Wanneer heb je marketing nodig?

Door Erno Hannink | Branding

sep 21

Als jullie product of dienst niet zodanig opvalt dat klanten enthousiast met nieuwe klanten aankomen, dan heb je marketing nodig. Afhankelijk van de strategie die je kiest heb je weinig of heel veel marketing nodig.

“Cheap and really good or
expensive and exceptional, 

everything else requires lots of marketing.”

Goedkoop en bijzonder goed

Wanneer jullie product of dienst veel goedkoper is dan de koper verwacht en de kwaliteit bijzonder goed is, heb je geen marketing nodig. De klanten komen telkens terug en delen enthousiast hun verhalen met anderen.

Zo waren we bij een pizzeria in Leipzig dicht bij ons appartement. Bij toeval kwamen we hier uit. Het was er druk en zag er goed uit. De keuze was enorm, voor een grote pizza betaal je € 5,00 of 5,50. Van bijna iedere variant was er een vegan versie die € 1,00 meer kost dan de standaardvariant.

De pizza was zo groot dat we samen één pizza hebben gegeten. De pizza was er snel, je ziet hoe de pizzabakker de pizza maakt. Geen geheimen. En lekker.

Duur en exceptioneel

De andere vorm is dat je product of dienst aanzienlijk duurder is dan wat de koper gewend is in de markt. De uitvoering en levering zijn exceptioneel. Dit levert een herinnering op die je niet snel vergeet. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Een halfjaar geleden aten we bij Orangerie De Pol. Een bijzonder restaurant, waar je kunt kiezen tussen een verrassingsdiner van 4, 5 of 6 gangen.

De sfeer van het restaurant is bijzonder. Er zijn niet veel gasten tegelijk. Het gaat er niet om dat ze de gasten zo snel mogelijk de deur uit kunnen werken. Het is een avondvullend diner.

Het eten zelf is bijzonder lekker, de presentatie exceptioneel, met eerlijke producten die zoveel mogelijk uit de regio komen. Van de bediening krijg je uitleg over de ingrediënten. Je ziet hoe de kok de gerechten klaarmaakt. 

We komen beslist terug, maar het is een beleving en we gaan niet vaak.

Dit zijn de twee manieren waarmee je zonder veel aandacht te besteden aan de marketing ruim voldoende klanten aantrekt. Daar zorgen je tevreden klanten voor.

Opvallende dienstverlening

Wanneer de prijs van je product of dienst gemiddeld is en je dienstverlening zo opvallend is dat mensen er niet over uitgepraat raken, kun je ook opvallen.

Een goed voorbeeld dat ik telkens weer gebruik hiervoor is Installatiebedrijf Verspeek. Martijn heeft een uitgesproken visie over hoe zijn bedrijf werkt. Klanten kopen geen CV-ketel maar een service, of zoals hij het noemt: ‘warmte’. Lees meer over de groeimotor van Verspeek.

Wanneer jullie een van deze strategieën gebruiken, heb je nog steeds marketing nodig om het voor je klanten makkelijk te maken om het verhaal te delen met hun kennissen en vrienden. Alleen heb je veel minder marketing nodig, omdat je klanten het meeste werk doen.

Als je kiest voor het veilige midden, de grijze middenmoot, als je doet wat jouw concurrenten ook doen, dan heb je dus veel marketing, promotie en advertenties nodig.

Komen je klanten telkens weer terug en nemen ze familie en vrienden mee? Dan doe je iets goed. Gebeurt dit niet bij jullie, dan zit je in het grijze midden.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.