Het nieuwe normaal

Door Erno Hannink | Keuzes

apr 14

Steeds meer dringt de nieuwe werkelijkheid door. Direct na de aankondiging van hoe we moeten gaan werken, wat niet meer mag en wat nog wel kan, was er veel onduidelijkheid in het team en ook veel gedoe. Voor iedereen is dit een enorme verandering die energie kost. Dit betekent dat ik als ondernemer de hele dag vooral bezig ben met bellen. Vragen hoe het met mensen gaat en kijken of we samen een stapje kunnen zetten, bellen met de bank, met de boekhouder en met klanten.

Naast al deze contacten ben ik steeds aan het nadenken over waar we klanten kunnen helpen en meer omzet kunnen realiseren, op welke kosten we kunnen besparen en welke facturen ik als eerste moet betalen en welke nog even kunnen blijven liggen. Het is nu overleven en tegelijk nadenken over de vervolgstap om hier samen sterker uit te komen.

Aan het einde van de dag ben ik er helemaal klaar mee en kost het me meer wilskracht dan normaal om te gaan sporten. Ik heb al een paar avonden overgeslagen en ook in mijn team hoor ik dat er minder bewogen wordt, terwijl dit zeker nu belangrijk is.

Doordat we nu allemaal vanuit huis werken, is er alleen maar contact mogelijk met collega’s en klanten via de telefoon en door middel van beeldbellen. Al deze contacten zorgen ervoor dat mensen eerder vol zitten. Ze hebben minder werk omdat er minder klanten zijn, maar iedereen heeft het gevoel het drukker te hebben dan normaal.

Het is een stuk lastiger om vanuit huis te werken wanneer ook je partner vanuit huis werkt en de kinderen thuis zijn omdat de scholen gesloten zijn. Zij krijgen thuis les en moeten hierbij geholpen worden door de ouders. Daarnaast maakt iedereen zich meer zorgen over de toekomst. Er is veel onduidelijkheid over hoe lang deze crisis gaat duren. Zal men ooit terugkeren naar de manier van werken die gebruikelijk was voor de crisis?

Tegelijk merken we dat deze nieuwe manier van werken ook goede dingen oplevert. We werken eindelijk aan een aantal nieuwe producten die al een paar jaar als idee leven bij mij. Eindelijk boeken we vooruitgang en worden de eerste nieuwe producten getest met klanten. De communicatie met iedereen in het team levert meer transparantie op en we hebben daardoor meer begrip voor elkaar en er is een betere samenwerking, al is die samenwerking op afstand. De crisis heeft ervoor gezorgd dat ik meer deel met het team, onder andere over de cijfers en financiën. Ze hebben nu beter inzicht in hoe het ervoor staat. 

Wat ik ook heb gemerkt is dat er een aantal dingen heel goed op afstand kunnen. Daarvoor hoeft mijn team echt niet naar ons kantoor te komen. Het maakt ons flexibeler, bijvoorbeeld wanneer het gezin van een collega meer aandacht nodig heeft. Dingen als een demonstratie met een klant, de voorbereiding op een gesprek, overleg met de klant en met het team en een demonstratie van het product hoeven niet per se op locatie. Ontmoetingen zijn belangrijk, maar voor de voortgang niet noodzakelijk. Deze ervaringen ga ik zeker gebruiken wanneer we weer wat meer terug kunnen naar de situatie van voor de crisis.


Dit wordt de inleiding van mijn nieuwste boek over betere beslissingen rondom een crisis. Eind mei is dit nieuwe boek, dat deel uitmaakt van de serie Betere beslissingen, beschikbaar. Houd dit blog in de gaten en volg me op LinkedIn voor updates.

Dit zijn onderwerpen die aan bod komen in het boek:

  • Communicatie – Hoe neem je mensen mee in de verandering?
  • Transparantie – Hoe geef je duidelijkheid over de financiële situatie, missie, richting?
  • Zelfsturing – Hoe maak je zelf keuzes, met de basisregels als richtlijn?
  • Online werken – Hoe zorg je ervoor dat je altijd en overal werkt, maar toch zorgt voor ritme, rust en gezondheid.
  • Effectief werken vanuit huis – Hoe doe je dit?
  • Management – Hoe manage je een team op afstand?
  • Scenarioplanning – Wat zijn de kansen als er een crisis op ons afkomt?
  • Voorbereiding op de volgende crisis – Hoe zorg je ervoor dat je middelen reserveert om je kennis en expertise te kunnen gebruiken en met elkaar te schakelen naar de nieuwe situatie?
  • Vernieuwen – Welke nieuw product, nieuwe dienst of nieuwe grondstof ga je introduceren?
  • Marketing – wat doe je nu ( en dan bedoel ik op het gebied van interne én externe communicatie)?
Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.