Het lijkt alsof zelfzuchtige keuzes alleen goed voor jezelf zijn, maar zo gebruik ik het niet. Het zijn keuzes waardoor jij meer focus krijgt op het werk dat echt belangrijk is voor, jezelf, jouw bedrijf en jouw omgeving.
In het woordenboek vind je bij zelfzuchtig, egoïsme, nastreven van eigenbelang, zonder met anderen rekening te houden.
Dat klinkt mogelijk negatief voor jou. Alsof ik het niet goed met een ander voor heb. Door juist te beginnen met de belangrijkste keuzes voor mijzelf en in mijn bedrijf, heb ik meer ruimte voor andere zaken.
De belangrijkste taken die ik te doen heb in mijn bedrijf komen ten goede aan mijn bedrijf. Hiermee help ik anderen beter, zoals:
Ben je al eens met het vliegtuig geweest? Dan heb je vast de uitleg over het gebruik van het zuurstofmasker in geval nood gehoord. Je zet altijd eerst je eigen zuurstofmasker op. Dan kijk je wie er hulp nodig heeft om het zuurstofmasker op te zetten. Al zegt je instinct ik moet eerst het zuurstofmasker bij mijn kind opzetten, begin bij jezelf.
Dit geldt ook voor jouw belangrijkste werkzaamheden. Zorg er altijd voor dat je deze taken als eerste doet. Daarna kun je kijken of anderen jouw hulp nodig hebben.
Signalen dat je te weinig zelfzuchtige beslissingen neemt:
Bij de meeste klanten, ondernemers 5-25 medewerkers, merk ik dat ze heel hard meewerken in het bedrijf. Ze zijn ooit begonnen met dit bedrijf door werk te doen voor klanten. Terwijl het bedrijf groeide en meer medewerkers kreeg, bleven ze het werk voor klanten doen.
Wanneer je groeit naar 8 en meer medewerkers (freelance of/en in vaste dienst) dan boek je als ondernemer meer resultaat door minder in je bedrijf te werken en meer aan je bedrijf. Meer sturing en coaching geven aan je medewerkers, zodat zij zich ontwikkelen.
Daarnaast is het goed om weer meer tijd voor jezelf te krijgen. Ruimte om je te ontwikkelen. tijd voor je gezin en vrienden. Tijd om ideeën voor nieuwe ontwikkelingen op te pakken en uit te werken.
De belangrijkste beslissingen om door het groeiplafond te breken
Wanneer jij het goede voorbeeld geeft, volgen je medewerkers vanzelf. Besteed de uren die je werkt aan werk dat je het meeste vooruit helpt. Interessant boek hierover Essentialism. Met dit boek bepaal je wat het meest essentiële is dat jij te doen hebt. Bestel het via managementboek.nl.
Bepaal wat het is waar jij het allerbeste in bent.
De 1-3 taken die jij heel leuk vindt om te doen en die belangrijk zijn voor je bedrijf.
Wanneer je dit gevonden hebt, richt dan je dagen zo in zodat je dit werk 80-90% van je tijd gaat doen.
Mensen die excelleren in een bepaalde activiteit besteden hier enkele uren per dag aan. In deze tijd zijn ze super geconcentreerd bezig met deze taken. Er is geen afleiding om andere dingen te doen. Ze richten de omgeving zo in zodat ze niet onderbroken kunnen worden.
Denk bij onderbrekingen aan:
Wil je meer resultaat en minder werken?
Maak iedere dag een lijstje van 3 acties die je vandaag afgerond wilt hebben. Zorg er voor dat deze acties vallen onder de werkzaamheden waar jij het allerbeste in bent.
Blokkeer alle verstoringen totdat je deze acties hebt afgerond.
Je gaat merken dat je veel meer gedaan krijgt zonder afleiding.
Nadat je belangrijkste acties zijn afgerond ontspan je zo veel mogelijk. Zo krijg je weer energie en ruimte voor het volgende blok van focus voor jou.
Je ziet dit bij topsporters, muzikanten, schrijvers die meerdere bestseller schreven en andere specialisten. Ze steken boven de massa uit en leveren topprestaties door zich te concentreren op het werk dat er toe doet. (bron: boek Ontwikkel je talent)
Ter illustratie de 3 dingen die voor mij bovenaan staan, dit is waar ik het beste resultaat bereik op dit moment:
Hier besteed ik dus het grootste deel van mijn tijd aan. Wanneer ik dit goed doe dan help ik de ondernemers om meer te bereiken, help ik mijn contacten en de mensen die iets doen met mijn inzichten uit de content die ik publiceer.
Wanneer ik mij hierop concentreer zonder afleidingen dan bereik ik het beste resultaat en ben ik eerder klaar met mijn taken.
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.