Meer inzet van je team

Door Erno Hannink | Keuzes

aug 28
Meer inzet van je team

Wat zou er voor jou veranderen wanneer de mensen in je team zich meer zouden inzetten en meer initiatief zouden tonen? Je zou in ieder geval meer ruimte en tijd overhouden, omdat je minder achter de mensen in je team aan zou hoeven.

Dit is een vervolg op het artikel over de vijf niveaus van delegeren.

Bijna al het werk dat je nu doet kun je delegeren, op een paar dingen na. In die paar dingen ben jij namelijk het allerbeste. De rest kun je overdragen aan je team.

Het voordeel is: 

  • Dat je ruimte krijgt om je volledige te concentreren op dat waar jij het allerbeste in bent en daarmee meer resultaat te boeken voor je bedrijf.
  • Dat iemand anders in het team zich kan bewijzen als expert op een ander gebied en meer waarde kan creëren voor het bedrijf.
  • Dat jij meer tijd kan besteden aan het werk dat je het leukste vindt.
  • Dat de andere teamleden meer tijd kunnen besteden aan het werk dat zij het leukste vinden.

Hoe je dit werk overdraagt is een belangrijk detail. Het bepaalt of het delegeren een succes wordt of dat jij nog steeds verantwoordelijk blijft voor het gedelegeerde werk.

De mensen om je heen wil je ontwikkelen tot niveau 4 of 5 van delegeren, zodat jij steeds minder tijd kwijt bent aan de verbeteringen in en daarmee de groei van je bedrijf. Tegelijkertijd wil je natuurlijk ook resultaat zien, en wil je dat de kwaliteit van het werk ongeveer gelijk is aan het niveau dat je zelf hebt. Het liefst heb je zelfs dat de kwaliteit nog hoger is.

Het is het belangrijkste dat je veel minder opdrachten gaat geven. Je moet veel minder zelf uitzoeken en veel minder bezig zijn het gemakkelijk te maken voor de ander. Je doet dit omdat je die ander wilt helpen een goed resultaat te bereiken, maar het werkt tegen je.

Door mensen op deze manier te helpen geef je ze vooral opdrachten waar ze zelf niet meer over na hoeven te denken. Daar stoppen ze dan ook mee na verloop van tijd. Jij doet al het denkwerk voor ze, want jij weet het allemaal. De medewerkers gaan in de uitvoerstand. Hierdoor zullen ze niet zelf initiatief tonen om de resultaten van het bedrijf te verbeteren.

Als je vooral mensen wilt die niet nadenken en alleen doen wat jij ze hebt opgedragen, moet je zo doorgaan. Wees dan niet verrast als je merkt de mensen geen extra inzet of initiatief tonen, of als je in je team een grote doorloop hebt van medewerkers. Vooral de beste mensen zijn als eerste weer weg, en de mensen die je als lastig ervaart blijven lekker lang hangen.

De verandering die nodig is, is niet groot en ligt niet bij je team, maar bij jou. En jij hoeft maar één ding te veranderen:

Stop met opdrachten geven en stel vragen.

Meer hoef je niet te doen. Door dit te doen krijg je minder werk. In het begin ben je wat meer tijd kwijt, omdat je je werkwijze moet veranderen en de mensen meer moet begeleiden en trainen. Tijdens deze coaching van je mensen geef je ook geen opdrachten, maar stel je vooral vragen.

Je moet heel duidelijk zijn over het resultaat dat je verwacht en het niveau van aansturen waarmee je wilt werken.

Stel vragen en laat mensen zelf nadenken over hoe ze het gevraagde resultaat gaan bereiken. Het doel ligt vast. Hoe ze dat doel bereiken is niet zo belangrijk, zolang het resultaat maar voldoet aan de kwaliteit die de klant verwacht van je bedrijf.

Luister naar deze aflevering uit de podcast van Bryan Harris. Hierin staat een mooi voorbeeld van het concept ‘opdracht naar vraag’. De podcast bestaat uit korte afleveringen met inzichten, experimenten en resultaten van een slimme ondernemer met een ontspannen manier van ondernemen.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.