Tijdens mijn bezoek aan Viisi, voor het gesprek met Tom van der Lubbe, maak ik voor het eerst kennis met hoe Holacracy werkt in de praktijk. Tom vertelt over de rollen en cirkels in het bedrijf en ik ben bij een overleg en ervaar hoe het gaat met de facilitor en de secretaris en met de structuur van het overleg.
De manier waarop wordt gewerkt bij Viisi, de gedelegeerde verantwoordelijkheid met Holacracy, zie ik als een interessante structuur voor een aantal klanten met wie ik werk.
Zoals vaker bij mij, begint de verdieping in dit onderwerp met boeken lezen. Allereerst begin ik in het boek Holacracy van Brian Robertson, waarin Brian de oorsprong en de structuur uitlegt. Enkele dagen later ontvang ik het boek Getting Teams Done van Diederick Janse en Marco Bogers.
Van dit laatste boek leer ik snel meer over de theorie en de praktijk aan de hand van een verhaal. Een onderdeel dat mij opvalt in het verhaal gaat over deadlines. Dit is iets wat mij al langer bezig houdt, deadlines en doelen. Zoals ik al eerder heb verteld heb ik omzetdoelen losgelaten. Ze helpen mij niet, ik word er vooral onrustig van.
Het bijzondere is dat een deadline en andere doelen op een bepaald moment worden gekozen en dat vanaf dat moment alle acties worden gekoppeld aan de deadline of het doel.
In verschillende functies en ook in mijn eigen bedrijf heb ik meegemaakt dat er aan het einde van het jaar wanhopig wordt gekeken naar het omzetdoel. Hoe gaan we dat in die laatste maanden nog realiseren? Herken je dit?
Datzelfde geldt voor de deadlines in het verhaal van Getting Teams Done. Misschien herken je het ook in jouw bedrijf: deadlines worden gekozen en we houden elkaar en de klanten ermee voor de gek.
De kunstmatige doelen voor een bepaalde omzet in een jaar of een deadline worden bedacht en gaan vanaf dat moment een eigen leven leiden.
De werkelijkheid
Je hebt geen idee wat er het komende jaar of tijdens de duur van een project gaat gebeuren. Zo gebeuren er dingen waar je zelf geen invloed op hebt.
Soms haakt een klant af, stopt een medewerker of gaat een leverancier onverwacht failliet. Soms krijgt een klant veel meer opdrachten dan verwacht. Mogelijk stuit je op een aantal nieuwe klanten via een andere klant. Onverwacht krijg je de gelegenheid om ergens te spreken en komen daar potentiële klanten uit. Dit had je niet voorzien op het moment dat je je doel vastlegde.
In de theorie is een doel handig als een soort richtpunt om naartoe te werken.
In de werkelijkheid zijn er enorm veel onzekerheden.
Wil je op de hoogte zijn van de status van de projecten van je team of wil je geloven dat een deadline wordt gehaald?
Wil je weten wat er speelt bij je klanten en potentiële klanten of wil je vasthouden aan een omzetdoel en zoekt je team maar uit hoe ze dit realiseren?
Een belangrijk punt uit het boek van Getting Teams Done is dat we werken met de realiteit en dat we door overleg elkaar continu informeren over de status. Continu inzicht hebben in de status van projecten en klanten geeft mij meer vertrouwen dan een deadline. Dat geeft mij meer rust.
Wil je meer leren over Holacracy en zien of dit een goede structuur is voor jouw bedrijf? Luister dan de podcastaflevering met Tom van de Lubbe en lees het boek Getting Teams Done.
Wil je het een keer meemaken in de praktijk, maak dan hier een afspraak bij Viisi.