Meetbaar maken van je impact

Door Erno Hannink | Impact

dec 01

Als ondernemer met een micro- of klein bedrijf ben je het bedrijf waarschijnlijk begonnen omdat je het anders wilde doen. De manier waarop de dingen gingen werkte niet voor jou en jij bent het bedrijf begonnen omdat je vond dat het anders moest.

Met jouw dienst of product wil je een positieve impact hebben. Het draait niet om veel geld verdienen. Je wilt de wereld een beetje beter maken met jullie product.

Wanneer het niet draait om het geld, hoe laat je dan aan anderen zien dat je succesvol bent? Hoe laat je zien dat de energie die jullie in het bedrijf en in het product stoppen ook daadwerkelijk iets oplevert?

De bekendste indicatie voor succes is de stijging van de omzet en de groei van de winst.

“Omzet is het applaus van de klant.”

Pieter van Osch

De hoogte en groei van de omzet is een indicatie dat je een goed product of een goede dienst hebt. Mensen vinden je product waardevol en kopen het.

Winst is belangrijk voor je bedrijf. Wanneer alle kosten hoger zijn dan je omzet, heeft je bedrijf geen lang bestaan. Je hebt een positief resultaat nodig voor de ontwikkeling van je bedrijf. Met een goede winst kun je doelen ondersteunen die passen bij jullie missie.

Maar hoe maak je zichtbaar wat je bijdrage is aan jullie missie? Hoe meet je dat? Wil je het meten?

Wil je de impact meten?

Door de impact die je hebt zichtbaar te maken help je klanten om bij je te kopen. Zij hebben een goed gevoel bij de koop, omdat ze weten dat ze door jouw product te kopen bijdragen aan de missie. Ze hebben met deze koop en de visualisatie van de bijdrage een verhaal voor anderen.

Het helpt ook om alle betrokkenen rondom het bedrijf te laten zien hoe ze bijdragen aan de missie van het bedrijf.

Hoe meet je dat?

Hoe je dit voor jouw bedrijf meet weet ik niet, maar ik heb een paar voorbeelden voor je zodat je een beeld krijgt.

Ecosia

Ecosia – de zoekmachine die 90% van de winst besteedt aan het planten van bomen. Bij het gebruik van de zoekmachine zie je direct jouw bijdrage. Het bedrijf vierde recent dat het al 100 miljoen bomen heeft kunnen planten. Ga je naar de website van deze zoekmachine, dan zie je gelijk hoeveel bomen er worden geplant door Ecosia-gebruikers. Dat nodigt je uit om zelf ook je zoekopdrachten hier in te voeren.

“Maak Ecosia tot je nieuwe zoekmachine en begin met het planten van bomen bij elke zoekopdracht.”

Patagonia

Patagonia laat zien wat ze bijdragen aan het beschermen van natuurgebieden in Zuid-Amerika, met leerzame video’s op Youtube

Zo zie je op de website wat ze dit jaar hebben bijgedragen. Daar staan allemaal duidelijke getallen over de impact die ze hebben gehad dit seizoen.

Seepje

“Om iedereen in het team up-to-date te houden over de behaalde resultaten, houdt Seepje de outputdata live bij op een dashboard op kantoor. Op dit dashboard is bijvoorbeeld te lezen:

  • het aantal was- en poetsbeurten met Seepje;
  • het aantal gerecyclede plastic flessen dat is gebruikt voor de verpakkingen van Seepje;
  • het aantal producten dat is ingepakt op de sociale werkplaats;
  • het aantal Sapindus-bomen dat is geoogst in Nepal en India.”

Dit wordt intern gedeeld en in het jaarverslag kun je alles nalezen. Het tonen van de getallen op de website is een mooie manier om jouw impact continu te delen.

Meer over Impact meten voor beginners

In P+ (People, Planet, Profit) geeft een interessante uitleg met een aantal voorbeelden van impact meten voor beginners (PDF).

De uitgebreide gratis handleiding ‘Het impactpad’ van Avance, Social Enterprise en Impact Centre Erasmus vind je hier (PDF).

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.