Voor de Get Clients Club organiseert Laura Babeliowsky iedere maand een teleseminar. Dit is voor de clubleden life te volgen en na te luisteren en lezen op de site voor de leden. Laura heeft mij uitgenodigd om meer te vertellen over Facebook.
De titel van dit teleseminar is Klanten krijgen met Facebook
Wil je twitteren tijdens het teleseminar gebruik dan #GCCFB.
Laura gaat mij een aantal vragen stellen. Deze ga ik hieronder beantwoorden met links naar verschillende artikelen. Op deze manier kun je tijdens het beluisteren van het teleseminar snel naar de artikelen klikken. Meld je nu al aan voor de speciale lijst om meer tips te ontvangen over Facebook voor jouw bedrijf
Let op er is een speciaal aanbod voor de GCC leden – zie onderaan dit artikel.
De vragen van Laura:
Waarom zou je als kleine zelfstandige op Facebook moeten in het algemeen en ook nog als je al op Twitter en LinkedIn zit?
Facebook is het grootste internationale online netwerk. Met ruim 500 miljoen gebruikers wereldwijd wint het op verschillende fronten terrein. Steeds meer mensen gebruiken Facebook om te zoeken, er wordt steeds meer foto’s en video’s geplaatst op FB, hiermee worden ze een waardige concurrent van Google.
Wat is het specifieke van Facebook waarin het zich onderscheidt van LinkedIN en Twitter (wat maakt het bijzonder)?
Facebook en Hyves lijken eigenlijk het meest op elkaar – beide kun je prive en zakelijk naast elkaar gebruiken.
LinkedIn is alleen zakelijk. Je komt hier redelijk veel promotie tegen, meer traditionele marketing vaak.
Twitter is een micro-blog platvorm en heeft minder ruimte in je profiel om je te profileren. Er zijn zeer actieve gebruikers nationaal en internationaal. Berichten kun zich snel verspreiden en worden regelmatig als eerste opgepakt. Discussies zijn wat lastiger te volgen, zeker als je veel mensen volgt.
Gemiddelde leeftijden (US cijfers):
De gemiddelde leeftijd van de social network gebruiker is 37 jaar.
Gemiddelde leeftijd bij Hyves ligt lager omdat Hyves geen minimum leeftijdgrens kent, onder de 16 heb je wel toestemming van ouders nodig. Facebook hanteert een minimum leeftijd van 13 jaar.
Facebook kent een persoonlijk profiel met vrienden en (zakelijke) pagina’s met fans. Je kunt je zakelijk en prive netwerken goed scheiden.
Wat zijn veelvoorkomende fouten/missers bij het gebruik van Facebook?
De missers die je op Facebook ziet zijn te vergelijken met andere sociale netwerken. Aan de andere kant zijn Facebook en Hyves zo groot dat veel mensen heel naïef zijn in het gebruik van zo’n site. Wat mij het meeste opvalt:
Hoe kun je Facebook effectief gebruiken om je bedrijf te markeren?
Stap 1. Begin met het aanmaken van je persoonlijke profiel
Ga naar Facebook.com en meld je aan.
Volg de stappen met schermafbeeldingen in dit artikel Facebook en klanten krijgen voor zelfstandige professionals – Maak een persoonlijk profiel. Als je op de afbeeldingen klikt kun je de vergrote versie bekijken.
Stap 2. Instellen privacy
De privacy instellingen binnen Facebook zijn standaard nog al open. Het is goed om dit aan te passen aan je eigen wensen in een vroeg stadium.
Stap 3. Bekenden, vrienden en familie toevoegen
Ga naar de pagina Zoek mensen die je kent op Facebook. Hier heb je verschillende mogelijkheden om mensen uit te nodig met je te verbinden. Zie ook More friends on Facebook? Make your invitations personal
Stap 4 Pagina starten voor je bedrijf
De belangrijkste stap nadat al het persoonlijke werk is gedaan komt nu voor je bedrijf. Je gaat een pagina voor je bedrijf aanmaken.
Volg de stappen met schermafbeeldingen in dit artikel Facebook en klanten krijgen voor zelfstandige professionals – Maak een professionale Pagina. Als je op de afbeeldingen klikt kun je de vergrote versie bekijken.
Stap 5. Instellen wat (nieuwe) bezoekers te zien krijgen
Stap 6. FBML app toevoegen
Dit is een stap voor de iets meer gevorderden. Hier zijn ook speciale diensten voor waarmee tegen betaling een mooi vormgegeven welkom tab op je pagina krijgt. Daarnaast heb ik een overzicht van verschillende bedrijven die dit voor je kunnen doen. (Mail me als je hier meer over wilt weten)
Andere handige apps vooral voor coaches en mensen met producten die ze online kunnen verkopen:
Stap 7. Facebook toevoegen aan je site
Nog enkele tips voor meer fans:
Vergeet niet: FOCUS – focus op jouw onderwerp zeker voor de berichten in je pagina.
Bekijk ook deze presentatie die ik tijdens het Social Media Event 10 juni 2010 gaf: Succesvol Facebook gebruiken voor je bedrijf.
Belangrijk: Tips voor nog meer informatie:
Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.
Zo krijg je meer contacten voor meer impact
De A-B-C-methode om in contact te blijven