Van een saai LinkedIn profiel naar een profiel dat er uit springt. Wil jij ook opvallen zonder te schreeuwen? Verbeter dan nu je LinkedIn profiel en samenvatting met deze tips.
LinkedIn Profiel verbeteren
Begin met de professionele kopregel in LinkedIn. Zo laat je deze meer opvallen. Vermijd te veel kleurrijke symbolen tegelijk. Het is een zakelijk profiel.
Tijd om je LinkedIn profiel te verbeteren en we beginnen met de samenvatting.
Saai
Dit was de samenvatting in mijn LinkedIn profiel, SAAI.
Veel tekst, niets valt op.
Voorbeelden
Af en toe zag ik een LinkedIn profiel in de zoekresultaten die er tussenuit springt. Nadat ik mij profiel had bijwerk volgens Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen, wilde ik mijn profiel nog verder verbeteren. Er meer uit laten springen.
Op zoek naar een paar goede voorbeelden herinner ik me de update van Bas Westland. Een Amerikaan die met hem wilde verbinden zodat hij het profiel van Bas kon gebruiken als voorbeeld. Bas heeft de regel dat hij niet met mensen verbind die hij niet kent. Maar na dit compliment is er toch enige twijfel. Bas is een echte LinkedIn expert. Bekijk Bas’ LinkedIn profiel.
Zoals dingen dan soms lopen kreeg ik een e-mail van Petra Fisher, nog zo’n LinkedIn expert. Waarbij ik het ook nog eens enorm gaaf vindt hoe Petra haar doelgroep en werk duidelijk en specifiek heeft gemaakt in haar profiel. Bekijk Petra’s LinkedIn profiel.
Icoontjes in je profiel
De volgende uitdaging was, waar vind ik de icoontjes die ze gebruiken in hun profiel.
Dit is een pagina met een overzicht van de verschillende icoontjes of symbolen die je kunt gebruiken in je LinkedIn profiel, FB Symbols. Overigens, deze symbolen kun je ook gebruiken in je Facebook of Twitter profiel en updates.
Hoe werkt het?
- Je gaat naar FB Symbols zoekt het symbool dat je wilt gebruikt.
- Selecteert het symbool
- Kopieer het symbool (Ctrl-C of cmd-c)
- Je gaat naar je LinkedIn profiel en plakt het symbool (Ctrl-V of cmd-v)
Ben ik hier goed?
Zoals je waarschijnlijk wel weet kun je een LinkedIn profiel in meerdere talen maken. Standaard staat LinkedIn in het Engels. Werk jij alleen in Nederland, dan kun je het standaard profiel in het Nederlands opnemen.
Werk je in meerdere taalgebieden. Maak dan een profiel aan voor ieder taalgebied, en Engels. Uitleg over hoe je een profiel aanmaakt in een andere taal Creating or Deleting a Profile in Another Language
Hoe kun je de lezer helpen
Een overzicht van de dingen die jij doet voor jouw doelgroep. Hoe help jij jouw ideale klant?
Contact gegevens
Je contactgegevens staan al in je profiel, maar nu moet je eerst op de knop ‘Contactgegevens’ klikken om ze zichtbaar te maken. Daarnaast wordt je samenvatting nu gelezen op de onderdelen waarop ze jou kunnen inschakelen. Maak het dus zo eenvoudig mogelijk om ook contact met je te kunnen opnemen:
Keywords
Gevonden worden in LinkedIn’s zoekmachine door slim gebruik te maken van de keywords waarop je gevonden wilt worden. Je hoeft niet elk onderdeel vol te stoppen met de sleutelwoorden. Een profiel moet vooral interessant zijn voor de lezer en niet alleen voor de zoekfunctie binnen LinkedIn. Dit helpt ook bij het vindbaar worden in de zoekmachines zoals Google.
Dit is een mooie plek om jouw keywords op te nemen:
LinkedIn Samenvatting
Zo ziet de hele samenvatting er nu uit:
Kun jij nu nog meer onderdelen in je profiel laten opvallen?
Kijk ook eens hoe Petra Fisher en Bas Westland dat doen.
Jouw profiel
Heb je jouw LinkedIn profiel al bijgewerkt naar aanleiding van het artikel Compleet profiel op nieuwe LinkedIn in 13 stappen?
Ga je de samenvatting en andere delen van het profiel nog een keer onder handen nemen?
Deel de link naar jouw vernieuwde LinkedIn profiel hieronder.
Hi Erno,
Wat leuk dat je mij als voorbeeld gebruikt. Ik voel me vereerd! Ik hoop dat we elkaar snel weer eens zien.
Groeten, Bas.
Dat gaan we zeker doen Bas. Graag gedaan 🙂
Hallo Erno,
ik ben meteen aan de slag gegaan om mijn profiel nog te verbeteren. Dank je voor de tips!
be.linkedin.com/in/sabinesypre/
Groeten, Sabine.
Ziet er mooi uit Sabine! De laatste regel ook mooi 🙂
Dank je. Maar de laatste regel zegt alleen iets als je mijn volledige profiel bekijkt, niet bij het publieke blijkbaar.
Leuk Erno! Ik zie inderdaad ook nog veel saaie samenvattingen. Wat ik (naast jouw tips) belangrijk vind in de Summary/Samenvatting is het antwoord op de vraag: Waarom doe je wat je doet? Waar word jij enthousiast van? Daarmee kun je je positief onderscheiden.
Voor wie het nog niet kent, kijk eens naar het YouTube filmpje van Simon Sinek en je begrijpt de essentie.
Hele mooie aanvulling Daphne! Dank je wel.
De link naar de video met Simon Sinek Start With Why http://www.youtube.com/watch?v=qp0HIF3SfI4
Hallo Erno,
Bedankt voor deze waardevolle informatie! Ik heb het direct toegepast en zie hier het resultaat:
http://nl.linkedin.com/in/daphnevrolijk
Hartelijke groet, Daphne
Mooi Daphne. Ziet er lekker strak uit 🙂
Dank je! Mede dankzij jouw deskundige hulp!
Ha Erno,
Leuk hoor, om zomaar samen met Bas Westland genoemd te worden! Goed artikel ook. Blijf lekker je kennis delen, genieten veel mensen van.
Fijne tips! Ik ben altijd al aan het stoeien om mijn LindedIn pagina weer beetje bij beetje te updaten en dit is een fijne toevoeging!
Mijn huidige pagina: http://www.linkedin.com/in/thommesvannierop
Keep up the good work, lees met veel plezier jouw emails!
Greetz, Thommes
Ziet er strak uit Thommes. En dat vanuit Australië 🙂 Cool zeg.
Beste Erno,
dank voor alle tips en trics. Ben momenteel bezig mijn huidige profiel (http://nl.linkedin.com/in/saskiawoudstra/) te ‘pimpen’, vandaar de nog ontbrekende summary.
Heb jij nog tips om in een summary en titel naar voren te laten komen dat je op zoek bent naar werk in meerdere richtingen, zonder dat het te algemeen wordt?
Ik hoor graag van je.
Met hartelijke groet,
Saskia
Hallo Saskia,
Volgens mij staat er te veel in je professionele kopregel “✔Communicating research ✔Consumer research ✔Why do you buy? ✔Neuromarketing ✔Neuroscience ✔Science|Public ✔Job” – keuzes maken. Laat zien hoe je jouw meest favoriete werkgever vooruit kunt helpen. Focus op de bedrijven waar je wilt werken. Waar kun jij de grootste bijdrage leveren?
Hallo Erno,
Bedankt voor je tips. Het ziet er een stuk beter uit: http://nl.linkedin.com/in/haroldrenkema/
Nog tips om hem nog beter te maken?
Groet,
Harold
Ziet er goed uit Harold!
Prima tip. Het was mij altijd al een doorn in het oog dat er qua lay-out zo weinig mogelijk was.
Graag je reactie. http://nl.linkedin.com/in/arinekeelsenaar/
Groet, Arineke
Dank je wel Arineke.
Met eenvoudige tekens en symbolen kun je er voor zorgen dat je er tussenuit springt 🙂
Ziet er goed uit.
Hi Erno,
Ik kwam op deze site terecht nadat ik had gezocht op “samenvatting LinkedIn”.
Hartelijk dank voor het delen van deze waardevolle tips.
Groet, Bennie Mellies
Hallo Erno,
Bedankt voor je tips! Ik heb er al een paar toegepast. Mocht je nog meer tips hebben dan hoor ik dit graag.
Bedankt voor de tips! Eindelijk mijn samenvatting online! 🙂
http://nl.linkedin.com/in/nelebiary
Hoi Erno,
Vroeg me altijd al af hoe anderen al die bijzonder icoontjes kregen op hun profiel. Dank je wel voor de tip. Ik ga ze ook zeker op mijn profiel gebruiken.
Wat mij heeft geholpen om mijn profiel te verbeteren, was te kijken naar anderen met een goed en aansprekend profiel.
Beste Erno,
Je krijgt/ geeft complimenten en suggesties; mooie extra zetjes om “door te pakken”. Tip van een “frik”: zorg dat je tekst foutloos is; bezoekers kunnen “afhaken” bij opvallend veel spellingfouten.
Succes!