Meer leiderschap door beter luisteren

meer-leiderschap-door-beter-luisteren
meer-leiderschap-door-beter-luisteren

Van nature zit het in me, luisteren. Na 260 afleveringen met meer dan 200 gesprekken met gasten en een paar honderd coachingsgesprekken heb ik beter leren luisteren. Het lijkt zo eenvoudig, maar nog steeds merk ik dat ik tijdens een gesprek meerdere keren bezig ben met een reactie in mijn hoofd of een volgende vraag terwijl de ander praat.

Na het zien van dit interview van Simon Sinek met Bob Chapman (kijk de video hieronder) realiseerde ik me het belang van luisteren voor leiderschap, de groei van het team en daarmee het bedrijf, en kwam ik tot de conclusie dat ik zelf nog beter wil leren luisteren.

Het is veel lastiger dan het lijkt, goed luisteren. Luisteren zonder een mening te vormen. Luisteren zonder bezig te zijn met een reactie in je hoofd. Niet wachten op een moment waarop je de ruimte krijg in het gesprek om je verhaal te doen. Luisteren en doorvragen.

In plaats van adviseren of jouw idee toevoegen (Karin Tenelius):

  • Reflecteer of geef terug aan de persoon of groep wat je opvalt;
  • Vat thema’s en patronen samen;
  • Benoem het klimaat of wat er gebeurt onder het oppervlak in de groep;
  • Benoem de positie of status in relatie tot het doel;
  • Stel coachingsvragen.

Enkele voorbeelden van lastige coachingsvragen (Karin) zijn:

  • Wat wil je bereiken met dit gesprek (doel)?
  • Hoe wil jij het hebben?
  • Welke alternatieven zie je?
  • Wat heb je nodig om [haar woorden]?
  • Wat ontbreekt er voor je om [haar woorden]?
  • Wat is essentieel voor je om [haar woorden]?
  • Wat houdt je tegen om [haar woorden]?
  • Wat kan de volgende (of eerste) stap zijn?
  • Hoe kun je [haar woorden] doen?
  • Hoe kun je voorwaarts bewegen?
  • Vertel meer over [haar woorden]?

(Uit Moose Heads on the Table (Karin Tenelius en Lisa Gill). Binnenkort kun je in de podcast luisteren naar een gesprek met Karin en Lisa.)

Leiderschap en luisteren

“Listening is at the source of all great leadership. It is a core skill, not only for leadership, but for all domains of professional mastery.”

Otto Scharmer van het Presencing Institute

Om het luisteren beter te ontwikkelen ga ik op advies van Karin meer het volgende doen:

  • Samenvatten en bevestigen wat ik heb gehoord: “Wat ik je hoorde zeggen was …. [woorden van de ander], klopt dat?”
  • Gevoelens spiegelen: “Ik kan horen dat je je … voelt.”

Daarnaast kan ik de MAP-stappen ontwikkelen uit het boek 4D leadership (Kindle) van Alan Watkins.

  1. Move (beweeg) je aandacht weg van je eigen denken en val terug in je lichaam en ademhaling.
  2. Appreciate (waardeer) de spreker, dit betekent hier dat je haar zonder voorwaarden positief benadert. Je hoeft het niet eens te zijn met wat ze zegt, maar je kunt het benaderen als haar kijk op de zaak en dat die kijk waar is.
  3. Play back (afspelen) de onderliggende betekenis.

Met de keuze om nog beter te worden in het luisteren ga ik een training volgen om beter te luisteren. De Openingstraining Harthorend van Binnenuit heb ik gevonden in mijn eerste onderzoek.

Heb jij goede ervaring met een cursus, workshop of training in luisteren? Ken je een goed boek over luisteren? Laat het weten in de reacties hieronder. Ik ben benieuwd.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.