Een leeg hoofd

Door Erno Hannink | Keuzes

feb 26
een-leeg-hoofd

Vanochtend was ik weer eens vroeg wakker, vroeger dan normaal. Er gingen allerlei gedachten door mijn hoofd.

Gedachten over het vervolg van het 4B-evenement voor de deelnemers. De vraag ho ik dit evenement kan gebruiken voor klanten. Gedachten over het werven van nieuwe klanten en het doorzetten met de gekozen strategie, namenlijk het alleen via-via krijgen van klanten. Het lastige daarmee is dat het niet te voorspellen is wanneer de nieuwe klanten komen. Dus ging ik nadenken over het opvolgen van leads. Wat ga ik ze geven? Wat kan ik ze vragen? Hoe ga ik verder met de boekjes? Ga ik geld vragen voor de oudere boekjes, voor mijn managementboek?

Na tien minuten was ik er wel klaar mee, opnieuw in slaap vallen lukte niet. Ik ging dus mijn bed uit dus om mijn dag te beginnen. Zoals iedere ochtend wilde ik graag lezen, maar mijn gedachten dwaalden nog steeds af. Telkens moest ik weer opnieuw beginnen met lezen van een alinea.

Totdat ik besloot om in de praktijk te brengen wat ik had gelezen in het boek van Chris Thomson, Hyperfocus. Ik legde mijn boek aan de kant en begon met de actie die Chris gebruikt voor meer focus. Ik wilde mijn hoofd leeg maken, om me daarna weer volledig te kunnen concentreren op wat ik echt wilde doen.

Van mijn bureau pakte ik mijn notitieboekje, waarna ik opschreef wat er door mijn hoofd ging. Er ontstond een lijst van allerlei ideeën en acties.

Na een kwartier schrijven had ik de volgende lijst:

  • Boekjes € 5, alleen laatste twee gratis
  • Vorige kopers e-mail sturen met nieuwe boekje 
  • Opt in op de boekenpagina om bericht te krijgen wanneer er een nieuw boek uitkomt
  • Nieuwe leads via LinkedIn vinden
  • Lead van Inge benaderen
  • Organisatiestructuur invoeren bij bedrijven met een trainer
  • Samenwerkingspartner zoeken
  • Contact houden met Johanna
  • Podcastgasten benaderen en afspraken met ze plannen
  • Meer leren over beslissingen -> onderzoekplan maken
  • Boekjes op managementboek.nl, bol.com en amazon.nl (??)
  • Boekjes ISBN-nr 
  • Boekjes met harde kaft en ISBN-nr op de achterkant (zie Nooit af ??)
  • Contact opnemen met leads/gesprekken, blijf contact maken/aandacht geven
  • In de video’s klanten en podcastgasten in beeld, kort, krachtig, naar bedrijf toe
  • Pre logging food en exercise
  • PakAn nog een deelnemer vragen
  • Argo strategische communicatie bij wedstrijden/AVG
  • Gasten in de podcast die beslissingen onderzoek hebben gedaan
  • Gas op de podcast, kwaliteit
  • Km-plan lopen en vegan food-plan voor iedere maaltijd maken, sjabloon printen
  • Eye contact challenge — opzoeken ongemak 2 dagen
  • Vegan challenge weer vinden
  • Experimenteren voor betere beslissingen 
  • Ernohannink.nl/uitdagingen
  • Dagstage doen -> invullen/aanvragen om beslissingen te onderzoeken
  • Stecker café met neuroloog aanmelden € 10

En wat denk je? Het werkte echt. Mijn hoofd voelde een stuk opgeruimder en rustiger. Het lezen ging ineens wel. Als mij nog iets te binnen schoot vulde ik het aan in mijn boekje en ging ik vervolgens verder met lezen. Zo voegde ik nog een tiental punten toe en kreeg ik steeds meer rust in mijn hoofd om geconcentreerd en in flow te lezen. Ik werd niet meer afgeleid door de gedachten in mijn hoofd en onthield daardoor ook beter wat ik las.

Opgeruimd

Door het lezen van het boek Hyperfocus ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met het opruimen van mijn kantoor en mijn bureau. Het is nog niet klaar, maar mijn werkomgeving is al een stuk rustiger. Dit zorgt voor minder afleiding wanneer ik bezig ben met de drie belangrijkste acties voor vandaag.

De afgelopen avonden heb ik voordat ik naar beneden ging aan het einde van mijn werkdag mijn bureau voorbereid voor de volgende dag. Hiervoor ruim ik de spullen op mijn bureau weg en leg mijn notitieboekje klaar. De actielijst met de drie belangrijkste dingen die ik de volgende dag wil doen ligt open op het bureau.

Mijn boek en Kindle liggen klaar om te gaan lezen. Mijn journal-schrift ligt klaar om na het lezen op te schrijven wat mij bezighoudt. Daarnaast ligt op mijn bureau de iPad met het keyboard klaar om na het journaling te gaan schrijven voor mijn blog.

Een vast proces heb ik al langer en nu leg ik ook alles klaar om zo makkelijk mogelijk in dit proces te glijden wanneer ik mijn kantoor binnenkom en de dag begin. 

Hyperfocus en snipperfocus voor betere beslissingen

Het gehele proces om mijn hoofd leeg te maken helpt me om betere beslissingen en daarop actie te nemen.

Het boek Hyperfocus van Chris bestaat uit twee delen, hyperfocus en snipperfocus. Wil je ruimte hebben om goed te concentreren op een taak die je wilt afronden, dan is het goed om zoveel mogelijk ruimte vrij te maken voor deze taak, vertelt Chris.

Wil je ideeën verzamelen en aan elkaar koppelen voor een goede beslissing, dan is juist snipperfocus van belang, legt hij uit. Tijdens de snipperfocus doe je bewust andere dingen waarbij je niet hoeft na te denken, zodat je je gedachten de vrije loop kunt laten en bewust kunt afdwalen.

Wil je betere beslissingen nemen voor je bedrijf, gebruik dan snipperfocus om ideeën die je hebt aan elkaar te koppelen en gedachten te verwerken. Wil je de beslissingen omzetten in actie voor je bedrijf, gebruik dan hyperfocus.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.