Kritiek of compliment – wat raakt je meer

Door Erno Hannink | Branding

mrt 27

Als je meer in beeld bent dan krijg je ook meer kritiek, positief en negatief. Ook van mensen die je niet goed kennen. Kritiek ontvangen van iemand die ik niet ken raakt mij meer dan kritiek van mensen ik wel ken.

Isabelle Langeveld vertelt op Carrieretijger over feedback:

Mensen leren vaak veel meer van duidelijk commentaar op werk dat ze goed hebben gedaan, dan van kritiek op fouten. Positieve feedback is heel motiverend. Je kunt de ander vragen of je “in de toekomst nog meer van hetzelfde gedrag mag zien”. Daarmee is feedback geven een goede techniek om anderen te beïnvloeden.

You are Beautiful

Daar houd ik van positieve feedback waarmee je mensen kunt motiveren.

Twee reacties via Twitter van de afgelopen 2 weken. Waar denk je dat ik het meeste door geraakt werd?

Kritiek

Compliment

Formule voor het geven van feedback

  1. Beschrijf veranderbaar gedrag
  2. Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf hebt gezien of gehoord
  3. Gebruik een ik-boodschap
  4. Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft
  5. Laat je gesprekspartner reageren
  6. Vraag om het gewenste gedrag
  7. Verken samen oplossingen of achtergronden

Isabelle geeft ook uitleg over feedback ontvangen – net zo lastig als feedback geven.

Wie feedback krijgt, heeft de neiging in de verdediging te gaan. Dat is zinloos. Je hoeft je niet te verdedigen want als de ander op een goede manier feedback geeft, uit hij zijn gevoel met een ik-boodschap. Daar kun je niet over discussiëren, want jij kunt niet beïnvloeden hoe degene die jou feedback geeft zich door jouw gedrag moet voelen.

Je kunt wél overwegen je gedrag te veranderen zodat jouw gedrag geen negatieve emoties oproept. Maar, je mag altijd de ruimte vragen om weinig met de feedback te doen. De ander probeert jou te beïnvloeden, en dat is zijn goed recht. Het is jouw recht om er niet in mee te gaan.

De belangrijkste voorwaarde is dat je je open stelt voor feedback. Dat doe je door:

  1. Actief te luisteren
  2. Om toelichting te vragen
  3. Waardering te tonen
  4. Na te denken over de feedback
  5. Iets te doen!

Ik probeer de stappen volgen maar het valt niet altijd mee. Zo heb ik de zender van de bovenste tweet gevraagd om een toelichting:

dank je wel voor de feedback – waarom/hoezo niet?

Hopelijk krijg ik deze toelichting nog zodat ik kan kijken of ik er iets aan wil/kan veranderen.

Update 28 maart
Via Twitter kreeg ik de volgende toelichting:

ik heb veel gehad aan je boek, daarom waren mijn verwachtingen hoog, ik had veel tips en adviezen van u deskundig man verwacht

je tweet over muppets, werwarming en eikenbomen, stay with your core business! Bijna al je tweets beginnen met n “@” #feedback

Blij met de uitleg want nu kan ik beslissen of ik mijn tweets ga veranderen. Antwoord is neen.

Uitleg:
Ik houd van tweets die beginnen met @ – twitter is de ultieme online conversatie, contact maken. Twitteraars die alleen maar tips en RTs versturen en geen conversatie hebben (beginnen met @) volg ik zelf nauwelijks. Mijn kernonderwerp vind je vooral in mijn blog en Facebookpagina – daar is de focus en langere artikelen. Twitter is voor gesprek.
einde update

En dan nog iets.
Is het zo dat je in een column ongezouten kritiek mag rond strooien?
Zie deze column van Cor Hospes Ik heb lekker de langste, waarin hij een aantal bekende Nederlanders persoonlijk kritiek geeft. Als daar dan op gereageerd wordt op Facebook, doet Cor dit af met “tis een column. je weet wel….”

En jij?
100 mensen hebben gezien wat jij hebt gedaan. 89 mensen zeggen niets, 10 mensen geven je een compliment, 1 persoon geeft kritiek. Waar gaat jouw aandacht naar uit?
En wat levert het beste leermoment op voor jou?

Creative Commons License photo credit: Studio Amore

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Comments are closed