Onbewust kiezen voor een merk

onbewust-kiezen-voor-een-merk
onbewust-kiezen-voor-een-merk

McDonald’s is niet het beste restaurant, maar de kans dat je niet ziek wordt na een maaltijd bij de McDonald’s waar ook te wereld is 99,9%.

Investeren in je merk is enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat meer mensen voor je kiezen. Je hoeft niet de beste te zijn, maar het is belangrijk dat je consistent bent in wat je levert. Dit zit diep in ons brein en draagt onbewust bij aan de keuzes die mensen maken.

Overleven

In de evolutie van de mens speelt de kans op overlijden een cruciale rol bij de keuzes die iemand maakt.

Wanneer de lekkerste vruchten hoog in de boom hangen en je bij deze ontdekking bedenkt dat er een kans van 2% is dat je de val uit de boom niet overleeft, dan ga je op zoek naar vruchten die je op een veiligere manier kunt verkrijgen en die goed te eten zijn.

Wanneer je een keer niets anders te eten hebt en al dagen niet gegeten hebt dan neem je het risico van de vruchten hoog in de boom, maar normaal laat je ze hangen en zoek je naar betere oplossingen.

De variatie in succes speelt een belangrijke rol bij de keuze die we onbewust maken.

Wanneer een bedrijf veel geld heeft gestoken in de marketing en communicatie van een merk, weet je als koper dat er iets op het spel staat voor het bedrijf. Onbewust vertrouw je erop dat de resultaten van het bureau met de bekende merknaam misschien niet het spectaculairst zullen zijn, maar dat ze zeker niet slecht zullen zijn. Voor die garantie heb je zelfs flink wat meer geld over.

Als je voor een groot bureau kiest is de kans dat je erop wordt aan gesproken wanneer je een keer minder resultaat hebt niet zo groot. Dit is anders wanneer je een onbekend bureau kiest dat heel bijzondere resultaten boekt, maar soms ook missers heeft. Wanneer jij kiest voor het onbekende bureau en de resultaten niet zijn wat je had gehoopt, word je daar zeker op aangesproken.

Werk aan je merknaam

…en aan een constante kwaliteit van je product of dienst. Het een kan niet zonder het ander. Het heeft geen zin om veel geld en tijd te investeren in je merk als de kwaliteit van je product nog te veel varieert.

Wil je dus dat meer klanten voor jouw bedrijf kiezen, werk dan aan je merk en aan de kwaliteit van je product. Spendeer tijd, energie, aandacht en middelen om je merknaam op te bouwen en te verspreiden in de markt én aan de training van je team om een goede en constante kwaliteit te leveren.

Begin met het bouwen van je merknaam in jouw niche. De plek waar jouw klanten uithangen.

Een goede merknaam die mensen gemakkelijk kunnen onthouden helpt je hierbij. Luister bijvoorbeeld naar het gesprek met Alexandra Watkins en lees haar boek Hello, My Name Is Awesome.

Het ontwikkelen van mijn merk heb ik onderschat de afgelopen jaren. Het effect van een merk en van consistentie met betrekking tot de kwaliteit die je levert is veel groter dan we denken, door hoe we onbewust reageren op dingen. Een goede merknaam en consistent zijn in wat je levert dragen bij in de overleving van je bedrijf, doordat deze factoren onbewust een rol speelt in de ‘overlevingskans’ van je klant.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

4 reacties

  1. 100% mee eens, ben nu alleen wel benieuwd als je aangeeft dat je het bouwen van een merk voor jezelf jarenlang hebt onderschat, wat nu de stappen voor jezelf gaan zijn.

    Welke stappen ga jij nemen om verder aan je merk te bouwen nu je deze conclusie hebt gemaakt?

    1. Op dit moment ben ik bezig om te onderzoeken hoe ik het bereik kan vergroten. Bereik is een belangrijk onderdeel in de merkwaarde.
      Nu zoek ik dus mensen die mij kunnen helpen om mijn content te delen op platformen zoals Sprout, NRC en FD.

      Jaren heb ik de signalen genegeerd dat bereik van mijn artikelen en podcast afleveringen belangrijk is. Nu zie ik de bijdragen aan mijn merkwaarde.
      Vooral dit dus nu en natuurlijk doorgaan met content maken.

      1. Yups, make sense, al geprobeerd ene outreach te doen naar deze partijen voor gast posts?

        1. Nee, nog niet. Schijnt lastig te zijn 🙂
          Een ervaringsdeskundige:
          “podcast krijgen we niet op FD. Colums op FD is ook niet te doen.
          Je zult “multi-nische-strategie” moeten volgen,dus je sprokkelt nische media bij elkaar die zich op ondernemers richten.”

Reacties zijn gesloten.