Neem minder beslissingen

Door Erno Hannink | Keuzes

feb 19
neem-minder-beslissingen

De organisatievorm die we het beste kennen is de bureaucratie. Beslissingen worden door het management genomen en de medewerkers moeten ze uitvoeren.

Door niet je richting te delen met de je medewerkers maak je het heel lastig voor die medewerkers om verantwoordelijkheid te pakken en beslissingen te nemen. Het eenvoudigste wat ze kunnen doen is jou om een beslissing vragen voor allerlei dingen.

De missie geeft richting en energie. Wanneer je je medewerkers uitlegt waar je naartoe wilt en wat je daarmee wilt bereiken, wordt het makkelijker voor ze om zelf te beslissen wat ze daarvoor moeten doen.

Dit zie ik bij klanten die de organisatiestructuur aanpakken om naar het volgende niveau door te groeien. In het kwartaaloverleg hebben we samen bepaald wat de belangrijkste rocks zijn voor het komende kwartaal. Deze rocks zijn bepaald door te kijken welke acties een bijdrage leveren aan de missie. Collega’s komen nu wel met voorstellen voor hoe ze het gewenste doel kunnen bereiken.

Ik zie ook de opluchting bij de ondernemer. De collega’s nemen nu wel de verantwoordelijkheid. Ze stellen minder vragen aan de ondernemer en nemen zelf beslissingen.

Soms valt een collega terug in de oude rol en vraagt ze de ondernemer om een keuze te maken. De ondernemer was de afgelopen jaren de redder in dit soort situaties en vond het heerlijk om dan een keuze te kunnen maken.

Op een moment dat een collega aan je deur klopt en vraagt of ze een linksom of rechtsom draaiende tinkel moet bestellen, kun je snel een antwoord geven en kunnen jullie beiden verder. Het betekent wel dat je hierdoor beiden blijft hangen in de oude rol.

Wat zou er voor je veranderen wanneer je op zo’n moment geen keuze maakt, maar kort de missie naar voren brengt en dan vraagt wat ze zelf zou beslissen om dat resultaat te bereiken?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.