Meer klanten krijgen met een Facebook pagina – interview voor FMK Radio

Woensdag 10 november was ik als Facebook expert uitgenodigd door de Pink Diva van Online Marketing, Sabriye Dubrie, in haar programma FMK Radio op BlogTalkRadio.

Het interview ging over Facebook en vooral over hoe je als bedrijf klanten kunt krijgen met een Facebook pagina.

FMK Business Radio Sabriye DubrieDe onderwerpen waar Sabriye het met mij over heeft:
Het onderscheid van persoonlijk profiel en zakelijke pagina. Het delen van informatie en klikken op de ‘Vind ik leuk’ knop is iets persoonlijks en gaat dus uit van je persoonlijke profiel. Wil je delen vanuit je zakelijke pagina, dan doe je updates op je pagina.

Automatisch delen van artikelen van je blog in je zakelijke pagina. Het is logisch dat je artikelen die vooral bedoeld zijn voor je doelgroep om deze te delen om je bedrijfspagina.

Een middel om deze artikelen vanzelf te delen op je pagina en/of je profiel is er je blog aanmaken aan NetworkedBlogs. Hiervoor ga je naar de toepassing blognetworks. Als je blog is aangemeld moet je er voor zorgen dat jij wordt bevestigt als eigenaar. Dit kun je doen door een code toe te voegen aan je blog. Of door vrienden te vragen dit te bevestigen, zo heb je gelijk volgers van je blog op Facebook.

Daarna kun je NetworkedBlogs synchroniseren met je pagina. Elk nieuw artikel wat je nu plaatst in je blog verschijnt automatisch in je pagina. Zie ook deze uitleg Artikelen van je blog automatisch in je Facebook pagina voor je bedrijf

Waarom Facebook? was een vraag van Sabriye:
Facebook heeft op dit moment wereldwijd 535 miljoen gebruikers en naar verwachting zijn er eind 2011, 1 miljard gebruikers. In Nederland zijn er op dit moment 3,1 miljoen gebruikers.

Facebook heeft een OpenGraph oplossing waarmee bedrijven een aantal dingen kunnen doen. Zo zijn er online diensten waarbij je met je Facebook profiel kunt registreren en inloggen. Dit heeft als voordeel dat je maar 1 profiel hoeft aan te maken, in Facebook, en dat de andere dienst deze gegevens ophaalt en gebruikt. Verder is er een samenwerking tussen Facebook en Bing, met OpenGraph kun je er voor zorgen dat jouw artikelen van je site ook worden gevonden in Facebook.

Werk je met WordPress dan is de plugin Like heel handig en compleet. Deze plugin zorgt er voor dat je website en artikelen de juiste Facebook codes meekrijgen en zo worden opgenomen in de zoekresultaten binnen Facebook. Klik je op zo’n zoekresultaat dan ga je direct naar jouw website.

Je begint met Facebook door eerst een persoonlijk profiel aan te maken. Dit is dus een natuurlijk persoon en niet je bedrijf. Je begint met voornaam, achternaam, emailadres en wachtwoord. Gebruik ook geen toevoegingen aan je achternaam als expert, goeroe, coach of andere zaken die niet persoonlijk zijn. Voor je persoonlijk adres moet je ook een persoonlijk email adres gebruiken. info@bedrijfsnaam.nl wordt niet geaccepteerd, jouwnaam@bedrijfsnaam.nl weer wel.

Vul je profiel zo volledig mogelijk in. Maak het persoonlijk, vul het aan met je opleiding en werkervaring, dan krijg je meer voorstellen voor mensen die je ook kent. Vul ook dingen in als muziek die je leuk vindt, het nodigt meer uit tot verbinden.

Heb je het profiel volledig ingevuld maak dan een persoonlijke URL (Vanity URL). Bij je persoonlijke profiel kun je direct gaan naar facebook.com/username. Voor je zakelijke pagina heb je minimaal 25 mensen nodig die je pagina leuk vinden voordat je hier een vanity URL kunt aanvragen. Heb je 25 ‘Likes’ dan ga je ook naar facebook.com/username om daar de URL aan te passen.

Als je naam van de bedrijfspagina maakt kan het handig zijn om ook je eigen naam mee te nemen. Zeker als je alleen werkt. In het voorbeeld van Sabriye en FMK Radio is goed om de naam van de pagina FMK – Sabriye te maken. Als je nog minder dan 100 Likes op je pagina hebt kun je de naam van je pagina nog aanpassen. Dit deed Sabriye dan ook tijdens de uitzending, met succes.

Maak altijd een welkom tab voor je bedrijf. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met Pagemodo of als je goed bent in HTML, kun je het ook helemaal zelf maken met FBML. Pagemodo heb je alleen afbeeldingen en tekst nodig.
Lees meer over Beste applicaties voor op maat welkom tab in je Facebook pagina en in het artikel Verleid bezoekers om fan van je te worden – Facebook pagina vind je meer tips over FBML en de static FBML toepassing.

Dan zorg je ervoor dat mensen ook landen op je welkom tab. Onderzoek heeft uitgewezen dat het 50% minder mensen fan worden van je pagina als ze landen op het prikbord in plaats van je welkom tab. Op je welkom tab vertel je wat ze hier kunnen vinden en dat ze op de ‘Like’/ ‘Vind ik leuk’ knop moeten klikken.

Hoe meer mensen klikken op de ‘Vind ik leuk’ des te meer berichten van jouw pagina zich zullen verspreiden over Facebook. Als de lezer dan op ‘Vind ik leuk’ klikt bij bijvoorbeeld een update in je pagina dan zien de mensen in zijn/haar netwerk ook weer. Zo kan dat bericht zich verder verspreiden. Verder zorgt dit er voor dat je bericht ook wordt getoond in het overzicht ‘Belangrijkste nieuws’.

Digg Digg is een andere handige plugin waarmee je de Twitter, Digg en Facebook knoppen kunt toevoegen aan een artikel in je WordPress blog wordpress.org/extend/plugins/digg-digg/

Als je uitnodigingen verstuurd binnen Facebook, stuur dan altijd een persoonlijk bericht. Leg kort uit waarvan je elkaar kent en waarom je wilt verbinden. Hiermee neem de kans dat mensen de uitnodiging accepteren toe.

Op je pagina plaats je updates die je doelgroep verder helpen. Focus in de doelgroep en focus in de onderwerpen waarover je schrijft. Dan kun je ook nog een nieuwsbrief inschrijfmodule toevoegen aan je pagina. Deze toepassing kun je niet meer gebruiken in je persoonlijke profiel, hiermee is het belang van pagina’s voor je bedrijf ook toegenomen. Met de static FBML toepassing kun je eenvoudig een tab maken voor je nieuwsbrief, zie dit voorbeeld op mijn pagina Gratis tips tab.

Facebook is erg effectief voor de consumenten markt. LinkedIn is meer effectief voor de zakelijke markt. Hyves is een ander platform waarmee je de consument goed kunt bereiken.

Stel je pagina in dat ook automatisch de berichten van anderen worden getoond. Standaard is dit ingesteld dat je alleen berichten van de pagina ziet. In dit artikel Berichten van jezelf en anderen op je Facebook pagina prikbord lees je hoe je dit doet.

Hoe meer volgers je hebt, des te meer interactie je krijgt op je pagina. Je merkt dat je pas echt interactie krijgt als je een paar honderd volgers hebt, tot zelf wel 1.000 volgers. Hoe doe je dit? Zorg er voor dat je regelmatig en zinvolle berichten plaatst voor je doelgroep. Zorg ook voor een focus in je berichten.

Pagina’s en profielen waar automatisch de twitterberichten worden doorgeplaatst nodigen niet uit tot volgen. De pagina wordt wel meer en automatisch gevuld, maar de inhoud is voor Twitter en minder voor Facebook.

Sabriye vraagt zich ook nog af hoeveel tijd je hier aan moet besteden. Mijn advies is tenminste 1 dag per week besteden aan je marketing. Als je klanten wilt aantrekken, schrap 8 uren van je huidige werk en vervang dat door marketing. Hiermee kun je bijvoorbeeld het aantal afspraken voor oriënterende gesprekken verminderen.

De laatste tip, zorg voor focus en probeer niet teveel pagina’s te maken. Meer pagina’s betekent ook aanzienlijk meer werk. Focus

Mijn boek kun je bestellen via Laatdeklantnaarjoukomen.nl en kost EUR 17,95.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.