Maak jezelf online zichtbaar – artikel Bizz ZZP

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

okt 30

Dit artikel stond in No 1 van Bizz ZZP Magazine.

artikel ZZP-magazine - klik voor groot formaat

artikel ZZP-magazine - klik voor groot formaat

Erno Hannink is gespecialiseerd in online netwerken. Hij laat ondernemingen zien hoe zij door middel van hun online aanwezigheid klanten kunnen trekken. “Door jezelf zichtbaar te maken kom je in aanraking met potentiële klanten.”

Maak een profiel

Voor zzp’ers begint het online netwerken met het aanmaken van een profiel op een van de vele netwerksites. LinkedIn steekt wat dat betreft qua naamsbekendheid met kop en schouders boven de rest uit. Hyves is in Nederland groter maar is vooral een vriendennetwerk. Na LinkedIn is Xing een goede tweede. Het is meer Europees gericht.

“Ook een leuke netwerksite is Plaxo. Een extra aardigheidje is dat je met Plaxo Pulse je profiel meer dynamiek kan geven. Als je actief bent op netwerksites zoals Twitter of een weblog hebt dan kan je die gegevens toevoegen aan Plaxo Pulse zodat je een profielpagina hebt die altijd up-to-date is.”

Maar wat is nou het voordeel van het onderhouden van zo’n profiel, waarom moet je iedereen laten weten wat je doet? “Doordat anderen kunnen volgen wat je doet krijgen zij een beeld van je professionele kennis en kunde. Dat vergroot de kans op het scoren van een opdracht. Het is natuurlijk niets anders dan reclame maken maar dan op een nieuwe manier.”

Interactief

Interactief is het netwerksleutelwoord. Een statisch profiel is een goed begin maar uiteindelijk zoekt iedere ondernemer interactie met zijn klanten. Hannink wijst daarbij op de mogelijkheid van LinkedIn om vragen te stellen en te beantwoorden. “Dat biedt mogelijkheden want als je slim vragen beantwoordt kom je veel in contact met vakgenoten of met potentiële klanten. Jouw antwoorden krijgen een beoordeling en als die goed is gaat de bal vanzelf rollen.”

Ook Twitter is een prima interactieve netwerksite. Twitter is een vorm van microbloggen. Je laat weten wat je doet en kan mensen uitnodigen om jouw bezigheden te volgen. Al met al lijkt online netwerken meer iets te zijn voor de marketing en communicatiemensen, de schrijvers en journalisten. Kortom, degenen die vaak achter de pc zitten.

Maar hoe zit het met de loodgieter of de verpleegkundige die voor zichzelf begint? Ook zij moeten aan de slag vindt Hannink. “Veel kleine zelfstandigen vinden online netwerken niets voor zichzelf. Volledig onterecht. De internetbezoekers vormen gewoon een doorsnee van de bevolking. Daar zitten dus ook de mensen bij die een loodgieter zoeken. En als jij dan goed zichtbaar bent komen ze bij jou terecht. Vertel wat je doet op je weblog of met Twitter, creëer een menselijke toon en onderscheid je van de rest met een online dialoog met je klanten die door andere, potentiële klanten wordt gelezen. Dat levert resultaat.”

Eerst geven, dan nemen

Volgens Erno Hannink zijn online en offline netwerken hetzelfde, in die zin dat je het beste resultaat eruit haalt als je eerst iets geeft. “Veel mensen gaan naar netwerkbijeenkomsten met het idee dat ze daar iets moeten halen. Succesvol netwerken verloopt echter precies andersom. Je moet eerst iets geven, iets van jezelf, je kennis of kracht.

Mensen stellen mij vaak vragen over online netwerken, hoe ze met hun weblog om moeten gaan of hoe ze dat moeten integreren in hun bedrijf. Die informatie geef ik gewoon, alhoewel het mijn werk is en ik daar mijn geld mee verdien. Dat soort vriendendiensten kunnen weer leiden tot een opdracht.

Goede netwerksites voor ZZPers:

Het artikel staat in de bizz ZZP-magazine (pdf via LostBoys)
Auteur: M. van Wijngaarden

Netwerken?

Je kunt mij heel gemakkelijk vinden in de bovenstaande netwerken. Als je met me wilt verbinden dan kan dat, het kan een handig startpunt zijn.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.

Comments are closed