Leiderschap ontdekken in een crisis #boekencast afl 2

Door Erno Hannink | Boekencast

mei 25

De naam Jack Welch heb je vast weleens gehoord. Misschien heb je net als ik een boek van hem in je kast staan. De CEO van General Electric die bekend stond als Nutron Jack.

Een van zijn middelen in de strijd om meer waarde te creëren voor het bedrijf en de aandeelhouders was om ieder jaar de onderste 10% uit het bedrijf te verwijderen. De mensen die het slechtste presteerden het afgelopen jaar werden zonder pardon de deur gewezen.

Het bedrijf werd onder de leiding van Jack Welch op papier steeds meer waard.

In diezelfde tijd was er een andere CEO die totaal tegen de markt in het beste uit de mensen haalde. De medewerker ging boven de aandeelhouder in zijn visie. Deze CEO betaalde zijn medewerkers veel meer dan het minimum en het marktgemiddelde. De opvolging van managementposities in het bedrijf gebeurde van binnenuit. De waarde van het bedrijf groeide in het begin niet zo hard als het aandeel van GE.

Het verschil in de waarde van het aandeel van deze twee bedrijven begint wanneer Jack Welch terugtreed en er een nieuwe CEO start. Het aandeel begint langzaam te dalen in waarde. De tactiek van Nutron Jack heeft er vooral voor gezorgd dat de medewerkers hun eigen positie gingen beschermen en niet bezig waren met het bedrijf als een geheel.

Terwijl, James Sinegal, oprichter en CEO van CostCo zorgde voor een hechte familie van medewerkers die samenwerken en alles voor elkaar en de klant over hebben. In het boek Leaders eat Last van Simon Sinek wordt het lange termijn effect van ‘People over Profit‘ op de waarde van je bedrijf duidelijk gemaakt. Het is niet alleen goed voor de medewerkers, maar ook voor de aandeelhouders.

Dit is een van de vele voorbeelden die Sinek beschrijft om goed leiderschap te laten zien.

Ons brein en leiderschap

Een interessant onderdeel uit het boek is de chemie in je brein en het effect op leiderschap. De chemische drijfveren: 

  • endorfine, 
  • dopamine, 
  • serotonine en 
  • oxytocine.

Endorfine en dopamine bewegen ons voorwaarts. Deze stoffen reageren goed op doelen en visie. Het helpt ons om te overleven in lastige tijden en om door te zetten wanneer we op zoek zijn naar voedsel of onderdak.

Serotonine en oxytocine zijn de stoffen die ervoor zorgen dat we willen samenwerken met anderen en mensen vertrouwen.

Goed leiderschap gaat over de balans van deze stoffen in ons brein. Een gezonde mix van voorwaarts bewegen, de wil om een doel te bereiken, samen met anderen. Het vertrouwen krijgen van mensen om de leider te zijn en om je te volgen door de lastige tijden.

Anderen of jezelf helpen

Een ander interessant inzicht van Sinek is dat de mensen die het meeste doen om anderen te helpen worden als vanzelf gezien als leider. Dit komt door de basisgedachten in ons brein dat iemand die goed is voor de anderen in de groep, is goed om te overleven als soort.

Terwijl sommige CEO’s vooral goed zijn in het veiligstellen van hun eigen beloning waardoor de mensen ze niet meer vertrouwen. Er zijn ondertussen genoeg voorbeelden van CEO’s die in deze coronacrisis vooral een focus hebben om eerst zelf te overleven. Wat dit doet met het vertrouwen van de medewerkers en het effect op de klanten gaan we de komende jaren ontdekken.

Sinek: Als we minder (geld, overschot) hebben, zijn we eerder geneigd om anderen te helpen. Als we meer hebben zijn we geneigd om dit te beschermen en minder te delen.

Goed leiderschap gaat vooral over de beslissingen in tijden van een crisis. Een keuze die helpt voor een betere toekomst van je bedrijf is om de cijfers in het plan op te offeren om mensen te behouden en niet de mensen opofferen (ontslaan) om de cijfers te halen.

Vertrouwen krijgen tijdens ontmoetingen

Het deel over echt contact in het boek is ook interessant rondom deze coronacrisis.

Als mens hebben we echt contact nodig met andere mensen. Niet via een scherm, niet via sociale media, maar fysieke ontmoetingen dichtbij elkaar. Dit contact is belangrijk om een band te ontwikkelen en het vertrouwen te krijgen van de ander (serotonine en oxytocine).

Wat betekent de anderhalvemetersamenleving die we nu aan het bouwen zijn voor het ontwikkelen van een hechte band en vertrouwen? Terwijl een crisis tegelijkertijd ook verenigd. Een crisis brengt ons als mensen meer samen. Ik merk dit zelf ook, zo is de band in ons gezin sterker geworden.

Twee jaar geleden ben ik bewust gestart met het bezoeken van mensen in mijn netwerk en om de coaching met ondernemers alleen te doen in ontmoetingen. Geen digitale of online coaching meer, maar alleen bij de ondernemer op kantoor of de ondernemer komt naar mij. Nu heb ik deze opzet door de coronacrisis moeten terugdraaien, maar ik voel de waarde en het belang van de ontmoeting met de ondernemer des te meer.

Een paar punten die ik leerde over goed leiderschap uit het boek Leaders eat last. In de tweede aflevering van de boekencast heb ik een gesprek met Tom van der Lubbe die andere punten uit het boek haalde.

Luister naar ons gesprek om nog meer te leren over leiderschap en Leaders eat last van Simon Sinek.

Leaders Eat Last Simon Sinek

De bespreking van dit boek is een experiment om te ontdekken of er interesse is voor boekbesprekingen die ondernemers verder helpen. Lees onderaan dit artikel wat je moet doen om vaker een boekbespreking als deze te ontvangen.

Luister hier naar opname van ons gesprek en de inzichten die wij haalden uit dit boek.

Boek bestellen

Wil je nog een boekbespreking om je bedrijf te verbeteren?

Laat het Tom of Erno weten. We zijn benieuwd naar je reactie wat je van deze boekbespreking vindt. Helpt het je? 

De boeken die we bespreken geven je inzichten en ideeën die je kunt gebruiken voor een duurzamer bedrijf.

Reageer hieronder als je een volgende bespreking wil horen.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.