Een lange pagina in je website met veel informatie over je product of dienst geeft altijd een beter resultaat dan een korte pagina. Dat had je zeker niet verwacht he.
Je kent ze vast. Die pagina’s met grote rode koppen. Ze staan vol met geel gemarkeerde tekst. Een handtekening en blinkende pijlen. Je hebt ze vast wel eens gelezen.
Wat dacht je toen? “Daar koopt toch niemand iets?”
Maar het is echt een goede automatische verkoper die 24 uren per dag en 7 dagen per week voor je aan de slag is.
Deze lange pagina’s vol met tekst is niets nieuws. Lange tijd geleden ontdekten succesvolle copywriters als Gary Bencivenga en Gene Schwartz al dat “the more you told, the more you sold.”
De opmaak met grote koppen en geel gemarkeerde tekst werkte opvallend goed. Voor de lezer was het gemakkelijk om de tekst te scannen. Zo kon zij snel beoordelen of het product haar probleem oplost. Als het antwoord ja is, kan ze terug naar het begin en lezen of alle vragen beantwoord worden en alle bezwaren worden weggenomen.
Als ze het probleem maar (snel) genoeg opgelost wilde hebben, en de tekst haar zorgen weg nam, werd er gekocht.
Uit ervaring weet ik dat steeds meer ondernemers proberen zo min mogelijk tekst op een pagina te zetten. Met zo min mogelijk woorden proberen ze het product te verkopen. Het liefst ook nog veel beeld er bij.
Vaak wordt er gezegd; de bezoeker, de potentiële klant, heeft geen tijd meer tegenwoordig. Ze zijn gewend aan korte teksten, ze scannen en lezen geen lange teksten meer.
Recente studies lieten zien dat ruim 50% van de potentiële klanten niet tot koop overging omdat de websites niet de vragen van de klant beantwoorden (zie gebruikte bronnen).
Als jij nu als een van de weinigen werkt met teksten met veel informatie. Teksten publiceert waarin je de bezwaren van je potentiele klant wegneemt. Teksten waarin je alle vragen probeert te beantwoorden die je maar kunt bedenken over je product.
Dan heb jij, als een van de weinigen, wel succes
Een tekst lang maken omdat die lang moet zijn heeft geen zin. Als een artikel geen nieuwe informatie geeft maar meer van het zelfde is de tekst al snel te lang. Want de tekst is saai.
Een lange tekst verdient aandacht in een goede opdeling. Kopjes, lijsten en korte alinea’s zorgen voor een scanbare tekst. Afbeeldingen en andere media als audio en video kunnen de tekst verder ondersteunen.
Eigenlijk is al je contact met je doelgroep, dus via de nieuwsbrief, in je blog en op je website één lange tekst. Samen moeten ze er voor zorgen dat alle vragen worden beantwoord en bezwaren worden weggenomen.
In het bijzonder op de pagina’s die gaan over je product of dienst. Hier vertel je zo uitgebreid mogelijk wat het oplevert. Welk probleem het product oplost. Alle vragen die al eens aan je gesteld zijn beantwoord je hier. Alle vragen die nog niet aan je zijn gesteld beantwoord je ook. Alle bezwaren worden behandeld.
De artikelen in je weblog hoeven niet allemaal lange teksten te zijn. Het is goed om korte artikelen af te wisselen met langere artikelen. Korte artikelen om je doelgroep in je website te trekken. Langere artikelen om de bezoeker geintresseerd te houden.
Via de online tekst stelt de potentiele klant vragen door de pagina te scannen en te klikken op links. Als je het scannen en vluchtig doornemen van de tekst op jouw site niet mogelijk maakt. Als je niet voldoende links of antwoorden hebt dan wordt je site een slechte verkoper voor jou. Je kent ze wel, zo’n verkoper die maar niet jouw vraag direct beantwoord. Alsof zijn product jouw probleem niet oplost.
Hoeveel tekst heb je nodig?
Het is duidelijk, je hebt zoveel tekst nodig totdat alle vragen beantwoord zijn. Dit verschilt dus per aanbod en doelgroep. Wat de experts er over zeggen:
Bob Bly zegt dat de lengte van je tekst afhankelijk is van 3 dingen:
Joe Sugarman zegt dat er 2 factoren zijn waardoor meer tekst nodig is:
Michael Fortin geeft 4 categorieën waarvoor telkens meer tekst nodig is:
Het internet heeft een groot voordeel ten opzichte van print. Je kunt alles redelijk eenvoudig en voor weinig geld testen. Testen geeft namelijk de ultieme zekerheid wat voor jou werkt. Heeft jouw dienst meer of minder tekst nodig. Is jouw doelgroep gevoelig voor veel informatie.
Vraag het niet aan je doelgroep, want iedereen zegt dat ze geen lange teksten lezen. Test het want dan weet je het zeker. Testen wijst uit dat veel mensen de lange teksten wel lezen.
Je nieuwsbrief software heeft vaak de mogelijkheid om 2 verschillende versies te testen. Voor je website is er software te verkrijgen waarmee je kunt split testen of A/B testen.
Wie schrijft die blijft.
Wie test schrijft steeds beter.
Natuurlijk schrijven is niet voor iedereen eenvoudig. Kun je het leren? Ik denk van wel.
Als je het niet wilt leren maak je gebruik van goede copywriters.
Een voorbeeld van een leuke pagina met veel tekst om mijn bezwaren weg te nemen; Topless marketing and why you might be wrong van Havi Brooks.
photo credit: LucasTheExperience
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.