Koud bellen, brrr, ik hou er niet van. Waarom ik er een hekel aan heb? Vanwege het aantal afwijzingen dat ik krijg. Ik kan niet tegen zoveel nee’s.
Het heeft een negatief effect op mijn humeur. Ik begin te twijfelen of ik wel goed bezig ben met mijn bedrijf en mijn producten. Daarna heb ik geen zin meer in iets anders.
Koud bellen betekent voor mij dat de persoon die ik bel mij totaal niet kent. Ze zijn een koud contact. Voor mij is het veel fijner wanneer ik met mensen bel die mij al kennen. Dus koud bellen doe ik niet. Liever bel ik potentiële klanten die ik echt verder kan helpen,
Sinds een paar maanden werk ik op een manier waardoor mensen vertrouwd raken met mij. Bij de mensen die ik nu bel hoor ik bijna altijd een herkenning wanneer ik mijn naam noem.
Om dit te bereiken vraagt de voorbereiding meer werk, maar de gesprekken daarna verlopen veel beter en met minder moeite. Ik bel namelijk met mensen waarvan ik al weet dat ze een probleem hebben waarbij ik kan helpen.
Het begint allemaal bij goede content, met een goed artikel, waarmee ik de ondernemer aanspreek die ik graag als klant wil hebben. Ik ben nog steeds artikelen aan het aanscherpen zodat ze precies die ondernemers aanspreken die ik het beste kan helpen. Door met deze mensen te bellen leer ik steeds meer over de problemen waar ze mee zitten. Daardoor kan ik de teksten nog beter maken, mijn boodschap nog duidelijker overbrengen.
Gelukkig hoef ik dit alles per onderwerp maar één keer op te zetten en loopt het daarna redelijk geautomatiseerd verder. Dan schaaf ik nog wel wat bij hier en daar, maar de kern van de boodschap draait en wordt steeds beter.
Mijn leads nabellen die zitten te wachten op mijn hulp doe ik volgens deze zeven stappen.
1. Een kern-artikel in mijn blog
Dit artikel legt uit waarom een bepaald onderwerp zo belangrijk is voor de ondernemer. Wat gebeurt er als je het wel doet. Wat mis je als je het niet doet.
Hier ga je naar een voorbeeld artikel https://decideforimpact.com/meer-klanten-tool/
Veel van de lezers voor dit artikel komen bij mij terecht via mijn advertenties op Facebook.
2. In dit kern-artikel geef ik iets weg in ruil voor naam en emailadres van lezers
Hierdoor bouw ik dus aan de database van mensen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Hier zitten nu nog veel mensen tussen die op zoek zijn naar gratis informatie en die nog lang niet bereid zijn om iets te kopen.
3. De mensen uit de database krijgen nu een aantal emails met meer informatie
Ze krijgen emails met waardevolle tips die ze direct kunnen toepassen. Via deze emails geef ik ze meer van mijn kennis en krijgen zij steeds meer vertrouwen in mij. Er is regelmatig contact met elkaar en mijn naam wordt herkend.
4. Vervolgens nodig ik geïnteresseerden uit voor een webinar over het onderwerp
Dit is geen live webinar, maar een on-demand webinar waarmee ze nog meer over het onderwerp kunnen leren. On-demand betekent dat het webinar is opgenomen. Deelnemers kunnen zelf kiezen wanneer ze het webinar volgen. Om zich aan te melden voor het webinar moeten ze wel een telefoonnummer invullen.
Het webinar is gevuld met informatie waarmee ze verder kunnen. Ik geef veel van mijn expertise weg in het webinar. Aan het einde van dit webinar laat ik voor het eerst zien hoe ik ze kan ondersteunen met een strategisch consult.
5. Na het webinar krijgen ze nog een aantal emails
In deze emails herinner ik hen eraan hoe ik ze kan ondersteunen. In de emails zitten links naar het aanbod, artikelen of informatie waardoor ik goed kan zien in hoeverre ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp.
Hiermee kan ik de lezer automatisch een score geven voor iedere link die ze aanklikken.
Het is nu bijna tijd om te bellen.
6. Voordat ik ga bellen kijk ik in mijn systeem wie deze geïnteresseerden precies zijn
Meestal wordt het emailadres vaker gebruikt door de abonnee, bijvoorbeeld voor hun Twitter, Facebook en LinkedIn account. Het systeem dat ik gebruik heeft deze profielen dan al gevonden. Regelmatig wordt het zakelijk emailadres gebruikt voor de aanmelding in mijn lijst. Hierdoor weet ik de domeinnaam al en ga ik de website bekijken.
7. Nu ga ik uit mijn lijst de juiste mensen bellen
De mensen met de hoogste score qua interesse bel ik als eerste. Ik bel ook mensen met een lagere score om uit te vinden of ik mijn aanbod kan verbeteren. Hoe ik ze nog beter kan helpen met betere informatie.
Mijn vraag in dit telefoongesprek is heel eenvoudig: “Je hebt de informatie over … ontvangen. Heb je hier nog vragen over of kan ik je daarbij helpen?”
Dit is bijna altijd voldoende voor een interessant gesprek.
Hier leer ik veel over mijn potentiële klanten omdat ik van hen zelf hoor wat ik kan verbeteren. Andersom geldt dat ik in deze fase deze ondernemer verder kan helpen met online zichtbaar worden.
Soms kan ik enkele eenvoudige vragen direct beantwoorden of ik kan toelichten wat het strategisch consult voor hen kan opleveren.
Ik help mijn potentiële klanten het beste door ze te blijven volgen en opvolgen. Ik blijf contact houden, tenzij ze natuurlijk specifiek hebben gevraagd om dat niet meer te doen.
Zij hebben een probleem waar ik ze goed bij kan helpen.
Als ik ze als klant ga helpen, dan weet ik dat zij met hun bedrijf gaan groeien. Dat ze online zichtbaar worden. Dat is wat ze graag willen, maar ze niet weten hoe. Ik weet dat wel. Ik kan hen daarbij helpen en dus volg ik ze op de voet.
Heb jij ook een hekel aan koud bellen met potentiële klanten?
Helpen deze zeven stappen jou om het nabellen van leads anders te doen?
Laat het me weten en reageer hieronder.
Welk systeem gebruik jij hiervoor?
Active Campaign http://activecampaign.com