Wat is er nodig voor betere beslissingen?

Door Erno Hannink | Keuzes

feb 12
wat-is-er-nodig-voor-betere-beslissingen

Om als ondernemer betere beslissingen te nemen heb je een aantal ingrediënten nodig. De belangrijkste ingrediënten staan hieronder vermeld.

  1. Missie – Je begint bij je missie. Je missie is het ijkpunt aan de horizon. Ze helpt je om de juiste medewerkers, klanten en leveranciers te vinden. Ze helpt je om betere beslissingen te nemen wanneer je ze langs de missie legt. De missie zorgt voor focus. Bij holacratie gaat het zelfs zo ver dat de missie de baas is in het bedrijf.
  2. Structuur – Je moet zorgen voor een duidelijke organisatiestructuur, bijvoorbeeldi het EOS-systeem of de holacratie. Een goede structuur in je bedrijf helpt je collega’s om verantwoordelijkheid te nemen, waardoor ze jou de informatie geven die je nodig hebt om betere beslissingen te nemen. De verantwoordelijkheid voor de lange termijn van je bedrijf ligt niet alleen bij jou, maar bij iedereen in het bedrijf.
  3. Ritme – Zorg voor een regelmatig overleg. Wekelijks hebben het kernteam of cirkels overleg. Dit wekelijks ritme zorgt ervoor dat de informatie blijft stromen en inzichten worden gedeeld. Deze informatie en inzichten heb je nodig bij je beslissingen.
  4. Gesprekken met klanten – Dit zijn de mensen die je uiteindelijk helpt met je oplossingen. Zij hebben inzichten en kennis over hun markt. Als je vragen stelt, geeft dit richting voor jou. Door kennis van klanten te combineren krijg je nieuwe inzichten voor je beslissingen.
  5. Ruimte – Je maakt tijd en ruimte om een beslissing goed voor te bereiden. Je doet onderzoek en verzamelt van tevoren informatie van alle kanten (optimistisch en pessimistisch). Vervolgens neem je de ruimte om deze informatie te verwerken en te gebruiken bij je beslissing.
  6. De wil om te veranderen – Sommige ondernemers willen dat er iets verandert in het bedrijf, maar willen zelf niet veranderen. Dat gaat niet, jij moet juist als eerste veranderen en de meeste gewoontes veranderen wanneer je wilt groeien (jij bent natuurlijk wel bereid om te veranderen).

Mogelijk ontbreekt er een ingrediënt dat ik regelmatig voorbij zie komen bij het nemen van beslissingen: het onderbuikgevoel.

Onderbuikgevoel

Alle beslissingen draaien in eerste instantie om emoties die je later met ratio onderbouwt. Is het een goed proces wanneer je ratio weglaat en beslissingen vooral op basis van je onderbuikgevoel neemt? Eerder schreef ik over beslissingen en onderbuik. De kern van het onderbuikgevoel in dit artikel:

  • Bij onderwerpen waarover je veel kennis hebt en waarmee je veel ervaring hebt, is het slim om je onderbuik te gebruiken. Je gevoel weet ondertussen wat de voorwaarden zijn en je kunt snel beslissen.
  • Bij onderwerpen waarover je weinig kennis hebt en waarmee je weinig ervaring hebt, is het slim om je onderbuikgevoel even te parkeren en meer onderzoek te doen.

Beslissingsproces verbeteren

Ondanks alle goede voorbereiding en al je onderzoek gebeurt het dat je niet de resultaten haalt die je verwachtte na de beslissing die je genomen hebt. Het gebeurt ook dat een beslissing heel goede resultaten oplevert terwijl het beslissingsproces slecht was.

Het is beter om een goed beslissingsproces te hebben dat nog niet de verwachte resultaten oplevert, want dan weet je wat je moet veranderen voor een beter resultaten in de toekomst. Bij een slecht proces weet je nooit wat je mag verwachten en is het meer een gok dan een goede beslissing.

Gebruik een beslissingenboek om je beslissingen vast te leggen en te onderzoeken zodat je inzicht krijgt in je eigen proces. 

  • Leg je beslissingen en de inzichten die je hiervoor hebt gebruikt, zoals de PMIXA-methode, vast.
  • Evalueer het resultaat van je beslissing na enkele maanden en leg de evaluatie vast.
  • Welke beslissingen hebben een goed resultaat opgeleverd en wat was het proces?
  • Welke beslissingen hebben geen goed resultaat opgeleverd en wat had je over het hoofd gezien tijdens het proces in de voorbereiding?
  • Wat kun je verbeteren in je beslissingsproces?
Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.