Medewerkers op één

Door Erno Hannink | Keuzes

feb 15

“Onze medewerkers staan op 1. en onze klanten op 2.”, zei Martijn.

Tijdens mijn gesprek met ondernemer Martijn voor de podcast werd mij duidelijk dat hij onderneemt op de manier waar ik in geloof én hij is er succesvol mee.

“We hebben geen verkoper, ik wil dat onze klanten ons verkopen. We maken het zelfs extra moeilijk voor potentiële klanten om bij ons te kopen. We doen de poort dicht en vragen de mensen die echt bij ons willen kopen om over de poort te klimmen.”

Ze groeien ieder jaar en doen niet aan actieve verkoop. Door de medewerkers op de eerste plek te zetten krijgt de klant meer aandacht.

Doordat de klant oprechte aandacht krijgt, krijgen ze fans.
Deze fans verkopen Verspeek Installatietechniek.

Natuurlijk noemen ze Verspeek als iemand vraagt, “Ken je een goede installateur want ik heb een nieuwe ketel nodig?” Maar dat is niet genoeg. Martijn wil graag zo goed en opvallend werk leveren, dat als de klant binnenkomt bij een verjaardag dat ze vanzelf beginnen te vertellen over de bijzondere ervaring die ze met Verspeek hebben.

De enige manier die werkt en oprecht is volgens Martijn. Hij gelooft niet in een site als klantenvertellen.nl. Niet dat hij bang is dat mensen geen goede beoordeling achterlaten, maar hij wil dat klanten het zelf overbrengen aan kennissen, buren, familie, vrienden… En dat ze goede beoordelingen krijgen zie je op Facebook en Google.

De medewerkers krijgen de ruimte om ideeën uit te werken. Zo hebben ze leuke kaartjes die ze ophangen aan de deur als ze vertrekken bij de klant met een persoonlijke boodschap.

Martijn is gek op humor/plezier in alles. Dat zie je ook terug in de social media kanalen die hij zelf beheert.

Martijn werkt niet met een omzetdoel, wel met een doel om medewerkers te laten groeien en een plezier doel.

Hoe kun jij dit gebruiken?

Voorbeelden van bedrijven waar de medewerker op 1. staat

  • Basecamp – je leest er meer over in het boek It doesn’t have to be crazy at work. Medewerker werkt maximaal 40uur, in de zomer 32uur. Ze krijgen de vakantie betaald. Ze krijgen een goed salaris. Open communicatie over de beloning met iedereen. Je bepaalt mee wat de ontwikkelingen van het bedrijf zijn.
  • Moneybird – interview met Edwin Vlieg. luister naar de podcast aflevering om te horen hoe zij dit doen. Geen oneindige overlegstructuur. Stilte om het werk te doen dat ze het liefste doen. Bij lustrum onderdeel van je bucketlist doen.
  • Installatiebedrijf Verspeek – medewerker komt voor de klant. Medewerkers krijgen vast contract. Ze krijgen de ruimte om te ontwikkelen of andere leuke projecten zoals Bob de Bouwer met kleuters. Zijn medewerker heten goeie gasten.

De podcast aflevering met Martijn komt binnenkort online.

In onderstaande video zie je een klein stukje uit het gesprek met Martijn. Het gehele gesprek met Martijn luister je hier.

Hoort jouw bedrijf thuis in dit rijtje?

Noem je bedrijf hieronder en leg uit waarom.
Wat doe jij om je medewerkers het belangrijkste in je bedrijf te maken?

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.