Met Whuffie meer klanten

Wat is een Whuffie?

De naam Whuffie is bedacht door Corry Doctorow. Hij is een schrijver van Science Fiction boeken (http://craphound.com/). In zijn eerste boek Down and Out in the Magic Kingdom (2003) beschreef hij een economy waar alles in overvloed is. Het enige betaalmiddel zijn Whuffies; sociaal kapitaal.

Sticky heart

Eerder dit jaar is Tara Hunt’s boek uitgegeven dat gaat over Whuffie’s in het bedrijfsleven: The Whuffie Factor (http://www.thewhuffiefactor.com/). Hierin legt ze ook uit wat Whuffies op dit moment zijn.

Whuffie is dus sociaal kapitaal. Wat betekent dat? Het is jouw reputatie, je verbindingen met anderen, je invloed, jouw toegang tot bronnen en toegang tot meer verbindingen, al jouw opgetelde gunsten (wederkerigheid), jouw publieke prestaties, de niveaus van vertrouwen.

Het volgende gezegde geeft ongeveer weer wat Whuffie is:

Wie goed doet, goed ontmoet.


Betekenis: Wie goede dingen doet voor andere mensen kan soms ook goede dingen terug verwachten.

Het is een oud gezegde, waarschijnlijk ken je dit gezegde al en heb je het al wel eens ervaren. De uitleg zegt iets essentieels “…kan soms ook goede dingen terug verwachten.” Je kunt er dus niet van uitgaan. Ook de volgorde is van belang, je moet dus eerst zelf goede dingen doen. Al doe je iets goeds dan wil dat nog niet zeggen dat je het ook direct of van dezelfde persoon terug krijgt.

Iedereen heeft een reputatie, goed of slecht. Ieder bedrijf heeft tegenwoordig ook een online reputatie. Anderen praten over je bedrijf op internet. En wordt jouw reputatie of imago beïnvloed. Jouw (online) reputatie wordt ook wel sociale kapitaal genoemd. Tara gebruikt dan als rekeneenheid whuffies.

Tara laat in haar boek zien hoe belangrijk het is om goed te zorgen voor je online reputatie. Aan de hand van het concept whuffies beschrijft ze hoe de wereld op dit moment in elkaar steekt op het web. Een wereld waarin mensen elkaar graag helpen via hun online contacten. Anderen stellen op een eenvoudige manier hun kennis en expertise ter beschikking.

Hoe kun jij de sociale netwerken slim inzetten om jouw eigen imago en de reputatie van je bedrijf een flinke impuls te geven?

Whuffies om klanten te krijgen

Is het mogelijk nieuwe klanten te krijgen zonder koude acquisitie, als je geen advertenties plaatst, en geen visitekaartjes hebt? Is het mogelijk een bedrijf uit te bouwen terwijl je de traditionele marketing middelen niet gebruikt? Ja. Hiervoor gebruik je dus Whuffie’s. Je bouwt krediet op door goed te doen voor anderen zonder er direct iets voor terug te verwachten.

Bij traditionele marketing stop je ergens geld in en hoop je dat er klanten op je af komen. In de sociale media marketing geef je jouw kennis of product weg of je deelt je netwerk en bouwt hiermee krediet op. Onzichtbaar krediet. Whuffie; je kunt het niet eten, niet voelen en je kunt het ook niet aan iemand zien. Je kunt het wel via anderen horen en er over lezen.

Als jouw bedrijf goed doet zullen steeds meer mensen enthousiast over jou praten. Uiteraard moet je product of dienst ook goed zijn. De sociale netwerken en andere web 2.0 hulpmiddelen, maken het doorvertellen veel effectiever dan de traditionele mond-tot-mond middelen.

Hoe verdien ik Whuffies

5 belangrijke componenten om whuffies te verdienen:

  1. keer de megafoon naar binnen (stop met roepen, ga luisteren)
  2. wordt onderdeel van de community die je bedient
  3. realiseer een super bijzondere klantbeleving
  4. Omarm de chaos
  5. Vind jouw hoger doel

Draai de megafoon om

In de traditionele marketing proberen bedrijven zo hard mogelijk te roepen om jouw aandacht. Per dag krijg je een paar duizend marketingboodschappen op je afgevuurd. Het grootste deel daarvan mist gelukkig doel. Anders zou je gek worden.

Bedrijven gebruiken dus een steeds grotere megafoon om maar te roepen naar de doelgroep en op te vallen.

Probeer eerst maar eens te luisteren naar je doelgroep. Stel vragen. Vraag wat ze vinden van je product of feedback. Ga actief op het web op zoek naar reacties op jouw bedrijf.

Luister ook echt naar je doelgroep en verbeter je producten/diensten met de feedback die ontvangt. Gebruik de verbeterpunten om je product continue een klein beetje te verbeteren. Maak kleine stapjes. Spaar dus de verbeteringen niet op om een grote update in een keer te doen. Kondig ook alle verbeteringen aan.

Wordt onderdeel van de community

Ga op zoek naar je doelgroep. Kijk waar ze zich hebben verzameld in LinkedIn. Hebben ze eigen groepen. Zitten ze op Hyves of juist in Flickr. Hebben ze een eigen netwerken op Ning opgezet. Wie help je eigenlijk? Zoek ze op.

Wordt dan onderdeel van hun netwerk. Niet als verkoper of marktonderzoeker. Je wordt authentiek deel van het netwerk. Het is meer dan online verbinden met mensen uit je doelgroep. Het gaat om echt delen; dat betekent dus geven en krijgen.

Probeer je doelgroep zo klein mogelijk te maken. Breng het terug naar 1 persoon of enkele personen. Ga een verbinding aan met deze personen en zoek ze op in de verschillende sociale netwerken. Kijk waar ze nog meer van houden.

Middelen die je kunt gebruiken om te verbinden en om te gaan met je doelgroep zijn:

  • bloggen
  • vloggen (met video) en/of podcast (audio)
  • Twitter
  • social bookmarking (delicious, digg, ekudos, StumbleUpon)
  • forums
  • chat (Skype, GTalk) en/of IM (MSM)
  • offline netwerken
  • sociale netwerken (LinkedIn, Facebook, Flickr, Hyves, YouTube)

Een bijzondere klantervaring

Er zijn natuurlijk heel veel verschillende bijzondere klantervaringen te bedenken. Tara noemt 11 verschillende in haar boek:

  1. Verras in details (http://www.moleskine.com/)
  2. Ga 3 stappen verder (http://www.zappos.com/)
  3. Trek de emotie aan (http://www.vosgeschocolate.com/)
  4. Voeg plezier toe aan de ervaring (http://www.flickr.com/)
  5. Maak van iets gewoons iets bijzonders (http://www.methodproducts.co.uk/)
  6. Ontwerp voor flow (Mac – Apple)
  7. Laat mensen het persoonlijk maken (http://uk.moo.com/en/)
  8. Probeer dingen uit (http://www.threadless.com/)
  9. Maak het eenvoudiger (http://37signals.com/)
  10. Maak geluk jouw bedrijfsmodel ()
  11. Wees sociaal kapitalist (http://community.intuit.com)

De voorbeelden die je ziet zijn allemaal Amerikaans/Engels. Mogelijk ken je er al een paar of heb je wel eens van ze gehoord. Bekijk de sites eens en onderzoek hoe jij jouw doelgroep een bijzondere ervaring kunt meegeven. Mogelijk ken je ook Nederlandse voorbeeld – ik hoor ze graag van je.

Omarm de chaos

Als je samenwerkt met je doelgroep dan kunnen er bijzondere dingen gebeuren. Dingen die je niet had verwacht. Als je luistert naar je doelgroep en iets doet met de feedback kun je bijzondere producten maken.

Een projectplan van 10 pagina’s, een lange termijn vooruitzicht voor je product is niet meer te maken. Werk je samen met je doelgroep, dan ontstaat er een soort chaos. Een verandering van de huidige situatie waarin plannen worden gemaakt in de afgeschermde omgeving van jouw kantoor.

Jouw doelgroep gaat je nieuwe inzichten geven. De veranderingen in je bedrijf worden een chaos. Grijp de chaos aan om je product of dienst nog beter af te stemmen op je doelgroep.

Hoe?

  • Onderzoek en experimenteer.
  • Wees open en transparant.
  • Wees menselijk. (er gaat altijd wat fout)
  • Bepaal wat succes is voor jou.
  • Kijk naar andere industrieën voor inspiratie.
  • Laat de controle los.
  • Heb geduld.

Vind jouw hoger doel

Wat is het hogere doel van jouw product, dienst of bedrijf? Help je een goed doel? Heb je een enorm passie om iets te verbeteren? Wil je de wereld verbeteren? Het maakt jouw verhaal makkelijker door te vertellen aan anderen.

Ben je niet zo’n wereldverbeteraar? Ook geen punt, nog steeds kun je whuffies verdienen door te geven aan de community.

Wat kun je geven zonder dat je er failliet aan gaat:

  • verdien goed door een goed resultaat
  • denk klant-centraal
  • help anderen om vooruit te komen
  • verspreid liefde
  • waardeer iets hogers

Verdien je eigen Whuffies

Vanaf het moment dat ik ging bloggen in 2005 ontmoette ik mensen die andere zakelijke gebruiken hadden. Mensen als Sanne Roemen en Martijn Aslander die het veel meer om relaties gaat. Ze gaan ook anders om met opdrachtgevers: Martijn werkt niet voor mensen maar met mensen en Sanne gebruikt regelmatig waardebepaling achteraf.

Ze initiëren netwerkbijeenkomsten met als doel om leuke, lieve, aardige, andere mensen te ontmoeten, bijvoorbeeld Naamlooz en het Natural Networking Festival.

Zo heb je in verschillende steden ook Open Coffee. Netwerken waar je geen lid van wordt door een lidmaatschap te betalen maar vooral door actief deel te nemen.

Gebruik de voorbeelden, om voor jouw klanten een bijzondere ervaring te realiseren. Help de leden van de community. Kom in contact met je doelgroep. Ga naar buiten. Wordt lid van het netwerk.

Wil je meer lezen over Whuffies en wat dit kan betekenen voor je bedrijf lees dan het boek van Tara. Ik ben blij dat het boek in Nederland ook wordt uitgegeven. De Nederlandse vertaling wordt 1 oktober verwacht.

De Whuffie factor is te reserveren via managementboek.nl http://bit.ly/dewhuffiefactor (aff)

Mensen als Noor Bongers werken er hard aan om bedrijven te informeren over sociaal kapitaal en whuffies (http://www.noorbongers.nl/)

Deel jouw ervaring

Heb jij ervaring met Whuffies? Krijg jij alleen maar of vooral klanten via jouw netwerk? Ken jij een bedrijf dat een hele bijzondere klantervaring levert? Ik hoor het graag.

Foto: Creative Commons License photo credit: net_efekt

Ontvang deze E-mail succes mindmap en checklists

e-mail lijst checklist

Lees ook het artikel Meer klanten met de tool die weinig mensen goed gebruiken.

"Disclosure of Material Connection: Some of the links in the post above are "affiliate links." This means if you click on the link and purchase the item, I will receive an affiliate commission. Regardless, I only recommend products or services I use personally and believe will add value to my readers. I am disclosing this in accordance with the Federal Trade Commission`s 16 CFR, Part 255: "Guides Concerning the Use of Endorsements and Testimonials in Advertising."

Geef jouw mening

*