Een nieuwe maand en een nieuw kwartaal. Tijd om de belangrijkste acties voor het komende kwartaal op een rij te zetten.
Het was bizar afgelopen kwartaal. Het was herontdekken, aanvoelen en kalibreren. Snel schakelen, maar ook de tijd nemen. Onduidelijkheid over wat er gaat komen en hoelang het gaat duren.
Het was afgelopen maanden alles geven voor de klanten die bleven investeren en vooruit wilden. Voorbereidingen treffen voor het moment dat het weer losser wordt. De website aanpassen om de producten, gericht op de taak die de klant te doen heeft, veel beter naar voren te brengen.
Het lijkt erop dat 1 juni de dag was waar veel mensen op gewacht hadden de afgelopen maanden, en waarop het gevoel kregen dat er weer meer mag. We mogen weer sporten, naar het restaurant, naar het terras, met groepen samenkomen. Allemaal met de nodige maatregelen, maar het kan weer, voorzichtig. We moeten nog zo veel mogelijk werken vanuit huis, maar een training geven met een groep, een klant bezoeken, trainingen en coaching op locatie, het kan weer.
Afgelopen week kreeg ik zelf het gevoel dat ik weer diensten kan verkopen. Een fijn gevoel.
Kwartaaldoelen
Voor een duidelijke focus iedere dag opnieuw is het voor mij belangrijk dat ik weet wat mijn belangrijkste acties zijn voor het komende kwartaal. Hiervoor grijp ik terug op mijn jaardoelen:
- Coaching nieuwe vorm: in een groep en een op een
- Vier boekjes uitgeven
- Drie 4B-evenementen organiseren
- Twee denkweken inplannen
- Twee halve marathons rennen buiten Nederland
Voordat ik mijn beeld van het derde kwartaal ga uitschrijven, evalueer ik deze geplande acties. Wat moet ik hierin aanpassen met de inzichten van het afgelopen halfjaar?
Dan kijk ik terug naar de belangrijkste acties die ik had gepland voor het tweede kwartaal, waarbij ik al rekening had gehouden met de lock-down. Wat is hiervan gelukt? Waar sta ik nu? Wat heb ik te doen in het komende kwartaal? Dit waren ze voor het tweede kwartaal:
- Coaching klanten online
- Nieuwe klanten – online product uitwerken
- Boekje uitgeven (Betere beslissingen, rondom een crisis)
Wanneer ik dit overzicht heb ga ik de doelen voor het derde kwartaal uitwerken en aansluitend de drie belangrijkste acties voor de maand juni opschrijven.
Andere vragen die ik gebruik voor het opstellen van mijn kwartaalplan:
- Wat zijn de processen waarmee ik doorga?
- Welke processen ga ik stoppen?
- Welke klanten heb ik nu en wat ga ik het komende kwartaal voor ze doen?
- Welke leads heb ik nu?
Wil jij hulp bij het uitwerken en vasthouden van je doelen de komende maand? Dan heb ik het dit voor jou ->
Sparren met ondernemers
Met een groep van ondernemers help ik jou iedere week om focus te houden.
In 30-40 minuten helpen we elkaar iedere week om beslissing te nemen, acties aan te scherpen en onze marketing, verkoop en focus te verbeteren. Het is een groep van ondernemers die veel dingen goed kunnen en op andere punten hulp zoeken.
Doe je mee?
Sluit je nu aan bij Sparren met ondernemers.
Meer informatie over Sparren met ondernemers.