Link met vage vrienden voor meer klanten

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

nov 21

In de Intermediair een interessant artikeltje over een onderzoek aan de universiteit van Maastricht. Het onderzoek ging over de relatie tussen netwerken en je carriere. Ik denk dat het heel vergelijkbaar is met klanten krijgen.

futureofbirth conference
De 5 onderzoekers wilden graag weten of je wat hebt aan je online vrienden bij het vinden van een baan. En, o, o, wat een verrassing: Hoe hoger het aantal contacten, hoe vaker een e-mail van de strekking “Is dit misschien iets voor jou?”

Wel opvallend is dat dit soort mailtjes vaker van vage contacten komt dan van je beste vrienden.

Hoe dit komt? De onderzoekers hebben de theorie van Mark Granovetter (Wikipedia) er bij gehaald ‘The strenth of weak ties’ (1973)

In marketing or politics, weak ties enable reaching populations and audiences that are not accessible via strong ties.

Conclusie van het Nederlandse onderzoek: ook in een los-vast netwerk zit meer kennis dan je denkt.

Dit is een interessante conclusie, en niet alleen voor studenten. Als je ondernemer bent geldt dit natuurlijk ook. Als je werkgever bent geldt dit ook. Jij en je werknemers kunnen meer opdrachten aangereikt krijgen door te verbinden met meer vage vrienden en kennissen.

Door de onderzoekers wordt gesteld dat je welt moeten stoppen met Facebook of Hyves. Je moet vooral serieus netwerken via LinkedIn. Stop met het geklets over het stappen, je kinderen of de inrichting van je huis.

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Stoppen met Hyves of Facebook is dom. Hier zitten weer andere contacten, die mogelijk niet in LinkedIn zitten. Wil je opdrachten krijgen via deze netwerken is het goed om een focus in je onderwerpen aan te brengen.

Zo weten je contacten beter welke mailtjes met “Is dit iets voor jou?” aan jou kunnen doorsturen. Dit wil niet zeggen dat je Facebook pagina, Hyve saai hoeft te zijn. Berichten met jouw focus gemixed met persoonlijke berichten laten zien wie je bent. De persoonlijke binding wordt zo beter en het doorverwijzen wordt effectiever.

Het onderzoek laat nog wat zien, de belangrijke posities worden juist wel gevuld via nauwe contacten. De onderzoekers gokken dat belangrijke mensen nu eenmaal belangrijke vrienden hebben. Hoger op komen gebeurt dus nog steeds via het old boys netwerk.

Zelf gok ik dat dit vooral heeft te maken met de generatie die nu nog op die belangrijke plekken zit. Als hier de generatie zit die bekend is met de social netwerken, en de kracht er van gaat gebruiken, zal dit ook veranderen.

Je hebt nu eenmaal veel meer vage-contacten dan hechte relaties. De kans dat in het totale netwerk een perfecte kandidaat (voor een baan of een opdracht) zit is groter.

Overigens heb ik een aantal gastcolleges gegeven aan studenten die bijna klaar zijn met school. Het valt me telkens weer hoe opvallend weinig studenten actief zijn met social media en online netwerken.

Waarbij de bedrijven er van uit gaan dat als ze deze studenten aannemen ze mensen in huis krijgen die in ieder geval social media, online netwerken, vrienden, smart phones begrijpen. Dat kan nog wel eens vies tegenvallen.

Verder denk ik dat het goed is om je als student te onderscheiden, jouw online profiel goed neerzetten en verspreiden. Je maakt je zichtbaar op jouw onderwerp, voor het werk wat je wilt doen. Dan komen de beste werkgevers vanzelf op je af. Je vage vrienden helpen je hierbij via Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter bijvoorbeeld.

Veel plezier bij het vinden van de juiste klanten of werkgever.

Creative Commons License photo credit: Marc_Smith

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Comments are closed