Never Eat Alone #boekencast afl 22

Door Erno Hannink | Boekencast

mrt 02

We hebben beiden gemengde gevoelens over dit boek, Never Eat Alone, van Keith Ferrazzi, nadat we het opnieuw gelezen hebben. Er zit een dubbel iets in van zonder verwachtingen doen en tegelijk systemen bijhouden en hogerop komen in netwerken, dus alles heel doelgericht doen.

Never Eat Alone Keith Ferrazzi

Opnieuw ontdekken we de positieve dingen uit dit boek, Never Eat Alone, van Ferrazzi, die we in onze eigen omgeving kunnen verbeteren. Lees verder en ontdek wat jij kunt verbeteren in je netwerk.

Het boek bestaat uit de volgende vier onderdelen:

  1. The mind-set
  2. The skill set
  3. Turning connections into compatriots
  4. Trading up and giving back

Het boek is al een iets ouder boek (2005) en dat zie je soms terug in de websites en online-netwerkoplossingen die Ferrazzi noemt, waarvan een aantal al niet meer bestaan, zoals Plaxo, dat niet meer bestaat sinds 2017. Daarnaast is het onderwerp weer actueel in de coronatijd, waarin we merken hoe belangrijk contact met andere mensen en elkaar ontmoeten is en dat we het missen nu het niet meer mag.

1 De mindset

Hou geen score bij. Wanneer je gaat bijhouden wie je wat hebt gegeven, of rekening houdt met dat je iets moet terugkrijgen van de persoon die je iets gegeven hebt, heb je al verloren. Dit is geen doen en geeft een zeer beperkte houding en een netwerk dat niet werkt. Geef vrij zonder een score bij te houden, het uitgangspunt is: het komt ooit ergens weer bij je terug. Wanneer je iemand helpt, doe dit dan oprecht en bedenk nooit wat dit voor jou kan betekenen. Geven voor je iets vraagt is een goede grondhouding.

Zorg voor duidelijkheid over je missie. Wat wil je bereiken? Bouw daaromheen een netwerk dat kan bijdragen aan deze missie. 

  1. Vind je passie (vind de juiste informatie van binnen en buiten je).
  2. Zet je doelen op papier (Relationship Action Plan) – bepaal hoe je het best met mensen in contact kunt komen die je kunnen helpen in je missie.
  3. Start een persoonlijke raad van advies (buddy, mastermind).

Bouw het netwerk voordat je het nodig hebt. Dit gaat regelmatig mis, mensen beginnen pas een netwerk te bouwen wanneer ze mensen nodig hebben. Dit komt doordat de missie niet duidelijk is. Begin bij het netwerk dat je al hebt en vind de juiste mensen in je bestaande contacten.

Durf te vragen, durf op mensen af te stappen.

Wees niet de netwerkeikel – ga niet roddelen, wees transparant, wees niet te efficiënt.

2 Vaardigheden

Zorg voor een goede voorbereiding – zorg ervoor dat je dingen over iemand weet die je online en in andere media kunt vinden. Vraag niet naar de bekende weg, want dat laat je gebrek aan voorbereiding zien. Ga op zoek naar dingen in het verleden die je gemeenschappelijk hebt met je gesprekspartner, zoals dezelfde school, werkgever, klant of stad.

Noteer namen, schrijf ze op zodat je ze beter onthoudt. Gebruik een systeem om de mensen te onthouden. Voeg mensen toe die je graag wilt ontmoeten. Voeg influencers toe, zoals journalisten en podcasthosts.

Houd de poortwachter (secretaresse, assistent) te vriend. Zij bepaalt uiteindelijk of je in de agenda komt van de persoon die je wilt spreken. Ook in de agenda van je mentor.

Eet nooit alleen, organiseer diners voor je netwerk. Breng mensen met elkaar in verbinding in je netwerk door samen te eten. Dit hoeft niet ingewikkeld en ook niet groots. 

Deel je passie. Voer geen saaie gesprekken. Praat over de dingen waarover je gepassioneerd bent, jouw sport, hobby, omgeving. Neem de ander mee naar andere sociale evenementen. Deel privédingen.

Volg het gesprek op of faal – je moet altijd gesprekken en vragen opvolgen. Wanneer iemand een connectie zoekt, ga er dan gelijk op in. Een nieuw contact dat je vaker wilt ontmoeten volg je binnen 12/24 uur op. Zo snel mogelijk na een gesprek. Gebruik een combinatie van post en e-mail. Maak het persoonlijk. Verander opvolgen in een gewoonte. Niet eenvoudig, want het lijkt ondergeschikt aan de ontmoeting, maar voor een goed contact is het cruciaal. Voor mij is een systeem, een hulpmiddel, cruciaal (Nimble).

Verbind met verbinders – enkele beroepen hebben als vanzelf veel meer connecties. Leg contacten met mensen in deze beroepen. Headhunters, restauranteigenaren, PR-mensen, journalisten, advocaten, makelaars.

3 Connecties in landgenoten veranderen

Health, wealth and children – zorg voor diepe emotionele connectie. Wanneer je iets kunt betekenen voor de gezondheid, rijkdom of kinderen van jouw contact dan krijg je al snel een hechte band met haar en vergeet ze je niet snel.

Sociale arbitrage – word de bron van kennis en inzichten voor je netwerk. Stuur een nieuwsbrief met inzichten naar het deel van je netwerk dat geïnteresseerd is in het onderwerp. 

Deel je netwerk op in A-, B- en C-contacten – mensen met wie je respectievelijk maandelijks, per kwartaal en jaarlijks contact opneemt. Maak het beheersbaar en georganiseerd. Zorg voor een systeem zodat je in contact blijft en mensen niet vergeten worden. Wanneer mensen eenmaal goede contacten zijn kun je uit met minder contactmomenten. Nieuwe contacten hebben juist meer contactmomenten nodig.

Het diner – in dit deel van het boek staan mooi voorbeelden van hoe je met intieme diners een netwerk kunt versterken.

4 Trading up and giving back

Bouw je merk – wees interessant voor anderen, heb iets te vertellen. Wees interessant met een andere kijk op de zaak. Deel dit zodat mensen weten wat je standpunt is. Sta ergens voor. Analyseer trends en koppel je eigen inzichten hieraan. Kom in de media, op websites en podcasts met jouw inzicht. Vertel verhalen die telkens weer in weinig woorden jouw visie laten zien.

Vind mentoren, vind mentees en herhaal – vind verschillende mentoren die je kunnen helpen op onderwerpen waarop je zelf nog veel te leren hebt. Op de onderwerpen waar je al veel weet zoek je mentees en geef je terug. 

Balans is onzin – Ferrazzi ziet geen scheiding tussen werk en privé. De netwerken kruisen, hij brengt net zo lief een verjaardag door met vrienden van zijn werk als met mensen uit zijn privénetwerk. Je bouwt bewust aan beide netwerken. Dus je werkt tijdens privétijd aan je zakelijk netwerk en andersom. Zowel mensen uit je werkomgeving als mensen uit je privé-omgeving kunnen vrienden worden en zakelijk interessant voor je worden.

Luister naar deze aflevering

Beluister hier ons gesprek, we hebben het over de onderdelen van Ferrazzi stappenplan die hij systematisch slim doet, maar ook over de dingen waarin hij doorschiet. Is het bijvoorbeeld zinvoller om met 10 beste vrienden regelmatig echt contact te hebben, dan bij 1.000 mensen een voicemail in te spreken voor hun verjaardag?

Zo deel ik hoe ik heel bewust het contact met mijn ouders in de agenda zet, anders schiet het erbij in door de waan van de dag. Dat overkomt jou vast niet.

In ruim een halfuur delen wij dit boek met jou. Een halfuur met kennis die je tot je neemt terwijl je wandelt, loopt of rijdt, bijvoorbeeld.

Leerpunten 

Een aantal belangrijke dingen die ik geleerd heb uit dit boek zijn:

  • Geef aan je netwerk voordat je iets vraagt en bouw je netwerk voordat je het nodig hebt.
  • Bouw consistent en consequent aan je netwerk. Kijk welke mensen je wilt toevoegen om je missie te ondersteunen.
  • Gebruik een systeem om contact houden goed te organiseren zodat het niet verloren gaat in de waan van de dag.
  • Maak een gewoonte van echt contact maken met de mensen die belangrijk voor je zijn.
  • Gebruik je passie, persoonlijke dingen zoals een hobby, in je gesprekken, zodat de gesprekken leuker zijn voor zowel jou als de ander.

Video van deze aflevering

Bekijk ons gesprek op video https://youtu.be/8DP5FtBZgqo

In deze aflevering hebben we het over het boek The Paradox of Choice van Barry Schwartz. Het boek geeft je inzicht in waarom je soms stress ervaart van de rijkdom in de keuzes die we nu hebben. Ondanks de toename van welvaart zijn we minder gelukkig dan 50 jaar geleden en er zijn meer gevallen van burn-out en zelfmoord, ook onder jongeren.

TED talk van Keith Ferrazzi

Interdependent leadership

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

(2) reacties

Add Your Reply