Kwaliteit vs kwantiteit 2 – Plant many seeds Guy Kawasaki

De afgelopen weken viel me iets op, het gaat over kwaliteit vs kwantiteit. Lang was ik van mening dat kwaliteit veel belangrijker is dan kwantiteit. Als je een lijst van potentiële klanten hebt van de juiste kwaliteit, dan heb je altijd werk. Ik begin toch te twijfelen. Kwantiteit is zeker van belang. Misschien wel het belangrijkste.

Deel 2 in deze serie over iemand die ik al geruime tijd volg en duidelijk gaat voor kwantiteit in social media, Guy Kawasaki. Deel 1 ging over Rebecca Black met de “worst song/clip ever” Friday.

Guy Kawasaki is de mede-oprichter van Alltop.com, een “online magazine rack” van populaire onderwerpen op het web, en oprichter van Garage Technology Ventures. Eerder was hij de chief evangelist van Apple. Kawasaki is de auteur van 10 boeken waaronder zijn nieuwste boek Enchantment, Reality Check, The Art of the Start, en The Macintosh Way.

Guy Kawasaki

Met veel waardering volg ik zijn artikelen, tips en tweets. Zo heeft hij mijn presentaties aangescherpt met 12/20/30 Rule of Powerpoint, zijn manier van presenteren, hoe je een Web 2.0 bedrijf kunt beginnen (Truemors) voor weinig geld, en meer.

Wat heeft Guy te maken met kwaliteit en kwantiteit? Bekijk zijn 10 tips voor Twitter eens: 10 tips voor marketing van je bedrijf op Twitter van Guy Kawasaki
Een aantal van de omstreden tips:

Send @ messages to the smores (social media whores). They probably won’t answer you, but that’s okay. All you want to do is appear like you have a relationship with them to enhance your credibility. The theory is, “If she is tweeting with @scobleizeer, she must be worth following.” Bull shiitake logic, admittedly, but it helps. To bastardize what a famous PR person once told me, “It’s not who you know. It’s who appears to know you.”

Get people to help you. Use ghost tweeters (i.e., ghost writers) to do outbound tweeting. Never use a ghost to respond to Direct Messages or “@ questions” people send you. Guy says there’s an 80% probability that he will respond to an “@ message” or a DM, except at 3 am PST.

Repeat your tweets. According to Guy, “We repeat each tweet 4 times. Each time we tweet, something gets an average of 600 click-throughs regardless of how many times we tweet it. If we had stopped at one tweet, we would have limited the potential of that tweet to 600 visits, instead of 600 x 4 visits” to the site where the link leads. (Remember, many many site owners are getting the benefit of the visits from these multiple tweets, not necessarily Guy’s sites.) He went on to point out that mainstream media, such as CNN, repeats their news every hour because they know that people are not listening every minute of the day.

Follow everyone who follows you. When I first started on Twitter, Robert Scoble told me to follow everyone who followed me. “But why, Robert, would I follow everyone like that?” The answer is that it’s courteous to do so and because when you do, some people will respond to you and eveyone who follows them will see this—which is more exposure for you.

Wil je meer van zijn Twitter tips lezen 10 Tips I Got from Guy Kawasaki at CES, Looking for Mr. Goodtweet: How to Pick Up Followers on Twitter, Twitter Cluelessness

Ondertussen heeft Guy meer dan 85.000 tweets verstuurd, 328.000 volgers en volgt hij er 305.000.

In deze video geeft hij het advies om vooral veel zaadjes te planten. De oude marketing is dat je een paar zaadjes plant en je hier veel zorg aan besteed. In de nieuwe marketing geldt dat niet meer volgens Guy. Jij vertelt je verhaal aan Lonelyboy25 en hij vertelt het aan 20 vrienden, en zij weer en zo verder. Je hebt geen A-listers nodig om een succes van je bedrijf, lancering, product, boek… te maken.

Duidelijk is dat Guy Kawasaki gaat voor kwantiteit van connections in sociale netwerken. Dat de kwaliteit van zijn producten hoog zijn is ook belangrijk. Zijn boeken zijn zeer waardevol, en hij heeft veel interessante tweets als je van weetjes houd. Hij deelt zijn ervaringen.

#qualityvsquanity 0-2

Serie kwaliteit vs kwantiteit:

Dit is de gehele presentatie Creating Enchantment van Guy Kawasaki bij Stanford University’s Entrepreneurship Corner

En wat is voor jou het belangrijkste op de sociale netwerken, Kwaliteit of Kwantiteit van het aantal contacten?

credit foto: Thomas Hawk

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.