Keuzestress voor ondernemers

Je wil vrijheid in de keuze die je kunt maken voor producten en diensten, maar wanneer we eenmaal meer keuze hebben maakt dit ons niet gelukkiger. Hoe kan het dat we regelmatig keuzestress ervaren en wat doet dat met je?

Nog niet zo heel lang geleden, toen ik minder rimpels en meer haar had, waren er veel diensten waarbij je geen enkele keuze had.

Zo hadden we geen keuze waar een telefoonaansluiting kochten, de enige keuze die je had was of je een telefoon wilde of niet. Wanneer je besloten had dat er een telefoon moest komen dan ging je naar de PTT. Daar waren een paar telefoons beschikbaar waar je uit kon kiezen. Het aansluiten van je telefoon duurde lang, maar dan kon je bellen en gebeld worden.

Televisie kijken was al niet veel anders, er was maar één kabel die in je huis kwam en daar zat een vast pakket op van zenders waar je naar kon kijken. Er was één stroomleverancier en één postdienst. Er was geen concurrentie in die markt. De monopolist bepaalde de prijs en welke vernieuwing ze gingen doorvoeren.

Je had geen keuze voor je ziektekostenverzekering of je pensioen. Wanneer je een hypotheek wilde ging je naar je eigen bank. De bank waar je met al je rekeningen zat. In mijn studietijd kon ik op de mts een beperkt aantal richtingen kiezen, net als later op de hbo had ik een beperkte keuze.

De keuze is reuze

Wanneer je nu een telefoonaansluiting wil dan zijn er tientallen aanbieders. Voor de pakketjes die je wilt versturen heb je veel verschillende aanbieders. Je kiest zelf welke ziektekostenverzekeraar je prettig vindt en dan heb je nog meerdere pakketten en aanvullingen waar je uit moet kiezen. Het pensioen kun je zelf inrichten en ook voor je werknemers kun je allerlei opties bieden. Mijn kinderen hebben in de studie tientallen opties, misschien wel meer dan 100, gehad om uit te kiezen.

We vinden het belangrijk dat we meer invloed hebben op deze onderwerpen, maar tegelijk vraagt het ook veel meer van ons. Je moet je als ondernemer en als mens verdiepen in onderwerpen waarin we vroeger de overheid of de werkgever vertrouwden. Niet dat het altijd goed was, maar nu moet je op enorm veel onderwerpen onderzoek doen om een keuze te maken. Want als er meer keuze is, dan wil je een goede maken zodat je achteraf niet teleurgesteld bent of in de problemen komt. Denk aan keuzes als:

  • Welke secundaire arbeidsvoorwaarden moet ik een nieuwe medewerkers bieden?
  • Welke arbeidsongeschiktheidsverzekering moet ik voor mijzelf kiezen?
  • Waar kan ik de beste lening krijgen om de groei te financieren?
  • Welk internetoplossing heb ik nodig?
  • Wat heb ik nodig voor de veiligheid van het internet?
  • Wat moet ik doen voor de privacy van mijn klanten om te voldoen aan de wetgeving? Wie kan mij daarbij helpen?
  • Wie bouwt mijn website?
  • Wat is de beste software voor contact met klanten, voor e-mail en hoe voorkom ik aanvallen?
  • De hoeveelheid drukkers voor je drukwerk is oneindig.

Dan zijn er nog allerlei keuzes die belangrijk zijn voor de toekomst en de groei van je bedrijf:

  • Wat zijn de kernwaarden van ons bedrijf?
  • Wat is onze missie?
  • Welke branding kies ik voor mijn bedrijf?
  • Welke cultuur wil ik in mijn bedrijf?
  • Welke producten moet ik ontwikkelen?
  • Welke klanten wil ik helpen?
  • Hoe vind ik nieuwe medewerkers?
  • Wanneer ga ik afscheid nemen van mensen?
  • Wat zijn de doelen die ik deze week wil realiseren?
  • Hoe ga ik groeien?

Er zijn enorm veel onderwerpen waarvan verwacht wordt dat jij een goede keuze maakt. Uiteindelijk ben jij als ondernemer verantwoordelijk. 

Het is onmogelijk om je in al deze onderwerpen te verdiepen, dan kom je niet meer aan ondernemen toe. Voor veel van deze keuzes kun je een expert inschakelen, maar hoe weet je wat een goede expert is? Dit betekent dat je je toch iets moet verdiepen in het onderwerp al was het maar om een goede expert te kiezen.

We hebben dus wel meer keuze en vrijheid gekregen, maar het maakt niet altijd gelukkiger. Hoe verminder je de keuzestress, krijg je meer rust en ben je gelukkiger met de keuzes die je gemaakt hebt?

Lees de 7 tips om keuzestress te verminderen.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.