Een nieuwsbrief is een belangrijke schakel in het contact met jouw doelgroep. Het is de plek waar ik het meeste verkoop aan mijn doelgroep.
Denk mee in deze situatie: Je werkt aan de pagina voor je bedrijf op Facebook. De pagina is net gemaakt, en heeft nog niet zo veel ‘Likes’. Je gaat op zoek naar tips over meer ‘Likes’. Via de zoekmachine vind je een interessant artikel over Facebook.
Het artikel gebruik je om de Facebook pagina te verbeteren. Er staan nog meer interessante artikelen over Facebook op de site. Je wilt daarom op de hoogte blijven als er nieuwe artikelen verschijnen op de site.
Nu heb je een aantal mogelijkheden, je kan abonneren op de RSS feed van de site, de website opslaan in de favorieten of abonneren op de nieuwsbrief.
Je vindt het onderwerp interessant en wilt bij blijven om je eigen pagina te verbeteren.
Je denkt: “Als ik gebruik maak van RSS of mijn favorieten dan maak ik een grote kans dat ik veel waardevolle informatie mis omdat ik zelf vergeet de RSS lezer of de favorieten te bezoeken.
Het onderwerp is belangrijk voor mij. Ik wil alle informatie van deze site hierover ontvangen. Die berichten wil ik in mijn inbox.”
Je abonneert op de nieuwsbrief en verzekerd jezelf er zo van dat je niets mist.
Dit wil de lezer van jouw hub (combinatie website en weblog) dus ook.
Nieuwsbrief vs weblog
De nieuwsbrief zorgt er voor dat de abonnees de informatie krijgen waar ze behoefte aan hebben. Ze hebben zich zelf geabonneerd en jij voorziet in die behoefte.
Een weblog zorgt er voor dat je artikelen veel verder dragen dan alleen je nieuwsbrief. Het wordt voor je doelgroep veel eenvoudiger artikelen van je te vinden via de zoekmachine.
De nieuwsbrief wordt meestal niet zo goed gevonden in de zoekmachine. Daarnaast staat de nieuwsbrief niet op jouw domeinnaam. Dit betekent ook dat je site niet beter vindbaar wordt in de zoekmachine door de nieuwsbrieven.
Voor mij zijn een weblog en nieuwsbrief direct aan elkaar gekoppeld. Met een weblog word je gevonden in de zoekmachine. Bezoekers komen naar je site. De mensen die echt geïnteresseerd zijn abonneren zich dan op je nieuwsbrief.
Dit mag je niet missen
Je ziet de voordelen voor jouw doelgroep en weet het zeker, je gaat een nieuwsbrief verzorgen. Waar begin je?
Een knop in je menu met de tekst ‘Nieuwsbrief‘ gaat niet veel nieuwe abonnees opleveren, de meeste mensen zien dat over het hoofd bij een bezoek aan je site. Een blokje met bijvoorbeeld de velden naam en e-mail adres en een knop ‘Abonneer Nu’ gaat al meer abonnees opleveren.
Je moet de nieuwsbrief echt verkopen voor meer abonnees. Zorg dat het blokje op iedere pagina staat en direct in beeld is als je op de website komt. Leg bezoekers van je site uit wat het ze gaat opleveren als ze abonneren op jouw nieuwsbrief.
Wil je het nog aantrekkelijker maken voor je doelgroep om zich te abonneren op je nieuwsbrief? Geef dan iets weg. Stuur ze een digitaal product op het moment dat ze abonnee zijn geworden.
Deze weggever met waardevolle informatie voor jouw doelgroep helpt de nieuwe abonnee vooruit. Ze maken gelijk kennis met jouw expertise, al voordat ze de eerste nieuwsbrief ontvangen. Een win-win.
Het product wat je gaat weggeven moet bijzonder en uniek zijn voor je doelgroep voor het grootste effect. Ze moeten het gevoel krijgen, “Dit mag ik echt niet missen.”
Nieuwsbrief oplossingen
Wil je de nieuwsbrief serieus gebruiken voor jouw doelgroep en je bedrijf dan is het slim gebruik te maken van speciale oplossingen om nieuwsbrieven te versturen.
Een nieuwsbrief versturen met Outlook bijvoorbeeld kan bij kleine aantallen nog wel, maar wordt al snel steeds lastiger.
Als mensen zich aanmelden moet je ze handmatig toevoegen en je moet de mensen uit jouw lijst verwijderen die zich afmelden. Dan niet vergeten alle geadresseerden in de Bcc te plaatsen zodat een abonnee niet de e-mail adressen van al jouw abonnees ontvangt.
Wil je het aan- en afmelden zo eenvoudig mogelijk hebben dan moet dit allemaal automatisch gaan. Als mensen zich aanmelden dan worden ze vanzelf toegevoegd aan jouw lijst en ontvangen ze jouw weggever. Als mensen zich afmelden nadat ze een nieuwsbrief ontvangen hebben dan worden ze automatisch verwijderd uit je lijst.
Ik gebruik 3 verschillende oplossingen voor het versturen van mijn nieuwsbrieven.
Autorespond – dit is een volledig Nederlandse oplossing. Heb je een Nederlandse doelgroep dan is dit een goede oplossing. Daarnaast heeft Autorespond (aff) het voordeel dat er een shopping cart aan gekoppeld kan worden. Dit is handig als je producten wilt verkopen via je website.
Aweber – dit is de oplossing die ik zelf het meeste gebruik voor mijn sites. Een Amerikaanse oplossing, alles is dus in het Engels. Aweber (aff) wordt veel gebruikt door bekende bloggers.
MailChimp – deze nieuwsbrief oplossing wordt door veel zelfstandigen gebruikt. Vooral omdat het bij minder dan 2.000 abonnees gratis is, daarboven loopt het snel op. MailChimp (aff) is ook Amerikaans en volledig Engels.
Al is de nieuwsbrief in het Engels en zijn er altijd wel kleine delen die Engels blijven, het grootste deel wordt voor je abonnee in het Nederlands weergeven.
Geen verzameling van nieuws
Wanneer ik vertel over een nieuwsbrief voor je bedrijf dan hoor ik vaak argumenten als, ik weet niet waar ik over moet schrijven, ik heb niet zo veel nieuws te vertellen, mensen lezen geen nieuwsbrieven, er zijn al zoveel nieuwsbrieven.
De naam nieuwsbrief geeft je misschien het gevoel dat het over een brief/e-mail gaat vol met nieuws, het laatste nieuws over jouw bedrijf.
Ik heb in deze serie al eerder uitgelegd dat iedereen heel egoïstisch is. Je luistert vooral naar de dingen die over jou gaan, die jou interesseren, waar je nu belang bij hebt. We letten vooral op wat er voor mij in zit.
Een nieuwsbrief vol met informatie over jouw bedrijf interesseert niemand, behalve jij als eigenaar. Een nieuwsbrief vol met informatie die mij als abonnee vooruit helpt, die wil ik lezen.
Net als in je blog op je hub, schrijf je in de nieuwsbrief voor de lezer. Elke nieuwsbrief is een artikel met informatie voor de lezer waarmee ze vooruit kunnen.
Inhoud belangrijker dan opmaak
Een andere opstakel voor het versturen van een nieuwsbrief is de opmaak. Veel bedrijven en ondernemers maken zich vooral druk over hoe de nieuwsbrief er uit ziet. De e-mail moet voldoen aan de huisstijl.
Als je e-mail leest in jouw mailprogramma staan de afbeeldingen automatisch aan, of moet je iets speciaals doen om de afbeeldingen te kunnen zien? Voor de meeste mensen geldt dat ze eerst een extra handeling moeten doen voordat ze de afbeeldingen kunnen zien.
Terwijl jij hard hebt gewerkt aan een mooie opmaak van de nieuwsbrief ziet een groot deel van de ontvangers deze e-mail van jou niet zoals jij deze bedoelt hebt.
Besteed dus vooral aandacht aan de inhoud van je nieuwsbrief, met zo min mogelijk opmaak. Gaat je nieuwsbrief eenmaal goed lopen dan kun je altijd nog meer tijd (laten) besteden aan de opmaak.
Hoe vaak stuur je de nieuwsbrief?
Dit hangt voor het grootste deel af van hoeveel tijd jij vrij maakt voor het schrijven van je nieuwsbrieven.
Is de inhoud goed en waardevol voor je lezers dan kun je zelfs iedere dag een nieuwsbrief sturen. Het is alleen de vraag of jij iedere dag voor frisse, nieuwe inhoud kunt zorgen.
Verstuur je vaker een nieuwsbrief dan wordt het ook eenvoudiger om af en toe speciale nieuwsbrieven met een lancering of nieuw product te versturen.
De verhouding promotie en informatie ligt rond de 1 op 5.
Zorg voor enige regelmaat zodat de doelgroep weet wanneer ze je nieuwsbrief kunnen verwachten. Eens per maand is wel het minimum.
Stuur je de nieuwsbrief bijvoorbeeld eens per kwartaal dan wordt de kans groot dat de abonnee de nieuwsbrief niet meer herkend. Ze weten dan vaak niet eens meer dat ze zichzelf geabonneerd hebben op je nieuwsbrief.
Dit heeft weer tot effect dat ze jouw nieuwsbrief als spam markeren.
Maak afmelden zo eenvoudig mogelijk
Het meest vervelende aan een nieuwsbrief die je niet meer volgen is als je niet kunt vinden hoe je moet afmelden. De oplossing voor jou als abonnee? De nieuwsbrief markeren als spam zodat die niet meer in je inbox verschijnt.
Als voldoende mensen jouw nieuwsbrief als spam markeren dan heeft dat invloed op of jouw e-mails aankomen bij abonnees. Dit heeft zelfs een negatief effect bij mensen die je nieuwsbrief nog wel willen ontvangen.
Veel mensen gebruiken Hotmail, Gmail, of het e-mail adres van de provider zoals upcmail.nl voor het inschrijven op jouw nieuwsbrief. Als meer mensen met dezelfde mail oplossing jouw nieuwsbrief als spam markeren dan komt deze ook steeds minder aan bij andere abonnees die deze e-mailsoftware gebruiken.
Wat kun je hier aan doen? Zorg er voor dat afmelden van je nieuwsbrief zo eenvoudig mogelijk is. Maak de link duidelijk zichtbaar en zorg dat je abonnees zich met één klik kunnen afmelden.
Ontvangers van je nieuwsbrief die er niets mee doen kunnen zich ook beter afmelden. Ze vervuilen jouw zicht op de mensen die je nieuwsbrief echt willen ontvangen.
Als ze de nieuwsbrief toch niet lezen is de kans klein dat ze uiteindelijk iets van je kopen.
Maak het afmelden dus eenvoudig en wees blij met afmeldingen. Je lijst is in kwaliteit toegenomen met deze afmelding.
Luisteraarsserie
Het artikel hierboven is onderdeel van de luisteraarsserie van 7 artikelen over hoe jij jouw verhaal kunt aantrekken en daarmee luisteraars en klanten gaat aantrekken.
Het volgende artikel verschijnt donderdag en gaat over Middenin je doelgroep met LinkedIn. Het belangrijkste online netwerk voor bedrijven.
Serie:
- Klanten aantrekken en tijd voor je gezin
- Balans in ondernemerschap en gezin
- Kies je doelgroep voor focus
- Bouw je hub zodat de klant jou vindt
- Contact met je doelgroep
- Middenin je doelgroep: LinkedIn
- Middenin je doelgroep: Facebook
Jouw nieuwsbrief
Heb je een nieuwsbrief? Zo ja, hoe vaak stuur jij de nieuwsbrief?
Deel de link naar jouw nieuwsbrief hieronder.
Credit foto: gajman
Hallo Erno,
Ik begin meteen over het afmeld-gedeelte, omdat dat voor mij op dit moment het meest herkenbare is. Ik ben het helemaal met je eens Erno dat mensen zich zo makkelijk mogelijk moeten kunnen afmelden. Sterker nog, in al onze mailingen is dat het eerste wat mensen kunnen doen (links bovenaan en onderaan de mail is een afmeld-link geplaatst)! Het mooie is dat dit absoluut niet leidt tot extra afmeldingen, zolang je berichten maar relevant en interessant zijn voor de mensen op je lijst.
Daarnaast heb ik toevallig gisteren net meer dan 6% van onze mailinglijst zelf persoonlijk afgemeld, omdat uit onderzoek bleek dat deze mensen niet eens de moeite namen om de email te openen (potentiële spam-knop-drukkers!). Ook al wordt je mailinglijst er natuurlijk een stuk kleiner door, het is een verademing om onszelf niet voor de gek te houden en te weten dat we een kleinere, maar een beter samengestelde mailinglijst hebben. Of anders gezegd: de mensen die op de lijst staan, willen er ook echt zelf op staan en doen daadwerkelijk iets met de berichten die we ze sturen!
Bedankt weer voor het delen van je vakkundige inzichten en waardevolle kennis!
Dank je wel Arnoud. Dat is ook een goeie tip. Je lijst zelf actief opschonen als mensen voor langere tijd de mail niet openen.
Uiteraard die mensen van tevoren daar wel een bericht over sturen om ze de kans te geven te reageren en niet zo maar van je lijst verwijderen 😉
Hallo Erno,
Wederom een interessant artikel van je. Sinds de start van http://www.destinationbeach.com vlak voor de zomer heb ik 2 weken geleden voor het eerst een nieuwsbrief verzonden. Hiervoor gebruik ik Mailchimp. Het is interessant om te kunnen volgen wat er met je nieuwsbrief gebeurt. Voor deze eerste brief heb ik tevens mijn privecontacten geupload om een redelijk aantal brieven te kunnen versturen. Wat opvalt is dat iets meer dan 50% op unopened staat. Wat is jouw ervaring? Zijn dit allemaal mensen die gelijk gedelete hebben? Waarbij de email in de spam terecht is gekomen?
Mochten er lezers geinteresseerd zijn in Beach Life Style en aanverwante producten dan kan je je altijd inschrijven voor mijn nieuwsbrief op http://www.shrtlnk.nl/mIb5 . Ter inspiratie zal ik mij ook inschrijven op een aantal nieuwsbrieven die hier langskomen.
Dank je wel Rob. Er zijn meerdere reden voor niet geopende berichten. Veel mensen hebben een woud van ongeopende berichten in de inbox die ze ooit nog eens willen lezen (en toch vergeten). Verwijderde e-mails en nieuwsbrieven in de spam-box zitten daar ook bij.
Overigens is het toevoegen van privecontacten te zien als spam voor een zakelijke nieuwsbrief. De enige die je ‘ongevraagd’ mag toevoegen is klanten. Mijn advies alleen maar mensen toevoegen die er werkelijk zelf voor gekozen hebben.
Wil je een eerste nieuwsbrief versturen en verwacht je dat tussen jouw privecontacten ook mensen uit je doelgroep zitten, stuur dan een e-mail. Geen nieuwsbrief maar een persoonlijke e-mail waarin je ze vertelt over de nieuwsbrief en wat het oplevert als ze abonneren op jouw nieuwsbrief.
Rob,
Wij gebruiken zelf ook sinds 9 maanden met veel plezier MailChimp. Ze hebben erg veel features (zoals je inschrijfformulier vertonen op je Facebook page) en zijn altijd erg behulpzaam.
Je mag je privé contacten inderdaad niet zo maar toevoegen zoals Erno al aangeeft. Wanneer je dan een spam-klacht krijgt kun je niet aantonen dat ze toestemming hebben gegeven om op de lijst te staan.
Wat betreft je 50% ongeopende mails. Dat percentage zie ik zelf ook op onze lijst. Maar let op: dit hoeft echter niet te betekenen dat die mensen je mail ook daadwerkelijk niet openen! Het tracken gaat namelijk via een afbeelding. Wanneer mensen bijvoorbeeld Gmail gebruiken en bij het lezen van je mail niet aangeven dat ook de afbeeldingen geladen moeten worden, wordt de mail als ongeopend beschouwd. Hier kun je er meer over lezen: http://kb.mailchimp.com/article/how-open-tracking-works
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Dank voor je artikel vol met goede adviezen.
Ik ben zelf zo’n drie jaar geleden begonnen met maandelijkse nieuwsbrieven en sinds een jaar verstuur ik ze 1x per 2 weken. Mijn insteek is altijd waardevolle tips geven.
Ik schrijf graag over 1 onderwerp, diep dat wat uit en aan het eind kom ik met 1 tip. Zo blijft het luchtig en aantrekkelijk om te lezen. Dat is blijkbaar mijn stijl.
Ik vind jouw grondige aanpak om meerdere facetten van een onderwerp te belichten ook fijn. Ik lees jouw nieuwsbrieven altijd.
vooral doorgaan… zeg ik.
hartelijke groet
Fokje RItsma
Dank je wel Fokje, ik ga zeker door 🙂
En je hebt gelijk, ieder heeft/ontwikkeld zijn eigen stijl en daarmee trek je jouw klant aan.
ik wil starten met nieuwsbrieven via Outlook
mijn vraag is als mensen zich afmelden moet ik die dan handmatig verwijderen of zijn er ook mogelijkheden waardoor ik ze automatisch kan laten verwijderen uit de mailinglijst
Hallo Harrie, wanneer je nieuwsbrieven professioneel wilt gaan inzetten dan zijn andere oplossingen beter geschikt dan Outlook. Zoals ik ze hierboven genoemd heb Aweber, MailChimp, Autorespond. Outlook is geen goede tool om een nieuwsbrief te versturen.
Zo moet je handmatig bijhouden wie zich aanmeld en afmeld. Je hebt geen automatisch afmeldlink onderaan iedere e-mail staan (noodzakelijk). Soms gebeurt het dat je per ongeluk alle afzenders deelt in het cc veld i.p.v. het bcc veld, daarmee kent iedereen de mensen op jouw lijst (privacy). Verder is het aantal e-mail adressen dat je kunt gebruiken voor een e-mail begrenst. Dit is om spam te voorkomen.
hallo, ik ben net gestart met het maken van een nieuwsbrief via mailchimp. Middels de testen kom ik er achter dat de automatische afmeldlink in mijn mailchimp niet werkt. HOE activeer ik deze link als het niet werkt in mijn nieuwsbrief?
Hallo Elselean,
Wat ik op de site kan vinden wordt in de automatische versie altijd de unsubscribe link toegevoegd.
Meer info hier http://kb.mailchimp.com/accounts/compliance-tips/about-unsubscribes
Bedankt voor de info. Ik ben net begonnen met mailchimp en heb net mijn eerste nieuwsbrief verstuurd. Uiteraard zijn er mensen die zich afmelden. Staan deze mensen dan automatisch meteen afgemeld in mijn lijst? Met andere woorden, als ik deze lijst de volgende keer weer gebruik ontvangen ze mijn nieuwsbrief dan niet? Of moet ik ze ook nog handmatig verwijderen?
Wanneer deze mensen klikken op de link onderaan je e-mail om zich af te melden ontvangen ze automatisch geen e-mails meer van jou via mailchimp voor deze lijst. Soms staan mensen ingeschreven bij meerdere lijsten.
Handmatig verwijderen hoeft dus niet.
Af en toe is het goed om de lijst op te schonen en mensen te verwijderen die zich hebben afgemeld. Anders blijven ze staan als contact en tellen mee in het aantal contacten voor jouw abonnement.