Klanten krijgen met Facebook in 7 stappen

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

aug 25

Voor de Get Clients Club organiseert Laura Babeliowsky iedere maand een teleseminar. Dit is voor de clubleden life te volgen en na te luisteren en lezen op de site voor de leden. Laura heeft mij uitgenodigd om meer te vertellen over Facebook.

De titel van dit teleseminar is Klanten krijgen met Facebook
Wil je twitteren tijdens het teleseminar gebruik dan #GCCFB.

Laura gaat mij een aantal vragen stellen. Deze ga ik hieronder beantwoorden met links naar verschillende artikelen. Op deze manier kun je tijdens het beluisteren van het teleseminar snel naar de artikelen klikken. Meld je nu al aan voor de speciale lijst om meer tips te ontvangen over Facebook voor jouw bedrijf

Let op er is een speciaal aanbod voor de GCC leden – zie onderaan dit artikel.

De vragen van Laura:

Waarom zou je als kleine zelfstandige op Facebook moeten in het algemeen en ook nog als je al op Twitter en LinkedIn zit?

Facebook is het grootste internationale online netwerk. Met ruim 500 miljoen gebruikers wereldwijd wint het op verschillende fronten terrein. Steeds meer mensen gebruiken Facebook om te zoeken, er wordt steeds meer foto’s en video’s geplaatst op FB, hiermee worden ze een waardige concurrent van Google.

  • Hyves 8,5 miljoen NL gebruikers
  • Facebook 2,7 miljoen NL gebruikers (groeit veel harder)
  • LinkedIn ruim 1,7 miljoen
  • Twitter 1,5 miljoen accounts – maar 190.000 actief!

Wat is het specifieke van Facebook waarin het zich onderscheidt van LinkedIN en Twitter (wat maakt het bijzonder)?

Facebook en Hyves lijken eigenlijk het meest op elkaar – beide kun je prive en zakelijk naast elkaar gebruiken.
LinkedIn is alleen zakelijk. Je komt hier redelijk veel promotie tegen, meer traditionele marketing vaak.
Twitter is een micro-blog platvorm en heeft minder ruimte in je profiel om je te profileren. Er zijn zeer actieve gebruikers nationaal en internationaal. Berichten kun zich snel verspreiden en worden regelmatig als eerste opgepakt. Discussies zijn wat lastiger te volgen, zeker als je veel mensen volgt.

Gemiddelde leeftijden (US cijfers):
De gemiddelde leeftijd van de social network gebruiker is 37 jaar.

  • LinkedIn 44 jaar
  • Twitter 39
  • Facebook 38
  • Hyves 31 (NL)

Gemiddelde leeftijd bij Hyves ligt lager omdat Hyves geen minimum leeftijdgrens kent, onder de 16 heb je wel toestemming van ouders nodig. Facebook hanteert een minimum leeftijd van 13 jaar.

Facebook kent een persoonlijk profiel met vrienden en (zakelijke) pagina’s met fans. Je kunt je zakelijk en prive netwerken goed scheiden.

Wat zijn veelvoorkomende fouten/missers bij het gebruik van Facebook?

De missers die je op Facebook ziet zijn te vergelijken met andere sociale netwerken. Aan de andere kant zijn Facebook en Hyves zo groot dat veel mensen heel naïef zijn in het gebruik van zo’n site. Wat mij het meeste opvalt:

  • Mensen uitnodigen om ‘vrienden’ te worden zonder uitleg over hoe ze je kennen of waarom ze willen verbinden (zie je ook veel bij LinkedIn).
  • Uitnodigingen van mensen waarvan je niets in het profiel kunt zien/lezen.
  • Onherkenbare profielfoto – een vakantiefoto van een persoon in de verte.
  • Al je ‘vrienden’ uitnodigen voor je pagina terwijl deze nog leeg is.
  • Interactie verwachten bij weinig fans (hoor je ook bij Twitter).
  • Taggen van mensen in berichten en foto’s die er niet in voor komen.
  • Denken dat de privacy goed georganiseerd is.
  • Publiceren op andermans prikbord en denken dat anderen het niet zien.

Hoe kun je Facebook effectief gebruiken om je bedrijf te markeren?

In 7 stappen klanten te trekken op Facebook

Stap 1. Begin met het aanmaken van je persoonlijke profiel
Ga naar Facebook.com en meld je aan.

  • Gebruik je eigen naam, niet je bedrijfsnaam dus en ook geen vreemde aanvullingen zoals expert. Persoonlijk profiel gaat over jou.
  • Leeftijd niet tonen
  • Biografie: laat zien wat je doet.
  • School en werk invullen zo ontvang je automatisch meer ‘Vrienden’ voorstellen
  • Contactgegevens: adres en telefoonnummer zo kunnen ‘Vrienden’ je altijd bereiken.
  • Link naar je website(s), van bedrijf, blog, twitter. Laat zien waar mensen meer over je kunnen vinden.
  • Profiel foto met vooral gezicht in beeld – klik op potlood bovenaan de huidige profielfoto en kies foto uploaden
  • Thumbnail instellen – klik op potlood bovenaan de huidige profielfoto en kies Miniatuurafbeelding bewerken
  • Link naar je zakelijke pagina in info box (onder profielfoto) – zie Meer verkeer via Facebook

Volg de stappen met schermafbeeldingen in dit artikel Facebook en klanten krijgen voor zelfstandige professionals – Maak een persoonlijk profiel. Als je op de afbeeldingen klikt kun je de vergrote versie bekijken.

Stap 2. Instellen privacy
De privacy instellingen binnen Facebook zijn standaard nog al open. Het is goed om dit aan te passen aan je eigen wensen in een vroeg stadium.

  • Iedereen, vrienden van vrienden en alleen vrienden – zijn de 3 instellingen waar je uit kunt kiezen.
  • Laat je updates en URL aan iedereen zien, wees verder zuinig met wat ze van je persoonlijke profiel kunnen zien (kies vooral alleen vrienden)
  • Als je niet ingelogd bent en je bekijkt je profiel dan zie je wat andere mensen van je profiel kunnen zien. Denk ook aan mensen die je uitnodigt die niet meer weten wie je ook al weer bent.

Stap 3. Bekenden, vrienden en familie toevoegen
Ga naar de pagina Zoek mensen die je kent op Facebook. Hier heb je verschillende mogelijkheden om mensen uit te nodig met je te verbinden. Zie ook More friends on Facebook? Make your invitations personal

  • Op zoek naar vrienden via je adresboek in je online mail zoals Gmail, kan ook met geïmporteerde adressen van Outlook.
    Leg in de toelichting uit waarom je ze uitnodigt. “Hallo, Ik heb je Facebook profiel gevonden via de vriendenvinder en Gmail en ik wil hier ook graag hier de verbinding maken.”, bijvoorbeeld.
  • Via voorgestelde vrienden
  • Via werkgevers, scholen, interesse, ook kun je hier bij ‘Zoeken naar personen’, steekwoorden invoeren en zo interessante mensen vinden
  • Via je chat logins zoals Skype
  • Voeg regelmatig mensen toe, zodat je netwerk uitbreid. Stuur altijd een persoonlijke uitnodiging.
  • Je kunt jammer genoeg niet snel mensen toevoegen die je al in Twitter volgt

Stap 4 Pagina starten voor je bedrijf
De belangrijkste stap nadat al het persoonlijke werk is gedaan komt nu voor je bedrijf. Je gaat een pagina voor je bedrijf aanmaken.

  • Maak een pagina voor een lokaal bedrijf (geen groep, geen communitypagina)
  • Website(s)
  • Bedrijfsprofiel met uitleg wat je doet
  • Missie – de 10 seconden boodschap past hier goed
  • Producten (of diensten) – zoals ze ook genoemd zijn op je site.
  • Profielfoto, maximale afmetingen 180 x 540 (b x h). Kan meer zijn dan een foto van jou. Maak een afbeelding met een logo en tekst bijvoorbeeld over wat je doet. Zie mijn pagina of 2 voorbeelden in dit artikel Meer verkeer via Facebook
  • Stel je thumbnail in – klik op potlood bovenaan de huidige profielfoto en kies Miniatuurafbeelding bewerken
  • Korte omschrijving en links naar je website/blog en/of nieuwsbrief in de info box (onder de profielfoto)

Volg de stappen met schermafbeeldingen in dit artikel Facebook en klanten krijgen voor zelfstandige professionals – Maak een professionale Pagina. Als je op de afbeeldingen klikt kun je de vergrote versie bekijken.

Stap 5. Instellen wat (nieuwe) bezoekers te zien krijgen

  • Op welke tab landen nieuwe bezoekers die nog geen fan zijn (welkom tab bijvoorbeeld) – Klik op opties – instellingen – Dan bij ‘Standaardtabblad waarop alle andere personen terechtkomen:’ instellen.
  • Laat je alleen je eigen updates zien of ook die van anderen op je prikbord. Beter ook die van anderen. Hierdoor ontstaat er meer interactie. Zie Berichten van jezelf en anderen op je Facebook pagina prikbord

Stap 6. FBML app toevoegen
Dit is een stap voor de iets meer gevorderden. Hier zijn ook speciale diensten voor waarmee tegen betaling een mooi vormgegeven welkom tab op je pagina krijgt. Daarnaast heb ik een overzicht van verschillende bedrijven die dit voor je kunnen doen. (Mail me als je hier meer over wilt weten)

  • Met deze FBML app kun je een tab maken en vullen met HTML
  • Maak een eenvoudige welkom pagina maken en nodig mensen uit om op ‘Vind ik leuk’ te klikken – zie bijvoorbeeld de welkom tab
  • Maak een aparte pagina waar mensen zich kunnen melden voor je nieuwsbrief – zie bijvoorbeeld de tab Gratis Tips

Andere handige apps vooral voor coaches en mensen met producten die ze online kunnen verkopen:

  • webinar (heel interessant voor coaching/training in groepen online) – met Linqtolive kun je dit eenvoudig maken
  • shop – bijvoorbeeld met Payvment pagina en app
  • Er zijn ruim 500.000 apps op Facebook dus er is genoeg te vinden zoals NetworkedBlogs (promotie van je blog) – My LinkedIn Profile – SlideShare en nog veel meer.

Stap 7. Facebook toevoegen aan je site

  • ‘Vind ik leuk’ knop voor je site, artikelen en pagina’s
  • Laat je pagina en fans zien op je site – een eenvoudige Vind ik Leuk badge voor op je website, een uitgebreide Pagina badge voor in de sidebar van je blog.
  • handige plugins voor WordPress: Digg Digg voor Facebook en Tweet knop bijvoorbeeld, Facebook Open Graph Widget met noodzakelijke FB info om opgenomen te worden in de FB zoekresultaten,

Nog enkele tips voor meer fans:

  • Communiceer persoonlijk, mix zakelijk /prive (80/20)
  • Reageer altijd op reacties in je prikbord
  • Wees interactief op je Facebook Pagina, stel vragen, organiseer een wedstrijd, geef wat weg…
  • Speciale aanbiedingen voor je fans op je Pagina

Vergeet niet: FOCUS – focus op jouw onderwerp zeker voor de berichten in je pagina.

Bekijk ook deze presentatie die ik tijdens het Social Media Event 10 juni 2010 gaf: Succesvol Facebook gebruiken voor je bedrijf.

Belangrijk: Tips voor nog meer informatie:

  1. Meld je nu aan voor deze speciale lijst om meer tips te ontvangen over Facebook voor jouw bedrijf
  2. Klik op ‘Vind ik leuk’ op mijn pagina ErnoHanninkNL om zo nog veel meer tips over Facebook te krijgen.
  3. Verbind met mij op Facebook
Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.

Comments are closed