Marketing is geen verkoop

Door Erno Hannink | Keuzes

jun 24
Marketing geen verkoop

Al zo lang ik me kan herinneren ben ik geïnteresseerd in techniek en vernieuwing. Vragen als ‘Wat zijn de ontwikkelingen waar mensen mee bezig zijn?’ houden mij bezig.

Heel vroeg ontdekte ik nieuwe platformen zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, en leerde ik over bloggen en vooral over wat ik daarmee kan als bedrijf. Zo legde ik contacten met potentiële klanten op LinkedIn, ging ik Facebook gebruiken voor mijn bedrijf, kreeg ik opdrachten door te bloggen of een dagelijks vlog te maken. Vooral omdat ik zichtbaar was.

Telkens weer liep ik mee in de voorhoede van vernieuwers, terwijl de klanten met wie ik werkte nog lang niet zo ver waren.

Wat ik vooral deed was ontdekken, lezen, schrijven en publiceren. Daarmee vonden steeds meer mensen mij via social media en zoekmachines. Daardoor ging ik weer trainingen geven aan ondernemers die naarstig op zoek waren naar een gouden ei, naar de verandering van hun marketing, waarmee alles beter zou worden.

Deze ondernemers waren op zoek naar systemen en oplossingen om met veel minder moeite meer te verkopen. Ze waren vooral op zoek naar klanten. Mijn marketingstrategie werkte voor mij, dus zij konden het ook.

Marketeers beloven je klanten op een presenteerblaadje wanneer je de juiste marketing toepast, en dat deed ik ook. Voor mij was de platformen ontdekken, daarover schrijven en trainingen geven de manier om geld te verdienen.

Wanneer je geen training verkoopt over bloggen, LinkedIn, Facebook, live video en meer, is dit niet je werk maar een klein deel van het werk dat je voor je bedrijf te doen hebt.

Wanneer je groeit in de startupfase en je meer medewerkers krijgt, heb je ook meer maandelijkse lasten. Voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening zijn de kosten van de medewerkers het hoogste.

Iedere maand heb je dus voldoende opdrachten en werk nodig om je medewerkers te kunnen betalen. Dat is een belangrijke uitdaging voor de ondernemer.

Je kunt ervoor zorgen dat je voldoende opdrachten krijgt door:

  • Telkens nieuwe klanten binnen te halen.
  • Meer werk te doen voor dezelfde klanten.

Het is vooral handig je af te vragen hoe je meer opdrachten krijgt van dezelfde klanten. Dit kost immers minder energie dan telkens weer nieuwe klanten werven. Dus, hoe doe je dat?

Door met je klanten te praten.

Relaties en innovatie

De meeste ondernemers die ik help zijn het best in relaties opbouwen en/of innovatie.

Ze zijn het bedrijf gestart door hun eerste klanten te helpen. Doordat ze goed werk leverden kregen ze steeds meer klanten. Doordat ze hard meewerken blijft de kwaliteit hoog en blijven er nieuwe klanten komen.

Wanneer je verder wilt groeien worden, innovatie en relaties bouwen (praten met mensen) steeds belangrijkere onderdelen voor je bedrijf.

Door met klanten en contacten te praten leer je wat ze bezighoudt. Zo kun je ontdekken welke aanvullende diensten je kunt verkopen aan de klant of aan welke andere afdelingen je binnen het bedrijf hetzelfde kunt leveren.

Innovatie helpt je om continu betere producten te verkopen aan je klanten. Je maakt een nieuw product waarvan de klanten niet wisten dat ze het nodig hadden.

Je krijgt alleen de ruimte om dit te doen wanneer je minder gaat werken in je bedrijf. Wanneer je werk voor je klanten overlaat aan je team.

In deze rollercasterfase van je bedrijf (8-25 medewerkers) wordt marketing belangrijker voor je bedrijf om nieuwe potentiële klanten aan te trekken. Marketing met een volledig geautomatiseerde funnel lijkt interessant, maar voor de meeste bedrijven geldt: marketing is nog geen verkoop.

Het belangrijkste in deze fase van je bedrijf blijft dat je de potentiële klanten helpt om klant te worden; verkopen dus.

De marketing helpt je om in beeld te komen, maar contacten leggen, relaties bouwen en gesprekken met mensen voeren helpt je om je product te verkopen.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno