De levens die je raakt

Door Erno Hannink | Impact beslissingen

dec 18

Het boek Everybody Matters dat ik las voor de Boekencast heeft veel indruk op me gemaakt. Wat ik eruit geleerd heb is dat je een bedrijf zo moet opzetten dat je continu laat zien (met acties) dat je echt om alle mensen geeft.

Je moet dus niet je bedrijf een familiebedrijf noemen en bij tegenslag, zoals corona, afscheid nemen van de eerste mensen, want dat doe je ook niet met je familie.

Auteur Bob Chapman is CEO van het bedrijf Barry-Wehmiller, waar dit boek vooral over gaat. Voor de verduidelijking van de cultuur die ze in het bedrijf willen ondersteunen, hebben ze een overzicht opgesteld met tien geboden.

De tien geboden van echt menselijk leiderschap:

  1. Begin elke dag met focus op de levens die je raakt.
  2. Weet dat leiderschap het rentmeesterschap is van de levens die je zijn toevertrouwd.
  3. Omarm leiderschapspraktijken die mensen elke dag veilig, gezond en voldaan naar huis sturen.
  4. Stem alle acties af op een inspirerende visie op een betere toekomst.
  5. Vertrouwen is de basis van alle relaties; handel dienovereenkomstig.
  6. Zoek naar de goedheid in mensen en erken en vier die dagelijks.
  7. Vraag van niemand meer of minder dan je van je eigen kind zou vragen.
  8. Leid met een duidelijk gevoel van gegrond optimisme.
  9. Herken de uniciteit van iedereen en pas deze toe.
  10. Meet succes altijd af aan de manier waarop je de levens van mensen raakt!

Deze ‘geboden’ klinken zo logisch, maar door ze op te nemen in mijn leven en mijn bedrijf realiseer ik me hoe bijzonder ze zijn en welk effect ze op me hebben. In het bijzonder het eerste gebod.

Focus op de levens die je raakt

Het is bijzonder om je dag te beginnen met een focus op de levens die je raakt. Dat is waar ik nu meer aandacht aan schenk in mijn dagelijkse journaling: dankbaarheid voor de levens die ik raak.

Welke levens raak ik zoal als ik terugkijk op afgelopen week?

  • M., mijn partner, mijn vrouw, de moeder van mijn kinderen. De dingen die ik doe met mijn bedrijf raken haar. Het bewust bezig zijn met mijn gezondheid raakt haar. Koken. Samen eten. Er zijn voor haar wanneer het lastig is.
  • Mijn dochter raak ik. Ze woont nog thuis en heeft een dak boven haar hoofd, een warme plek waar ze terecht kan. We eten samen. Lachen en stoeien regelmatig.
  • Mijn zoon raak ik. Al woont hij niet meer thuis, we praten regelmatig. Zijn kamer werd verbouwd afgelopen week met de bijbehorende vertraging en aanpassingen. Zijn vriendin werd positief getest op corona. Afgelopen weekend was hij thuis en aten we samen.
  • Mijn ouders raak ik. Ze vallen onder de risicogroep en zijn voorzichtig, waardoor ze maar weinig mensen zien. Ik bel regelmatig met ze en vandaag ga ik ze weer zien.
  • Else en Connie raak ik met het opvolgen van de wekelijkse doelen. Hiermee boeken ze gestaag vooruitgang op hun doelen.
  • Monique raakte ik met de coaching afgelopen week, met een focus op luisteren.
  • Rens raak ik door samen naar de merkstrategie voor de toekomst te kijken.
  • Marianne en Caby Kim raak ik door samen te kijken naar de stappen voor de komende maand en focus aan te brengen.
  • Gwen raak ik door anders naar de situatie te kijken en daardoor zelf meer ruimte te nemen.
  • Tom raak ik door de opname van de podcast en door bewust boeken te lezen.
  • Veel mensen in mijn netwerk heb ik de afgelopen week geraakt doordat ze mijn nieuwste boek ontvingen.
  • Karen en Joe raak ik door te luisteren en door vragen te stellen voor de podcast. Ik raak ze door ze een platform te bieden om hun expertise te delen.
  • Tom raak ik door de vragen voor de podcast, omdat hij door die vragen gemakkelijker kan laten zien waar hij goed in is. Ik raak hem door te delen welke marketing hij goed kan gebruiken.
  • De achttien freelancers die meededen aan het webinar heb ik geraakt, zoals Peter, Mariken, Ramon en May.
  • Kaily en Jeroen raak ik door met ze samen te werken aan de voorbereiding van de pubquiz.
  • De deelnemers aan de pubquiz raak ik door verbinding te stimuleren in een tijd waarin iedereen voor zichzelf traint.

Zij raken mij ook, door de liefde, warmte, connectie, inzichten en kennis die ik van ze krijg. 

Een focus op de mensen die je raakt geeft vervulling. De focus op de mensen die ik raak geeft me ook energie, waardoor ik nog meer ondernemers wil raken met mijn coaching.

Het is belangrijk dat ik een economisch gezond bedrijf bouw, maar door bewust de focus te hebben op de mensen die ik hierbij raak is winst ten koste van alles niet mijn drijfveer.

Dus niet winst ten koste van:

  • de pakketbezorgers; 
  • de maaltijdbezorgers;
  • de winst van de hotels en restaurants;
  • de gezinnen die betrokken zijn bij de toeslagenaffaire;
  • de mensen die snelle mode produceren.

Dit is de winst van de aandeelhouder die ten koste gaat van de medewerker of freelancer die wordt uitgeknepen. Dan kijk je vooral naar spreadsheets en houd je geen rekening met alle mensen die je raakt.

Ook deze impact erkennen

Zoals Willem Schramade in het laatste hoofdstuk in Duurzaam kapitalisme beschrijft kun je zelf iets aan doen aan de negatieve impact die het Angelsaksische denken met zich meebrengt. Begin bij de stappen die passen bij jou.

Zo raak ik met mijn beleggingen, mijn bankkeuze en de dingen die ik koop en eet ook veel levens, op een minder positieve manier. Door hier ook over na te denken, deze dingen te onderzoeken en niet weg te lopen voor de impact die ik hier heb, word ik er bewuster van, waardoor ik betere beslissingen kan nemen.

Begin elke dag met focus op alle levens die je raakt.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.