Laat de klant naar jou komen ook voor jou?

boek-laat-de-klant-naar-jou-komen-100-166Mogelijk heb je al gehoord van mijn boek. Het is geschreven en afgelopen vrijdag in de definitieve opmaak naar de drukker gestuurd. Jippie. Nog maar een paar weken en het ligt in de boekenwinkel. Nu kun je het al bestellen via de digitale boekenwinkel http://bit.ly/boekeh.

Graag geef ik je een samenvatting van het boek.

Voor de lezers van de nieuwsbrief heb ik nog iets extra’s gedaan. Zij maken kans op een van de 5 exemplaren van mijn boek die ik weggeef.

Waarom dit boek?

Mijn site ErnoHannink.nl staat vol met tips over hoe jij een blog kunt opzetten, welke plugins handig zijn, en andere slimme blog middelen. Verder vind je er tips over nieuwsbrieven en online netwerken. Tips over hoe jij klanten kunt krijgen via het web. Allemaal tips verspreid in ongeveer 150 artikelen.

Wil je nu aan de slag om een klantenmagneet te worden dan kun je deze artikelen gebruiken. Minder handig is dat ze allemaal verspreid staan over de site. Je kunt alles vinden, maar waar je moet beginnen kan handiger. Een boek waarin deze tips zijn verwerkt en alles in een logische volgorde staat dat lijkt mij handig.

Verder hoop ik natuurlijk dat het boek mijn expertstatus verstevigt en er bijvoorbeeld presentaties uitkomen.

Tijdens een presentatie eind 2008 kwam ik in contact met mensen van A.W. Bruna. Eerst heb ik ze een aantal tips gegeven voor boeken die interessant zijn om uit te brengen in Nederland. Daarna heb ik vertelt dat ik zelf eigenlijk ook een boek wil uitgeven. Na een uitleg van mijn idee over dit boek en een voorstel op een A4 hebben we er samen aan gewerkt om het boek bij de drukker te krijgen.

En het is gelukt 🙂

Met dit boek op je buro kun je geleidelijk werken aan jouw bekendheid op het web. Door zinvolle artikelen te schrijven en te verspreiden gaan mensen je zien als expert. Je wordt een klantenmagneet.

Het voorwoord is geschreven door Laura Babeliowsky. Met Laura zet ik ieder jaar het Social Media Event op zo helpen wij zelfstandigen om social media in te zetten zodat ze meer klanten kunnen krijgen. Uitgelegd door professionals en direct samen er mee aan de slag in groepjes.

Voor wie is dit boek

Het boek is bedoeld voor de zelfstandige professional – het boek heeft als ondertitel “klanten krijgen via internet voor de ZZP-er”. Je hebt al een website of niet. Je hebt al wat gedaan aan promotie of niet. Een ding staat vast je wil meer klanten krijgen en je hebt net als ik een hekel aan koude acquisitie zoals koud bellen, canvassen, direct mail, advertenties..

Waarom heb ik er een hekel aan? Het kost enorm veel tijd en/of geld en levert zo weinig zichtbare resultaten op. Wat voor mij nog meer mee telt is dat je veel mensen lastig valt met jouw boodschap die daar niets mee hebben. Neem nu direct mail. Bij een zeer hoge positieve score van 17% val je nog steeds 83% mensen lastig met jouw boodschap. Dat wil ik niet.

Alleen maar marketing voor mijn bedrijf waarvoor mensen zelf toestemming geven, dat is wat ik wil. Dit bedacht ik me in 2006 toen ik fulltime voor mezelf begon. En het is gelukt. Sinds de start geen advertentie geplaatst, niet aan koud bellen gedaan, geen mail verstuurd aan mensen die ik niet ken.

Toch krijg ik klanten. Ze bellen mij op en willen graag een product van mij afnemen. Als vanzelf. En nu jij.

Meer klanten met minder

Het eerste deel van het boek gaat over marketing. Hoe zet je jezelf in de markt. Wie is je meest favoriete klant en waar vind je de doelgroep. Maak een merk van jezelf of tenminste van jouw bedrijf. Wees consistent, zorg altijd voor dezelfde uitstraling zodat jouw ideale klant je makkelijk kan herkennen.

Ontwikkel je eigen marketingboodschap – 1 zin. In deze boodschap geef je antwoord op de volgende vragen:

  • Wie help ik?
  • Wat is hun probleem?
  • Hoe los ik dat probleem op?
  • Wat levert het de klant op?

Wees ook opvallend anders, in het boek noem ik 2 zeer interessante voorbeelden Chris Guillebeau (http://chrisguillebeau.com) en Gary Vaynerchuk (http://garyvaynerchuk.com). Ondernemers die zich onderscheiden en veel plezier hebben in wat ze doen.

Om er voor te zorgen dat je wordt gevonden door jouw klant op het juiste moment moet je scoren in de zoekmachines. Iedereen zoekt op dit moment naar een oplossing voor zijn of haar probleem in Google. Wat je wilt is op de 1e positie staan als jij de juiste oplossing hebt voor het probleem van de zoeker. Hiervoor gebruik je social media.

Scoor je goed dan ben je een autoriteit. Daarvoor geef je online je kennis weg. We gaan de kennis nu online publiceren in een weblog.

Gevonden worden door je doelgroep

Een weblog is een handig middel waarmee je snel teksten (artikelen) online kunt publiceren. Je hoeft niet of nauwelijks verstand te hebben van HTML en andere internet dingen. Sites als WordPress.com en Posterous.com maken het je wel heel erg makkelijk om er voor te zorgen dat jij online een expert wordt.

Met een beetje meer handigheid of met hulp koppel je een weblog aan je eigen site. Dit doe je bijvoorbeeld met de oplossing van WordPress.org
Het is de oplossing voor mij die ik gebruik sinds 2005, met succes. Waarom zou je kiezen voor een koppeling van weblog en website:

  • Geen tijd om 2 sites bij te houden en te promoten
  • Je wilt gelijk je website vernieuwen
  • Met de updates in je weblog neemt de populariteit van je website ook toe
  • Je wilt één uitstraling op het web

Voordat je begint met de installatie van WordPress of andere blogsoftware onderneem je eerst deze stappen:

  1. Maak een indeling – maak een lijst met onderwerpen waarover je wilt bloggen en voeg daarna al deze onderwerpen samen in ongeveer 10 categorieën.
  2. Naam – bedenk een naam voor je blog. Schrijf meerdere namen op en test ze daarna of de domeinnaam nog vrij is. Doe dit niet in Google maar bij je eigen hostingbedrijf of bijvoorbeeld bij www.yourhosting.nl.
  3. Schrijf een goed tagline op – de tagline komt onder de titel en beschrijft duidelijk waar dit blog over gaat.

Dan volgt de installatie van de blogsoftware bij je hosting. Vul de instellingen in en maak de nodige pagina’s aan zoals:

  • over mij / about pagina (voorbeeld www.brigittevantuijl.nl/over-brigitte/)
  • contact pagina (voorbeeld www.streamconsult.nl/contact/)
  • disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Reactiebeleid
  • 404 pagina – ‘pagina niet gevonden’ foutmelding (voorbeeld www.mamaloe-coaching.nl/404)
  • Archief / sitemap – handig voor de bezoeker en goed voor de zoekmachine
  • Abonneren op jouw artikelen / nieuwsbrief – waarom zouden ze zich abonneren en wat mogen ze verwachten.
  • De beste artikelen
  • Diensten / producten pagina
  • Aanbevelingen / testimonials

Je artikelen gaan vooral over je doelgroep. Schrijf over hun problemen en hoe ze deze kunnen oplossen. Elk artikel een nieuw probleem met daarbij de passende oplossing. Dit is dus meestal niet een dienst of product van jezelf maar praktische kleine dingen waar ze zelf mee aan de slag kunnen.

Wil je gevonden worden op bepaalde steekwoorden schrijf er dan artikelen over. Zorg dat het steekwoord in de titel staat en in de URL van het artikel. Laat het steekwoord nog eens terugkomen in een kop, in de eerste alinea en in een opsommingslijst. Gebruik ook synoniemen van het steekwoord.

Gebruik links in je tekst die verwijzen naar andere sites. Dit zijn sites waar je doelgroep meer informatie kan vinden. Gebruik dan niet de tekst ‘klik hier’ maar maak duidelijk waar de link over gaat. Gebruik ook de link-title zodat je als bezoeker meer informatie krijgt over waar je heen gaat als je op de link klikt.

Door zinvolle artikelen voor je doelgroep te schrijven krijg je meer bezoekers. De zoekmachines zullen je dan vanzelf beter gaan plaatsen. Heb vooral aandacht voor je bezoeker dan volgt de zoekmachine vanzelf.

Voor een nog betere blog een aantal WordPress hulpmiddelen waarmee het makkelijker wordt:

  • Enhanced WP Contact Form
  • Google XML Sitemaps
  • Headspace2
  • Photodropper
  • Redirection
  • Robots Meta
  • Sociable
  • Subscribe To Comments
  • WP-DBManager
  • Yoast Breadcrums

Contact met je doelgroep

Als je een website en weblog hebt en je schrijft goede artikelen voor je doelgroep dan krijg je steeds meer bezoekers. Mensen gaan je steeds meer zien als expert. Om je artikelen te lezen moeten ze steeds terug komen naar je site of gebruik maken van RSS.

Jij als schrijver hebt eigenlijk nauwelijks controle over wanneer ze je artikel lezen. Soms wil je dat ze een promotie, bijvoorbeeld van je evenement snel lezen. Verder is het zo dat jouw favoriete klant 7-10 keer contact met je heeft gehad voordat ze voldoende vertrouwen hebben om een dienst van je af te nemen. De e-mail inbox werkt hier heel effectief. Als je tenminste zinvolle nieuwsbrieven schrijft waar je doelgroep op zit te wachten.

Eigenlijk is het belangrijkste doel van je weblog; nieuwe bezoekers uit de zoekmachine te trekken. De belangrijkste vervolg-actie op je site is dat mensen zich gaan abonneren op je nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief ploft iedere week of iedere maand in de inbox van jouw doelgroep. Jouw abonnees zijn de mensen die het meeste vertrouwen in je hebben.

Mijn favoriete nieuwsbrief diensten zijn: AWeber.com (aff) en www.Autorespond.nl (aff). AWeber is Engels en Autorespond is volledig Nederlands. Met beide diensten kun je een nieuwsbrief versturen maar ook automatische berichten bij aanmelding (autoresponder).

Deze diensten zijn noodzakelijk als je zakelijke nieuwsbrieven wilt sturen. Een nieuwsbrief met Outlook dat werkt bij meer dan 50 abonnees nier meer efficiënt.

Test zelf wat een goede dag is om je nieuwsbrief te sturen. Bij AWeber worden de meeste nieuwsbrieven op dinsdag, woensdag en donderdag verstuurd. Als je een goede nieuwsbrief stuurt dan mag je toch verwachten dat meer dan 70% van je abonnees jouw nieuwsbrief opent.

Maak gebruik van copywriting om je onderwerp regel zo te maken dat meer mensen je nieuwsbrief gaan openen en lezen. Kijk hiervoor eens naar de titels op succesvolle bladen. Welke titels op de omslag trekken je aandacht en wil je lezen. Probeer dit te gebruiken bij het schrijven van je eigen titels.

Maak de opmaak van je nieuwsbrief niet te ingewikkeld. Kies zoveel mogelijk voor de ‘platte tekst’ uitvoering. Dan weet je zeker dat deze zo gelezen wordt zoals jij deze ook hebt verstuurt.

Middenin je doelgroep

Het laatste deel gaat in op de verschillende sociale netwerken. De belangrijkste online netwerken voor een zelfstandige in Nederland zijn:

  1. LinkedIn (www.linkedin.com)
  2. Twitter (www.twitter.com)
  3. Facebook (www.facebook.com)
  4. YouTube (www.youtube.com)
  5. Hyves (www.hyves.nl)
  6. Mindz (www.mindz.com)

Als het je allemaal wat te veel wordt. Geen punt. Niet alles hoeft af in een dag. Begin bij LinkedIn. Het profiel volledig invullen kost je ongeveer een halve dag. Zeker als je het boek er bij hebt 🙂

Vul de profielen zo volledig mogelijk in. Plaats ook altijd een foto van jezelf met zoveel mogelijk je hoofd in beeld. Dit geeft meer vertrouwen. Verwijs ook altijd naar je blog als thuisbasis en vermeld overal je marketingboodschap. Zo krijg je branding op al deze netwerken die telkens naar dezelfde bron verwijzen.

Een belangrijke bron voor het deel over LinkedIn is het succesvolle artikel 27 tips voor een succesvol profiel in LinkedIn op ErnoHannink.nl. (https://ernohannink.nl/27-tips-voor-een-perfecte-profielpagina-in-linkedin-om-klanten-te-krijgen/)

Voor Facebook en YouTube heb ik nieuwe artikelen geschreven en deze uitgewerkt in het boek. Facebook is de internationale versie van Hyves zeg maar. Deze site krijgt steeds meer Nederlandse leden. Een site waar de gemiddelde leeftijd wel hoger ligt dan Hyves.

Waarom YouTube denk je misschien. Naast dat het een site is vol met leuke, grappige, idiote video’s en clips is het ook een sociaal netwerk. Verder kun je video steeds makkelijker gebruiken om meer te laten zien wie je bent. Hoe werkt je dienst, of product. Laat klanten aan het woord. Een handige digitale camera als de Kodak Zi8 zijn niet duur en plaatsen de video eenvoudig op YouTube.

Twitter heb je vast al wel eens van gehoord of je gebruikt het al. Je kunt er veel meer bereiken dan alleen te zeggen dat je gaat slapen of eten. Zo kun je links naar je eigen blogartikelen plaatsen zodat je meer bezoekers krijgt. Links naar andere artikelen plaatsen die interessant zijn voor je doelgroep. Vragen stellen als je hulp nodig hebt. Vragen beantwoorden van je doelgoep. Het is een middel waar jouw doelgroep ook makkelijk jouw verhaal kan delen. Vul je bio in en plaats een pasfoto. Twitter met je eigen naam en niet je bedrijfsnaam. Twitter is persoonlijk.

Ik heb eigenlijk nog veel meer tips, maar het artikel wordt te lang 🙂 Nog meer lezen van het boek? Blader dan door de PDF met enkele pagina’s en de inhoudsopgave (http://laatdeklantnaarjoukomen.nl/indruk-van-het-boek-door-deze-pdf/).

Wil je dit boek helemaal lezen? Bestel het dan nu via http://bit.ly/boekeh. Help mijn in de top 100 op managementboek.nl 🙂

Word online zichtbaar

Ontvang deze E-mail succes mindmap en checklists

e-mail lijst checklist

Lees ook het artikel Meer klanten met de tool die weinig mensen goed gebruiken.

"Disclosure of Material Connection: Some of the links in the post above are "affiliate links." This means if you click on the link and purchase the item, I will receive an affiliate commission. Regardless, I only recommend products or services I use personally and believe will add value to my readers. I am disclosing this in accordance with the Federal Trade Commission`s 16 CFR, Part 255: "Guides Concerning the Use of Endorsements and Testimonials in Advertising."

Comments

  1. Beste Erno,

    Ik heb meteen het boek besteld; zag toen dat ik kon meeloten voor een gratis exemplaar. Het is heel fijn dat dit boek geschreven is. Wat het vooral interessant maakt is de combinatie van marketingtips met technische en praktische informatie. Je weet dat je de meest recente kennis op dit gebied aangereikt krijgt, wanneer je dit boek leest. Daarmee kun je zelf aan de slag gaan en weet je precies wat handig is om te doen. Het verhaal komt van iemand die het in de praktijk heeft gebracht en daarmee een succesvol bedrijf heeft opgebouwd. Dat geeft vertrouwen.

    Succes, Welmoet Babeliowsky

  2. Hoi

    Eerst en vooral een dikke proficiat!

    Ik wou het boekje ook al reserveren maar helaas lukt me dat niet als Belgische klant bij managementboek.nl. Is er nog een andere manier?
    Als ik het gelezen heb, schrijf ik er graag een recentie over op mijn blog.

    Groetjes
    Jan

  3. olayya says:

    Toooooooooooooooooooooooooooop

Trackbacks

  1. […] Deze blogartikel was vermeld op Twitter door vrouwencoach, Pim Posdijk. Pim Posdijk heeft gezegd: Reading: "Laat de klant naar jou komen ook voor jou? | Erno Hannink" ( http://bit.ly/5cgj3 ) […]

  2. […] artikel verscheen eerder op ErnoHannink.nl Interessant? Deel het met […]

Geef jouw mening

*