De meest waardevolle keuzes in 2019

Door Erno Hannink | Keuzes

dec 23
de-meest-waardevolle-keuzes-2019

Het belangrijkste voor mij het afgelopen jaar was voortzetten wat ik in 2018 was gestart. Focus op businesscoaching voor ondernemers met 8 tot 25 medewerkers. Alle aandacht naar het werk met de klanten en niet meer naar nieuwe dingen.

4B-evenement organiseren

In de eerste jaren van mijn bedrijf heb ik met plezier meerdere evenementen georganiseerd. Voor mij is het leuker om zelf een evenement te organiseren dan om een groot netwerkevenement met veel onbekenden te bezoeken.

In 2012 ben ik gestopt met de organisatie van deze evenementen. Het online werken beviel me goed, ik werkte vooral vanuit huis en zag mijn kinderen opgroeien. Wanneer ik mensen samenbracht, ging dat digitaal, bijvoorbeeld in een webinar.

Sinds 2018 ben ik helemaal overgestapt op fysiek ontmoeten. Relaties en klanten bezoeken en aandacht geven. Vragen stellen, luisteren en leren. Zo heb ik bijna alle gesprekken voor de podcast nu ook tijdens ontmoetingen.

Het afgelopen jaar heb ik daarom ook weer voor het eerst een evenement georganiseerd waarin klanten en contacten elkaar ontmoeten. Een groep met alleen maar ondernemers. Een plek waar je met elkaar kunt praten over problemen die je als ondernemer moeilijk op een andere plek kwijt kunt.

Afgelopen september was een mooie start van dit 4B-evenement, en dit experiment ga ik in 2020 doorzetten. Het eerstvolgende evenement is op 24 januari 2020. 

Focus op mijn kleine lijst 

In gesprekken met andere ondernemers ontdekte ik dat de e-mails die ik stuurde naar de abonnees niet waardevol meer voelden voor mij. Klanten lazen deze e-mails niet. Ze waren er zelfs niet op geabonneerd. De mensen die wel op de e-mails waren geabonneerd, waren voor 97% niet mijn potentiële klanten.

Dit betekende wekelijks aandacht geven aan iets wat veel te weinig opleverde voor mij. De vorm, e-mail, kon wel eens het probleem zijn, bedacht ik. Een papieren nieuwsbrief die ik maandelijks naar mijn klanten stuur klonk als een goed alternatief.

Voor dit experiment heb ik iemand gevonden die de nieuwsbrief kan opmaken. We gebruiken enkele artikelen uit mijn blog en ik schrijf iedere maand een persoonlijke inleiding. Degene die me kon helpen met de opmaak maakte een eerste opzet.

Die zag er niet uit zoals ik had verwacht. Maar wanneer we de opmaak meer zouden aanpassen naar hoe ik hem voor me zag, zou het een stuk prijziger worden. Een betaalde nieuwsbrief zou de oplossing hiervoor kunnen zijn. Dan moet ik daarvoor werven.

De papieren nieuwsbrief kwam steeds verder weg van het oorspronkelijke idee, het informeren van mijn klanten en contacten. Het delen van interessante artikelen in een vast ritme en een fysieke vorm. De tijd die ik besteed aan het werven voor een betaalde papieren nieuwsbrief kan ik ook niet aan bestaande klanten besteden.

Toen besloot ik om het idee van het boekje dat ik begin 2019 had uitgegeven en verspreid, door te zetten. Ieder kwartaal schrijf ik een boekje dat in digitale vorm via de website is te downloaden en dat ik in de papieren vorm naar mijn contacten kan sturen.

Ieder kwartaal 100 boekjes versturen, dat lukt. Doordat ik de e-mailmarketingtool stopzet, is het boekje financieel niet veel duurder dan de e-mailmarketing. In plaats van een grote lijst met een digitale update, heb ik nu een kleine lijst met een fysieke update.

Het nieuwe boekje kwam er begin december: Betere beslissingen, meer focus voor de ondernemer. Ook van dit boekje is voor iedereen die het wenst een papieren versie gratis beschikbaar. Je betaalt alleen de verzendkosten.

Deze manier van geven geeft mij veel plezier en een gevoel van geluk. Uit de feedback die ik krijg merk ik dat mensen mijn boekje lezen en waarderen.

Meer aandacht voor M.

Het afgelopen jaar hebben we een lastig jaar achter de rug. Begin 2019 overleed de moeder van M. Ze heeft daarna ook alle zaken geregeld. Lees verder in Mijn Moment – dit artikel komt eind december online op mijnmoment.com

M. heeft op dit moment een baan waarvoor ze veel meer uren maakt dan de afgelopen jaren. Daarom heb ik ervoor gekozen om zoveel mogelijk te koken ‘s avonds. Als ik met bepaalde klanten een afspraak heb, ben ik veel later thuis, maar de andere dagen kook ik of doen we het samen.

We zijn het afgelopen jaar met het gezin op vakantie geweest en een lang weekend met z’n tweeën. Mooie moment om dichter tot elkaar te komen.

Stoppen met vlaggen

Tijdens mijn eerste hardloopwedstrijd in 2019 kreeg ik last van mijn scheenbeen. Na 7,5 km kon ik niet anders meer dan wandelend het parcours afmaken.

De dagen na deze wedstrijd werd het niet beter en heb ik een afspraak gemaakt met een fysiotherapeut die veel ervaring heeft met dit soort blessures. Na meerdere behandelingen ging het langzaam beter.

De verandering die ik aan het begin van het voetbalseizoen had gemaakt, midden 2018, waren fysiek te zwaar, was mijn conclusie. Door het vlaggen op de zaterdag en het fluiten bij de senioren op zondag was er te weinig ruimte voor herstel.

In maart heb ik daarom besloten om met één van beide activiteiten te stoppen. Aangezien ik mooie wedstrijden heb gehad als assistent scheidsrechter en ik mijzelf het meeste kan ontwikkelen als scheidsrechter, heb ik besloten om daarmee door te gaan. Na bijna vijf jaar ben ik gestopt met vlaggen voor de KNVB. In die jaren heb ik het altijd met plezier gedaan.

Wat ik merkte was het gevoel van ruimte dat ik had gekregen op de zaterdag. Nu had ik meer ruimte voor andere dingen die ik ook leuk vind, zoals:

  • Klussen met hout
  • Werken in mijn moestuin
  • Vlaggen of fluiten bij enkele wedstrijden van mijn dochter.

Iedere thuiswedstrijd BVB bezoeken met zoon

Eind 2018 werd het plotseling heel lastig om contact te krijgen met de Ticketline van BVB. Dit had als gevolg dat we de eerste helft van 2019 geen thuiswedstrijd in het stadion hebben gezien.

Met ingang van het nieuwe seizoen heb ik weer voor iedere thuiswedstrijd gebeld. Wat er is gewijzigd weet ik niet, maar sinds de zomer lukt het weer om de Ticketline te bereiken. Telkens wanneer ik erdoor kwam heb ik kaartjes besteld, al waren het soms geen kaartjes voor de beste plaatsen en waren de kaartjes soms duurder dan normaal.

Het belangrijkste is voor mij dat moment dat we samen naar Dortmund rijden voor de wedstrijd. Samen juichen bij een doelpunt, de spanning als het even niet loopt zoals de fans zouden willen. Daarna samen terugrijden. Een moment om de dingen van het leven te bespreken.

Tijdens deze ritten leerde ik meer over zijn studie dan andere dagen. Nu hij op kamers woont ervaar ik dit echt als ons moment.

Aan de vijf kleine dingen die je gelukkig maken werk ik bewust, ook weer in 2020:

  1. Verbind
  2. Wees actief
  3. Wees opmerkzaam
  4. Blijf leren
  5. Geef.

Wat was de beste beslissing voor jou in 2019?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Drie keer per jaar organiseer ik het 4B evenement, voor ondernemers die met andere ondernemers willen sparren over onderwerpen als focus, missie, winst, communicatie, marketing, medewerkers en meer. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.