie en een hogere omzet (en winst) merk ik hierin ook een verschuiving bij mezelf.

6 Lange termijn

Ryan Holiday, Gary Vaynerchuk, Dan Sullivan

Eind 2017 heb ik voor het eerst geen doelen vastgelegd voor de omzet, het aantal klanten, nieuwe klanten, abonnees op mijn YouTube kanaal in 2018.

Een doel zoals omzet, aantal klanten, abonnees in een jaar heeft mij de afgelopen jaren als ondernemer niet veel opgeleverd. Behalve teleurstelling wanneer ik mijn doel niet haalde en iets nieuws ging doen.

Wanneer je een doel wel haalt is het gevoel van geluk heel kort, want wat ik daarna doe is een nieuw doel stellen.

Wat voor mij veel beter werkt is een doel op de lange termijn en het proces dat daarbij hoort. Het doel voor de lange termijn is meer een missie.

Voor mij betekent dat op dit moment, zo veel mogelijk ondernemers door de rollercoaster fase van hun bedrijf helpen. Wat zo veel mogelijk betekent, weet ik nu nog niet en dat is niet erg. Ik krijg er nu energie van.

Gary Vaynerchuk heeft al jaren als doel om de New York Jets te kopen. Dat is zijn hogere doel. Het doel is zo groot dat hij er eigenlijk vanuit gaat, dat hij dit nooit bereikt. Zodat hij altijd kan blijven werken met veel energie om dat te bereiken.

De reis is interessanter dan het eindstation.

7 Samenwerken

Dan Sullivan

“Wanneer je echt wilt groeien is het slim om samen te werken met anderen”, zegt Dan Sullivan.

In de begintijd van mijn bedrijf heb ik veel samengewerkt met anderen. Een aantal jaren heb ik samen met Laura Babeliowsky het Social Media Event georganiseerd. Sinds 2009 organiseerde we met een team iedere maand de social media club in Amsterdam. In diezelfde jaren organiseerden we met een ander team eens per jaar WordCamp Nederland.

Eind 2012 had ik afscheid genomen van de meeste samenwerkingen en werkte ik vooral vanuit mijn kantoor aan huis en werkte alleen. Het gevoel dat ik had was dat mijn doelklant zelden bij die evenementen aanwezig was. Wat ik over het hoofd had gezien was hoe zichtbaar ik was (ook voor mijn doelklant) door die evenementen en wat die samenwerkingen opleverde.

Het aantal samenwerkingen werd steeds minder. Ik kroop steeds meer in de cocon van mijn kantoor aan huis, de comfort zone.

Eind 2017 en begin 2018 ging ik steeds meer het belang inzien van samenwerking, mede door de podcast afleveringen en video’s van Dan Sullivan (Strategic Coach).

Het werd tijd om uit mijn comfortzone te stappen, mensen bellen en weer mensen ontmoeten. Na de gesprekken in december met Aaltje en Bart, heb ik besloten om juni 2019 weer een evenement te organiseren.

Daarnaast heb ik mijn plan voor 2019 een onderdeel met de geplande samenwerkingen voor het komende jaar. Workshops met Bas en Home of Happy Brands, workshop(s) met Lucia de Boer, workshops met Janneke en VIDM, een nieuwe mastermind met 5 andere ondernemers.

De uitspraak “Alleen ga je sneller, samen kom je verder” past hier goed.

8 Netwerken

Bas Scholte in ‘t Hoff, Ursula van Zantvliet Rozemeijer, Lucia de Boer

Netwerken is niet zo mijn ding. Wanneer er veel mensen bij elkaar zijn heb ik de neiging om van een afstand toe te kijken. Ik luister naar gesprekken in plaats van deel te nemen.

Veel liever geef ik een presentatie of workshop aan een netwerk dan met allerlei onbekenden een gesprek aan te knopen. Het openen van een gesprek vind ik lastig.

Tijdens mijn ontmoetingen zie ik bijvoorbeeld hoe eenvoudig Bas een gesprek met onbekenden aanknoopt. Of hoe Ursula mensen aan elkaar koppelt tijdens haar netwerk bijeenkomsten.

Dit is één van de redenen dat ik naast assistent scheidsrechter ook scheidsrechter ben. Daar sta ik in het centrum van de aandacht op het moment dat ik op de fluit blaas. Het afgelopen seizoen ben ik verschoven van junioren naar senioren fluiten. Doordat er vaak meer publiek is, soms een verslaggever, maar zeker spelers die veel mondiger zijn en meer weerstand bieden bij een beslissing. Dit gebruik ik om mijzelf te ontwikkelen en mee te nemen in mijn bedrijf.

Ik leer langzaam maar zeker beter netwerken door te kijken naar mensen als Bas en Ursula en dat gedrag te kopiëren. Lucia legde uit hoe ik anders de ruimte binnen kan komen en hiermee direct meer gesprekken krijg. Wanneer je deelneemt aan gesprek en wanneer juist niet of wanneer je het beste op zoek gaat naar een nieuwe gesprekspartner.

9 Mezelf sneller laten zien

Ursula van Zantvliet Rozemeijer, Lucia de Boer

Na de netwerkbijeenkomst van MeerBusiness Amsterdam zocht ik nog even contact met Ursula. Ik vroeg haar hoe ik beter kan netwerken en er meer plezier in krijg. Hoe kan ik haar gedrag kopiëren om hierin beter te worden.

“Je moet jezelf sneller laten zien.”, zei ze. Je hebt de neiging om eerst heel veel waarde te geven voordat je iets gaat vragen.

Dit was misschien wel de meest confronterende terugkoppelingen die ik ontving het afgelopen jaar.

De komende tijd ga ik hier mee aan de slag.

10 Proces

James Clear, Jason Fried

Focus op het proces. Actiegericht. Wat moet ik nu doen om mijn lange termijn doel te bereiken.

Doelen stellen over de omzet deze maand of hoeveel nieuwe klanten erbij moeten komen helpen nauwelijks. Er zijn veel dingen die een rol spelen bij deze doelen waar ik geen invloed op heb.
Zo heb ik heb weinig invloed of ik op het juiste moment aanklop bij een ondernemer. Staan ze er nu voor open om met mij aan de slag te gaan? Er spelen zoveel dingen een rol of ze deze maand of over een jaar klant worden.

Waar ik wel invloed op heb, zijn de acties die ik het beste kan doen om de kans te vergroten dat er nieuwe klanten binnenkomen. Dus ik bepaal hoeveel gesprekken ik ga voeren iedere week. Ik leg vast dat ik dagelijks schrijf en publiceer iedere week ten minste één artikel in mijn blog en verstuur één e-mail naar mijn lijst. Iedere e-mail sluit ik af met een p.s. waarin ik mijn gesprek aanbiedt. Iedere week publiceer ik ten minste één podcast. Dagelijks actief op LinkedIn.

Dit alles zorgt er voor dat ik gezien wordt en mijn expertise en ideeën kan uitdragen. Wanneer ik publiceer, wordt het gevonden door mensen wanneer zij zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Iedere week één artikel en de kans dat een potentiële klant dit ziet wordt groter. Een vast ritme om de lezer vertrouwd te maken en om bij ze in beeld te blijven.

Dat is het proces. Wat zijn de drie dingen die ik vandaag moet doen om dichter bij mijn missie te komen? Drie dingen, meer niet.

Dit gaf mij in 2018 een rustig gevoel en tegelijk de energie om mijn acties te volbrengen het afgelopen jaar. Niet iedere dag 3 acties, maar wel in 95% van de dagen.

Nu alleen nog stoppen met werken voor die dag wanneer ik de drie acties heb afgerond.

11 Investeren in het bedrijf

Gary Vaynerchuk

“Ga niet voor eigen verrijking, meer spullen, daar word je niet veel gelukkiger van. Investeer in je bedrijf zodat je nog meer mensen gaat helpen.”
Beetje ‘kort door de bocht’- samenvatting van wat ik meerdere keren heb gehoord van Gary in zijn video’s.

Dat is wat op dit moment goed bij mij past. De afgelopen jaren hebben wij (mijn gezin) bewezen dat we kunnen genieten en gelukkig leven met minimale middelen. Dit geeft mij de ruimte om meer te investeren in mijn bedrijf.

Dit ga ik in 2019 zeker doorzetten. Het bedrag dat ik overmaak naar privé blijft het komend jaar gelijk. Dat betekent dat de extra omzet in het bedrijf blijft om te ontwikkelen.

Investeren om de podcast te verbeteren, in de plek voor mijn afspraken, in gesprekken, in ontwikkeling, het evenement, de mastermind, en in publiceren en verspreiden.

Investeren in mijn bedrijf om meer ondernemers door de rollercoaster fase van de groei te helpen. Meer ondernemers helpen om te groeien zodat zij meer klanten gaan helpen en meer medewerkers aantrekken.

12 Voeding en bewegen

Rich Roll, Tim Noakes en anderen, de trainer en leden van de Argo wedstrijdgroep, mijn coach rapporten als (assistent)scheidsrechter.

Iedere week ruimte vrij maken om te gaan lopen. In de wintermaanden meestal rondom het middaguur (minder koud). In de zomermaanden juist zo vroeg mogelijk (minder warm).

Er zitten dagen tussen dat ik mijzelf te druk vind om deze ruimte te nemen. Onzin natuurlijk. Na een rondje lopen voel ik mij ontspannen en heb ik nieuwe energie.

Mijn hobbies als (assistent) scheidsrechter en wedstrijden hardlopen vragen ook om training. Ik wil mijzelf telkens ontwikkelen, het maximale er uit halen op dat moment. Goed presteren tijdens de wedstrijd.

Het afgelopen jaar heb ik veel geleerd over voeding. Zo ben ik bewust bezig geweest met Low Carb and High Fat (banting/keto), intermittent fasting en minder dierlijke producten eten.

In de afgelopen maanden ben ik bezig geweest om mijn voeding aan te passen, naar minder dierlijke producten eten. Veel minder vlees, vis, zuivel, eieren bijvoorbeeld. Dit is een proces waar ik nog middenin zit en ik vind het lastig.

Bewegen en gezond eten zorgt ervoor dat ik fysiek zo fit mogelijk ben.
Het is geen garantie dat ik gezond blijf door dit te doen, maar de kans is wel groter.

 

Wat heb jij geleerd?

Wat is het belangrijkste dat jij in 2018 hebt geleerd? Schrijf het hieronder…
Ik hoor super graag jouw ervaring.

dec 18

Meer klanten of meer voor klanten

Door Erno Hannink | Keuzes

meer voor klanten

“Als ondernemer, leider, creator, kunnen we één van de twee strategieën omarmen. We kunnen een bedrijf bouwen met de intentie om meer klanten te krijgen, of we kunnen meer willen voor onze klanten.”

Dit komt uit het korte artikel More Customers Vs. More For Customers van Bernadette Jiwa (luister naar mijn gesprek met Bernadette).

Welke van deze 2 strategieën gebruik jij voor jouw bedrijf?

  1. Meer klanten
  2. Meer voor onze klanten

Het afgelopen jaar heb ik een verschuiving ontdekt bij mezelf.
Van meer klanten, naar meer voor mijn klanten.
Een verademing.

Verder lezen