Category Archives for "Keuzes"

mrt 05

Zo word je een betere ondernemer

Door Erno Hannink | Keuzes

betere ondernemer

Wat als ik niet 10 jaar werk aan één bedrijf maar ieder jaar een nieuw bedrijf start? Maakt mij dat een betere ondernemer in 10 jaar?

Het idee hiervoor kwam uit de TED talk van Derek Sivers, hieronder zie je de video.

Het verhaal:

De leraar pottenbakken deelde de klas bij de eerste les op in twee groepen. Iedereen aan de linkerkant van het lokaal, vertelde hij, worden alleen beoordeeld op de kwantiteit van het werk dat ze maken, iedereen aan de rechterkant alleen maar op de kwaliteit.

De procedure was eenvoudig: op de laatste lesdag zou hij zijn weegschaal meenemen en het werk wegen van de “kwantiteit” groep: 25 kg aan aardewerk krijgen een tien, twintig kilo een 8 en zo verder. Zij die op “kwaliteit” worden beoordeeld, mogen maar één stuk produceren – ofwel het perfecte aardewerk – om een tien te krijgen.


Op de dag van het beoordelen werd iets bijzonders duidelijk: de aardewerken van de hoogste kwaliteit waren allemaal gemaakt door de mensen uit de groep die werden beoordeeld op de kwantiteit. Het lijkt er op dat de “kwantiteit” groep druk was met stapels werk maken – en leerde van de fouten die ze maakten. De “kwaliteit” groep had vooral zitten nadenken en uitzoeken over de perfectie, uiteindelijk hadden ze niet meer dan grootse theorieen en een brok klei.


Dit verhaal komt uit het boek Art & Fear by David Bayles.
Verder lezen
mrt 04

Hoe mijn hulpvraag betere antwoorden krijgt van ondernemers

Door Erno Hannink | Keuzes

hulpvraag

Ondernemer zijn brengt regelmatig een gevoel van eenzaamheid met zich mee. Er zijn keuzes die je maakt die je moeilijk kunt bespreken met je medewerkers of in je omgeving.

Er zijn zaken waarbij mensen die niet ondernemen mij niet kunnen helpen. De meeste mensen in mijn privé omgeving zijn risicovermijdend en zoeken zekerheid. Ze geven de voorkeur aan de veiligheid van een baan en denken niet als ondernemer bijvoorbeeld.

In je eenzaamheid loop je tegen beslissingen aan waarvan het lijkt dat je er bij niemand mee terecht kunt in je omgeving. Op dat soort momenten is het goed om met andere ondernemers te sparren.

Je hebt soms hulp nodig bij je beslissingen. Een andere ondernemer denkt meer zoals jij. Het liefst een ondernemer die op het gebied waar ik worstel al de juiste stap heeft gezet.

Verder lezen
mrt 01

Maximaal 40

Door Erno Hannink | Keuzes

maximaal 40 uur werken

Waarom werk je als rollercoaster (ondernemer 8-25 medewerkers) meer dan 40 uur?

Iedereen in jullie bedrijf zou niet meer dan 40 uur moeten werken. Iedereen, dus ook jij.
Waarom niet? Lees verder dan geef ik je wat bewijzen.

Natuurlijk zijn er momenten dat je extra inzet moet geven voor een grote opdracht of om een nieuwe klant binnen te halen of voor de laatste aanpassingen aan het product. Maar dat zijn uitzonderingen. Wanneer dit normaal is voor jullie bedrijf dan is het de hoogste tijd dat jij als ondernemer, als eerste anders gaat werken.

Als ondernemer, die werkt aan een groeiend bedrijf, werken we hard om die groei bij te benen. Sterker nog, de groei van het bedrijf vraagt nieuwe kwaliteiten van ons.

Verder lezen
feb 28

Wat er gebeurt wanneer je de klant in het hart hebt

Door Erno Hannink | Keuzes

klant in je hart

In de eerste week van 2019 liep ik een blessure op rond mijn scheenbeen. De blessure werd met rust niet minder. Na een paar weken heb ik de hulp ingeroepen van Hans ten Bosch, een fysiotherapeut die volgens Claudia gespecialiseerd is in sportblessures en shin splints.

Bij een van de behandelingen sluit Hans een apparaat aan op mijn been dat met stroom de zenuwen in het geblesseerde gebied bestookt. Dit duurt ongeveer 10 minuten, waarin we rustig moeten wachten. Geïnteresseerd in zijn werkwijze vraag ik of hij ondernemer is.

We komen aan de praat over hoe zijn praktijk werkt en over wat ik doe. Hj noemt een boek dat ik moet lezen, Kern van de Zaak. Hij belooft het boek de week erop mee te nemen, zodat ik het kan lezen.

Diezelfde vrijdagmiddag zoek ik het boek op. Na een stukje te hebben gelezen op de website van het boek, bestel ik het direct. Dat weekend lees ik de eerste hoofdstukken, ik kan toch niet sporten. Enthousiast neem ik via LinkedIn contact op met de auteur, Maaike.

Verder lezen
feb 27

De omgekeerde bucketlist

Door Erno Hannink | Keuzes

Heb jij een bucketlist, of, letterlijk gezegd, een emmerlijst? Een lijst met de dingen die je zeker wil doen voordat het te laat is?

Een paar jaar geleden maakte ik zo’n bucketlist, een tijdje nadat ik de gelijknamige film Bucket List had gezien. Hierop staan de dingen die ik wil doen voordat ik er niet meer ben (kick the bucket).

Wat heb ik ermee gedaan?
Vrij weinig.

Verder lezen
feb 22

Doe 90% van je tijd waar jij het allerbeste in bent

Door Erno Hannink | Keuzes

Waarom wil je kiezen voor de werkzaamheden waar jij het allerbeste in bent?

  • Wanneer je hier het allerbeste in bent dan vind jij dit waarschijnlijk ook super leuk.
  • Het kost je geen moeite.
  • Wanneer je vooral doet waar je het allerbeste bent dan heeft dat het meeste effect op de toekomst van je bedrijf.

Wat zou er veranderen wanneer je voor 80-90% van de tijd gaat concentreren op jouw unieke bekwaamheden?

  • Welke impact heeft dit op je bedrijf?
  • Welke impact heeft dit op jou?
  • En op je medewerkers?

Actie:

Maak een lijstje van jouw unieke bekwaamheden.
Maximaal drie.

Verder lezen
feb 19

Hoeveel nieuwe klanten heb je nodig per jaar?

Door Erno Hannink | Keuzes

Hoeveel nieuwe klanten heeft jouw bedrijf nodig?

Klanten die er toe doen.
Klanten waar jij en je medewerkers graag mee werken.
Klanten die jullie het beste helpen en resultaat leveren.

25, 20, 15, 10, 7, 5, 2 of 1?

De meeste klanten die jullie nu hebben blijven voor een lange tijd. Mooie en duurzame relaties.

Heb jij een beeld van:

  • Hoeveel klanten jouw bedrijf ieder jaar nodig heeft?
  • Hoe lang de klant gemiddeld blijft?
  • Hoeveel nieuwe klanten je moet werven voor een gezond bedrijf?
  • Hoeveel nieuwe klanten wil je daarnaast werven voor een sterkere basis voor je bedrijf?  

Pak eens een pen en papier en schrijf het op.

Kijk door de omzetten van afgelopen jaar en tel op hoeveel klanten je had.
Laat door je collega uitrekenen hoe lang klanten gemiddeld klant blijven.
En hoeveel omzet ze in die periode afnemen.

Opmerking:
Laat de kleine klanten die niet veel invloed hebben op de totale omzet weg uit dit overzicht.
Haal ook de klanten eruit waar je liever niet meer mee werkt.

Hoeveel klanten heb je op dit moment die belangrijk voor je zijn en waar je blij van wordt?
Hoeveel nieuwe klanten heb je dit jaar nodig?

Is dit aantal een stuk lager dan je had verwacht?

Wat kun je doen om deze klanten te bereiken?

Schrijf eens een paar ideeën voor jezelf op.

Hieronder heb ik een paar suggesties voor je.

Denk niet te ingewikkeld.
Denk vooral aan persoonlijk contact en aandacht.

  • Wat als je iedere week één potentiële klant persoonlijk spreekt vanaf nu?
  • Wat als je iedere maand een ontmoeting organiseert met 5 potentiële klanten tegelijk?
  • Wat als je ieder kwartaal een workshop organiseert voor jouw doelklant waar jij je kennis (gratis) deelt?

Wanneer jij de mensen persoonlijk selecteert en uitnodigt dan komen daar genoeg nieuwe klanten uit. Zeker voor het onderdeel van je bedrijf waarin jij de meeste potentie ziet. Ik twijfel hier geen moment over.

Zelf heb ik het afgelopen jaar bijna iedere week ten minste één gesprek gehad.

Tijdens deze gesprekken leer ik veel van ondernemers.
Ik deel mijn kennis en vertel kort wat ik nu doe.

Door twee vragen te stellen aan het einde van de ontmoeting krijg ik nieuwe kansen.

P.s. In het boek Kern van de Zaak staan ook een aantal mooie voorbeelden voor echt contact met klanten en potentiele klanten. Zoals, vraag enkele klanten, met wie moet jij een keer koffie drinken? Vraag niet waarom maar alleen de contactgegevens, Daarover later meer.

Wat is jouw geheime en heel eenvoudige manier om nieuwe klanten te krijgen?

Deel het hieronder (geen zorgen, ik zal het geheim houden)

feb 18

Hoe krijg je meer rust terwijl je er geen tijd voor hebt

Door Erno Hannink | Keuzes

Wanneer krijg jij de beste ingevingen en ideeën?
Als je volop aan het werk bent of in een moment van rust?

Tijdens de laatste paar gesprekken met klanten kreeg ik de kans om even in hun agenda te kijken. Overvol.

Bijna geen moment van rust. Sommige dagen zagen er uit als lange stukken onafgebroken werken. Na wat doorvragen werd duidelijk dat die dagen ook allemaal opgedeeld waren in kleinere blokjes.

Veel schakelen van activiteiten, afspraken en klanten. Een kans op wat meer rust, zoals een langere reis, werd opgevuld met e-mails beantwoorden en telefoontjes.

Verder lezen